Status på Tjejvasan-satsningen – Spark i baken
teresealven

Spark i baken

Status på Tjejvasan-satsningen

Skidåkning i Bad Gastein för några veckor sedan.

Det är bara drygt två veckor kvar till Tjejvasan, och jag känner mig inte riktigt i form. Visst, jag har hunnit träna en helg i Torsbys skidtunnel och jag har varit på längdvecka i Bad Gastein, men nu ska jag se till att behålla teknik och form fram till loppet. Nu när the Nike Blast är över har jag mer fokus inför loppet och jag hoppas få till ett par rundor utanför stan nu när det finns snö. Vill känna att jag är riktigt redo när jag ställer mig på startlinjen.

Som Charlotte Kalla sa när jag intervjuade henne, bålträningen är nästan viktigast (förutom att ha bra teknik) under loppet. Och jag kör tre corepass i veckan och tycker mig ha en stark kärna, så där känner jag mig trygg. Konditionen tränar jag också varje vecka, dock inte på skidor, men på cykeln och nu ska jag även få igång löpträningen igen som inte har rymts i mitt träningsschema senaste tiden.

För att sammanfatta, min status på min 100-dagarsutmaning tillsammans med Craft mot Tjejvasan känns sådär. Tre sparkar av fem möjliga. Men nu kämpar jag på de sista två veckorna. Det viktigaste är att jag har kul. Tidsmässigt har jag inte ens satt något mål för mig själv. Startar långt bak och gissar att det blir en hel del väntan. Vill bara ta mig runt och ha roligt samtidigt.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer
teresealven

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Emelie

    Startar också sent, vi kanske ses! 🙂

    Min status: Jag började åka skidor för tre dagar sen. Seriöst, för första gången alltså. INte för att jag dumdrygt tror att jag inte behöver träna, men för att antingen jag eller barnen blivit sjuka de helger som varit planerade för skidträning… Men nu finns det snö även en bit utanför Malmö, så nu gör jag mitt bästa. Men jag gör det ensam, privatlektionerna var på de uteblivna helgerna… Känner mig rätt säker konditionsmässigt (springer mycket, cyklar, bikramyogar), känner mig hyfsat stark (har tränat överkropp ung två pass i veckan). Mest rädd för att min teknik är dålig. Med andra ord inga tidsmål här heller!

    Tack för bra tips Linda!

  2. Sofia

    Bra tips LINDA även jag tog åt mig av dem ! Jag känner mig inte heller helt 100% tränad men det beror väl på att vi inte haft så mycket snö. Men runt ska vi nog alltid komma! Är mest nervös över att bli en av dem man måste hoppa över i nerförsbackarna 😉 Eller uppförs! Hjälp!

  3. Anna - yoga

    Åh vilka bra tips Linda gav dig!

    Ska du skida själv eller har du någon kompis eller din partner med dig så ni kan peppa varandra genom loppet?

    Har du gjort någon av tjejklassikerna tidigare? Har du cyklat Tjejvättern eller riktiga Vättern-rundan t.ex.?? En del av mig vill väldigt gärna göra tjejklassikern en annan del av mig vill inte alls… 🙂 Simningen är den som känns mest utmanade för min del…

    Vilken rolig erfarenhet att ha kört Tjejvasan! Lycka till!

  4. Linda

    Det kommer att gå bra ska du se! Du är ju så vältränad i grunden, vad är väl lite teknik 🙂

    Enda tipset som jag delar med mig av till ALLA som åker för första gången är att TA DET LUGNT i starten och egentligen den första milen som är mer eller mindre uppför hela vägen. Annars blir resterande 2 mil väldigt långa.

    Efter de första 10 km kommer en lång utförslöpa på ca 1,5 km och där gäller det att ligga i vänsterspår, annars kan du räkna med att få försöka hoppa över de som ramlat;) Är du för trött här efter att ha åkt för fort första milen kommer det vara jobbigt att hålla balansen i utförslöpan…

    Personligen hoppar jag över de bullar som serveras vid kontrollerna, de växer i mun.

    ICA brukar ha en kontroll 3-4 km från mål där de delar ut druvsocker och choklad, perfekt att suga på resten av loppet ända fram till mål:) Rekommenderas starkt!

    Själv laddar jag för fullt för Öppet Spår, känns helt absurt just nu att jag ska åka 9 mil på skidor men det ska nog gå. Har mannen med mig och vi ska hålla ihop och peppa varandra loppet igenom:)