Heja alla som vill komma igång! – The life of rosengren
rosen

The life of rosengren

Heja alla som vill komma igång!

001

Min inspirationskälla i badet ikväll, nya numret av Allt i Hemmet.

Det är så härligt att se de överbefolkade gymmen, heja alla som har bestämt sig för en livsstilsförändring. Kom ihåg att få hjälp med HUR ni ska träna, HUR ni ska börja och hitta sedan den träningsform som passar just dig bäst. En träningsform som ger dig den där kicken och boosten att vilja fortsätta och alltid finnas med som en del av din vardag. När du hittar den, eller om du redan har gjort det så är du snart inne i ett skönt flow.

Det finns några enkla steg att följa om du är en mycket oerfaren nyfrälst:

Steg 1: Kom igång-träning – handlar om de små fysiska aktiviteterna som lätt kan smygas in i vardagen. Gå eller cykla till och från skola eller jobb, stig av bussen några hållplatser tidigare. Undvik alla tekniska hjälpmedel som hissar och rulltrappor. Ta alla chanser i vardagslivet till enkel motion.

Steg 2: Regelbunden träning – nu vill du uppnå ett specifikt mål, kanske att åka Vasaloppet, springa Tjejmilen, högre testvärden osv. För att uppnå detta krävs en mer regelbunden träning med minst två, tre tillfällen i veckan.

Steg 3: Förbättrad träning – gå, jogga eller försök “samla kilometer” för att långsamt närma dig den distans som målet utgör, detsamma gäller din styrketräning. För tunga vikter kan orsaka skador om du inte har den rätta tekniken först. Se till att du har rätt teknik och öka sedan på dina vikter.

Steg 4: Varierad träning – när man uppnått en god konditionsnivå och vill träna mer effektivt och rationellt är det en fördel att variera träningen. För att uppnå bättre resultat så är den varierade träningen med både styrkepass och konditionspass med korta distanser, långa distanser och intervall träning den mest effektivaste.

Kom ihåg att sätta realistiska mål med delmål och framför allt, hitta DIN träningsform. Motion och träning ska vara roligt för att det ska kunna bli en naturlig del av vardagen. Och kom ihåg att alla har olika förutsättningar, jämför dig aldrig med grannen bredvid på crosstrainern, utan fokusera bara på din egen prestation.

Heja heja och lycka till!

Kraaam

J

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer
rosen

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.