Powerwalk till Strömma – The life of rosengren
rosen

The life of rosengren

Powerwalk till Strömma

001

God morgon Nyårsafton!

Magnus och jag ska snart sätta Millie i vagnen och ta en powerwalk tur och retur till Strömma som blir drygt en mil, sen blir det core här hemma med pt-Mange, årets sista träningspass. Jag har inte känt av mina handleder på två dagar nu, mycket tack vare vila, inflammationshämmande samt lindade handleder på nätterna. Undviker all träning som belastar handlederna just nu tills jag har varit hos läkaren.

Det finns många fördelar med så kallad powerwalk, eller styrkepromenad. Risken för belastningsskador i höfter, knän och fötter är liten jämfört med löpning. Du förbrukar lite mindre energi och får något mindre konditionseffekt än vid löpning, men det är ändå en effektiv motionsform som snabbt förbättrar konditionen och bygger upp muskler och skelett.

Ju snabbare du promenerar, desto bättre effekt får du på kondition och ork. För att få upp tempot behöver du arbeta intensivt med armarna böjda i cirka 90 graders vinkel – pendla fram och tillbaka när du går. Slut händerna utan att knyta dem hårt. Jobba med armarna nära kroppen så att händerna rör sig i en båge från midjehöjd till i höjd med bröstbenet. Sätt i hälarna och skjut ifrån ordentligt.

Vårdguidens rekommendationer gällande powerwalk.

Hur börjar du din sista dag på året?

Kraaam

J

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!

Kommentarer
rosen

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.