Säg det retrokök som inte haft en Sally-burk på hyllan, en Don Pedro-bryggare på bänken eller konservöppnaren Röda Clara på väggen. Ja, de älskade Nilsjohan-sakerna med sina speciella personnamn är många. Men vem var då egentligen denna Nilsjohan, som under årtionden försåg våra svenska kök med så många älskade köksredskap?
Företaget Nilsjohan grundades 1888 under namnet Nilsson och Johansson, men då som försäljare av bleckplåtskärl. Under mellankrigstiden bytte företaget inriktning och blev ledande leverantör av husgeråd till de svenska folkhemmen, och bytte då också namn till det enklare AB Nilsjohan.
Förutom att ha den goda smaken att använda sig av några av den tidens bästa formgivare som Signe Persson-Melin, Sigvard Bernadotte och Adam Thylstrup blev ett av Nilsjohans mest framgångsrika marknadsföringsknep att resa land och rike runt på försäljningsturnén ”Den glada köksparaden” med folkkära personligheter som Lasse Lönndahl, Sigge Fürst och Lennart Hyland iklädda förkläden.
Ur köksparaden växte också succén ”Köksklubben” fram, där alla som besökt paraden och skrivit in sig i gästboken blev medlemmar. Som mest hade Köksklubben över en miljon medlemmar, varav 760 000 bland de svenska hemmafruarna. Klubben blev en viktig påtryckningsgrupp för företaget, eftersom den bestod av upplysta konsumenter som krävde att Nilsjohans sortiment skulle finnas i just deras butik.
Företaget hade sina glansdagar under 50- och 60-talet. När det stod på topp var det Skandinaviens största husgerådsföretag med 700 anställda och 3 000 produkter i sortimentet. Men under 70-talet sjönk intresset för köksprylarna i takt med att hemmafruarna tog steget från köket och började förvärvsarbeta. År 1981 såldes ett krympt och rekonstruerat Nilsjohan till företaget GAB, för att sedan gå vidare in i finska Iittalagruppen där det försvann. Men vad gör väl det, när de gamla goda Nilsjohan-prylarna fortfarande finns att fynda på landets alla loppisar och auktioner?
Bild: classic-modern.co.uk
Senaste kommentarer