Allmänna nyheter

Laga goda och nyttiga måltider för stora och små

Det finns idag en hög medvetenhet bland den svenska befolkningen kring betydelsen av en hälsosam kost för ens hälsa och livskvalitet. Men det är inte alltid lätt att engagera hela familjen när det gäller saker som kost. Därför är det bra att hitta goda och nyttiga måltider som både stora och små kommer att gilla.

Diskutera fördelarna med en hälsosam diet

Ett sätt att inspirera familjen till att äta mer hälsosamt är faktiskt att diskutera och prata om fördelarna med en hälsosam diet. Särskilt eftersom en hälsosam diet leder till förbättrad hälsa, mer energi och en övergripande högre livskvalitet. För de i familjen som är lite skeptiska finns det många sidor med både fakta, tips och inspiration om diet och hälsa. Kanske skulle din familj gilla vegetariska produkter som på många sätt efterliknar köttprodukter.

Inför köttfria dagar

De flesta hälsoexperter är eniga om att en minskad köttkonsumtion är en viktig del i en hälsosam diet. Ett sätt att få till en köttfri dag med barn som känner sig skeptiska kan vara att servera Quorn som både smakar bra och finns i varianter som är populära bland barn. Quorn har ett stort antal produkter, så alla kan hitta en favorit, exempelvis Quorn Färs, Quorn Burgare, Quorn Filéer eller andra alternativ från deras breda utbud. Om man är på jakt efter kulinarisk inspiration kan man hitta vegetariska recept hos Quorn, där finns det flera recept att välja bland. Man skall inte vara rädd att experimentera med mat och det är i princip endast fantasin som sätter gränser för framväxten av nya hälsosamma matrecept.

Låt barnen välja mellan flera hälsosamma rätter

Frågan ”vad skall vi äta idag?” dyker ofta upp i många hem när barnen är trötta och hungriga. Låt barnen välja mellan olika rätter som också är hälsosamma. Barnen kommer uppskatta att de får bestämma samtidigt som man väljer bort mindre hälsosamma alternativ.

Servera smoothies till frukosten

Man brukar ofta säga att frukosten är dagens viktigaste måltid eftersom den skall ge energi till stora delar av dagen på arbetet eller i skolan. Ge frukosten en rejäl injektion av färger och energi genom att servera olika hemlagade smoothies. En hälsosam diet kan med fördel kombineras med kreativitet och inspiration från både frukt- och grönsaksvärlden. Smoothies gjorda på banan, frukt och bär kan snabbt bli en läcker favorit hos både barn och vuxna där hemma. Och smoothies är både goda och tar endast ett par minuter att förbereda.

Hälsosamma luncher

Lunchen är en viktig måltid som ger barn energi till att klara skolarbetet under eftermiddagen. En färgrik och inbjudande salladsskål kan vara en läcker och hälsosam kandidat till en vällyckad lunch. Det råder ingen brist på utmärkta salladsrecept som exempelvis grekisk fetasallad eller sallader med sötpotatis och pasta m fl. Man kan även lägga till Chicken Style-produkter från Quorn för att ge salladen lite extra protein.

Kombinera favorithusmanskost med hälsosam vegetarisk diet

Husmanskost är mycket populärt hos de flesta svenska hem. Förena nytta med nöje genom att återskapa familjens älskade husmansrätter i vegetarisk tappning. Istället för att äta traditionella köttbullar kan man laga välsmakande vegetariska bullar som baseras på vegofärs, som exempelvis Quorn. Klassiska fiskpinnar kan lagas med tofu istället för fisk. I princip kan all husmanskost göras i vegetariska varianter.

Barn älskar nya saker

Barn är av naturen nyfikna och älskar att upptäcka nya saker. Ibland  kan det räcka att presentera välkända rätter på ett litet annorlunda sätt som exempelvis vegetariska bullar istället för klassiska köttbullar. I andra fall kan det handla om att servera helt nya maträtter. Det är viktigt att låta barnen känna sig delaktiga i matlagningen så utforska gärna nya recept tillsammans på nätet. Ju mer barnen är engagerade i köket desto mer entusiastiska blir dem rörande fördelarna med en hälsosam diet. På så sätt blir matlagningen en rolig familjeaktivitet istället för en tråkig vardagssyssla.

Slutsats

Det är viktigt att familjemedlemmarna är medvetna om fördelarna med en hälsosam diet. Barn kan engageras i en hälsosam diet genom att införa köttfria dagar och laga vegetariska varianter av familjens husmansfavoriter. Friska smoothies med frukt kan förgylla frukosten för både barn och vuxna. Stimulera barnens nyfikenhet i köket genom att göra de delaktiga i matlagningen och få lov att välja mellan olika hälsosamma maträtter. Med rätt inställning och kunskap så kan en hälsosam diet bli en rolig och inspirerande aktivitet för hela familjen.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!
Kommentera (0)

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.