Tips emot ångest ♡ – NELLIE ANDERSSON
nellieandersson

NELLIE ANDERSSON

Tips emot ångest ♡

Nu var det längesen vi pratade psykiskt mående. Vilket ligger varmt om hjärtat för mig. Men då jag har mått så bra och varit i min gravid/bebisbubbla i så många månader nu så har jag lagt detta lite åt sidan. Men då jag vet att så många av er tar hjälp i min öppenhet, så blir det självklart för mig att fortsätta – och nu var det alldeles för längesen.

Jag börjar med starten på denna vecka. Så får ni mina bästa tips emot ångest i slutet av inlägget. ♡

Jag ställde klockan på 07.45 idag. Men kände verkligen att kroppen skrek SOV MER. Så jag stängde av klockan och somnade om till 09. Då vaknade jag av att Leah låg och pratade för sig själv. Det är nog de absolut mysigaste sättet att vakna på. Mycket bättre än en hemsk väckarklocka!

Måndag idag. Detta var den värsta dagen för mig innan. Måndagar och tisdagar har jag alltid hatat. Det är nog kopplat till skolan, som innebar extremt mycket ångest för mig. Men jag har äntligen börjat älska en ny vecka. På något sätt är det som en ny start. En ny helg att längta till.

Här om dagen var det en händelse som flög förbi mina tankar. Innan jag fick min diagnos så blev jag utredd för tiotals olika ”sjukdomar” i magen. Jag är laktosintolerant. Men även gluten och massa annat blev jag utredd för. Varför? Jo för att jag kräktes så otroligt mycket. Det var frågor om ätstörningar, allergier m.m. Nu är det nästan skrattretande för mig att vi aldrig fattade att det var min ångest. Men det är så enkelt att vara efterklok. Och kunskapen om psykisk ohälsa var så otroligt mycket mer begränsad då. Men denna händelsen som bara dök upp i tankarna för mig, kommer jag aldrig glömma.

Det var en dag i skolan, där jag mådde så fruktansvärt dåligt. Jag minns att jag skrev till mamma, som sa att jag skulle åka hem om jag var kräksjuk. Vilket vi många gånger också trodde. Jag trodde att jag skulle spy flera gånger i skolan, men jag klarade mig tills jag hoppade av bussen vid vår hållplats hemma. Jag tog alltid en genväg genom skogen, och där stod jag. Lutad emot ett träd och kräktes. Det var så otroligt pinsamt. Jag vet inte om någon såg det, det var iallafall ingen som hjälpte mig. Men jag skämdes så fruktansvärt mycket. Och jag önskar idag att jag kunde krama om 16 åriga Nellie och säga att det kommer bli bättre, för idag. Snart 6 år senare så är det så otroligt mycket bättre ♡ Mina kräkningar slutade då jag träffade Erik. För då blev min ångest bättre. 

Dagens frukost.

Jag har alltid hatat frukost pga att jag alltid kräktes efteråt så länge. Men idag, älskar jag frukost. Jag älskar stunden på morgonen när man fortfarande är lite trött, men kroppen behöver bränsle för att komma igång för dagen.

Dagens frukost bestod av två koppar kaffe, ett glas C-vitamin med blåbärsmak. 1 dl havregrynsgröt med blåbär, och 3 äggvitor. Detta njöt jag av på golvet bredvid Leahs babygym medan hon låg och sparkade.

Jag kämpade även med att hinna svara på mail, uppdatera Instagram och redigera bilder medan hon var vaken. Jag hann med allt (!) och tillslut var hon jättetrött och somnade i famnen på mig. Hon somnar alltid ett tag efter sin frukost. Så nu passar jag på att även uppdatera er här ♡ Jag älskar när hon somnar sådär. Jag vill verkligen inte lägga ner henne. Lika mycket som hon njuter av mammas trygga famn, njuter jag av hennes mysiga bebisdoft och lugna andetag. 

Jag ska även hinna med att gå och träna idag. Jag går alltid med Leah vanligtvis, men om klockan hinner bli 14.00 så får jag inte ha med henne på gymmet längre. Så det får bli när Erik har kommit hem. Vi ska även åka och handla för veckan. Veckohandlar, månadshandlar eller småhandlar ni? Vi handlar en gång i veckan, vilket vi tycker är super. Då håller vi oss till hushållskontots budget och kan planera i början på veckan vad vi ska äta varje dag. Vilket underlättar enormt.

Nu till mina bästa tips emot ångest…

  1. Acceptera dig själv för den du är.
    Jag har tjatat på så mycket om detta. Hur viktigt det är att komma ihåg, att det ÄR okej att må dåligt. Det ÄR okej att ha ångest. Det ÄR okej att inte orka ta sig upp på morgonen. För att kunna ta sig ifrån detta, så måste man acceptera läget, att det kan vara så ibland. Annars kommer du få ännu mer ångest över det faktum att du mår dåligt. Att du känner dig dålig som inte orkar gå upp. Acceptera ditt mående så kommer du ha enklare för att må bättre. 
  2. Kolla på roliga serier och lyssna på glad musik.
    Detta är något som är så fruktansvärt enkelt gjort i vardagen, som faktiskt hjälper. Vi människor blir påverkade av musik, och vad vi ser. Tittar vi endast på drama-serier och sorgliga filmer så blir vi påverkade av detta. Lyssnar vi endast på sorglig musik så kommer detta påverka oss. Om ni istället kollar på roliga serier och lyssnar på peppande musik, så kommer detta smitta av sig på ditt mående.
    Jag ska göra ett inlägg åt er med tips på serier och musik som kommer pusha ditt mående i rätt riktning. 
  3. Bort med negativ energi.
    Detta har jag också tjatat om så mycket. BORT med negativa människor. Det är också ett väldigt enkelt sätt att prioritera ditt välmående. Den där personen som alltid är negativ, svartsjuk och ångesttriggande för dig, förtjänar inte att vara kvar i ditt liv bara för att ni har känt varandra länge. Eller den där personen du umgås med för att hen har mycket kontakter, så du får hänga på roliga saker ibland. Den där personen som endast snackar skit om andra. BORT med alla dessa människor. Vänner kommer och går, och de som finns kvar ska vara de som förtjänar en plats i ditt liv. En vänskaps eller kärleksrelation är aldrig värd det om du mår dåligt av den.
  4. Enkla aktiviteter som får dig att tänka på något annat än din insida.
    Detta låter kanske jättekonstigt. Men jag har verkligen insett något sedan jag blev mamma. Och det är att jag mår så otroligt mycket bättre när jag har något annat att fokusera på hela tiden än mig själv. I mitt fall; någon. Min dotter. Sedan jag fick Leah och har satt henne i första led, så har jag slutat övertänka allt. På natten när jag ska sova så längtar jag till morgondagen då vi får mysa, leka och busa igen. Innan var det alltid mörka tankar. Nätter för mig innebar 2-5 sömnlösa ångestfyllda timmar innan jag tillslut somnade för att vakna bara några få timmar efter = sömnbrist. Nu säger jag inte till alla att hejvilt skaffa barn för att dämpa ångest haha. Men, att ha något annat än bara dig själv kommer hjälpa din ångest. Och vad kan bara du komma fram till. Det ska vara något som inte känns jobbigt att göra. Jag vet att många tycker träning är ångest. Då ska du inte ha träning som ångestdämpande. Lyssna på roliga poddar och sminka dig medan. Umgås med roliga människor. Hitta en aktivitet helt enkelt som får dig att tänka på annat. Detta leder till mindre övertänkande och mer tid för att njuta av livet ♡

Nu ska jag stöka undan från frukosten och byta om till träningskläder. Sedan blir det lunch, mata Leah och träna. Ha en fin dag vänner ♡ 

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
nellieandersson

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.