Vårt största misstag – bröllopet – NELLIE ANDERSSON
nellieandersson

NELLIE ANDERSSON

Vårt största misstag – bröllopet

Det är så många som har frågat oss, om just detta. Vårt stora misstag i bröllopsplaneringen. Jag glömde helt bort att berätta om det i min Youtube-video ang bröllopet, och innan det så har jag bara försökt att förtränga det då vi minns bröllopet med kärlek, och lycka.

Men, det var tyvärr någon timme där innan – och MÅNGA timmar efter, där det inte var så glada miner. Och nu ska jag äntligen stilla er nyfikenhet.

Det handlar om serveringen under kvällen. 

Maten, som var helt fantastisk!! Valde vi att lägga upp på följande sätt:

Förrätten fanns på plats på borden.
Vi kom in ifrån kyrkan lite tidigare än vad vi hade tänkt oss. Men det spelade ingen roll. Istället blev det mingel, fördrink. folk hittade sina platser osv. Medan serveringspersonalen tog fram förätten. 

Huvudrätt/varmrätt var en gå-buffé.
Vi valde att ha två olika bord där man kunde gå och ta mat som man själv behagade. Ingen av oss ville ha sittande middag, då det kändes så tråkigt, och alltid som att det blir för lite mat.

Bröllopstårtan skar jag och Erik upp först
Sedan fick man gå och ta vad man själv ville ha. Även här, så fick våra gäster själva välja hur mycket de kände för att äta, eller inte. Många var så mätta så de skippade till och med tårtan.

Någon som INTE skippade tårtan är min handsome best friend Hadi 😉 Kolla vilka godingar. Både han och tårtan! 

Vad är då vårt stora misstag? 

När det närmade sig bröllopsdagen, så började vi fundera på om vi faktiskt skulle hyra in personal som skulle hjälpa till med maten, istället för att lägga över det på vårt värdpar och på toastmastern. Sagt och gjort, det kändes sjukt skönt och som en grymt bra idé att hyra in personal så vi inte skulle behöva tänka på något alls under kvällen, förutom att ha kul och njuta.

Jag är ett enormt kontrollfreak, så det var väldigt viktigt för mig att jag visse att jag skulle kunna släppa allt. Vi bokade personal, 3 st. Jag kommer inte nämna företaget, eller några namn. Då jag inte tycker de förtjänar en enda klick in på sin hemsida. Ni kommer förstå varför.

Vi diskuterade fram och tillbaka, jag och chefen. Om huruvida vi skulle lägga upp kvällen, hur länge vi ville ha personal m.m. Och tillslut hade vi bestämt oss, och allt var liksom.. Klart! Vi fick en offert på vad det skulle kosta, skönt tyckte vi! Har man redan lagt jättemycket pengar på ett bröllop så vill man veta att inte budgeten bara springer iväg ytterligare. Så jag la in kostnaden vi fick i vår budget, skickade ett schema på hur länge vi ville ha personalen, till vad, och lite allmän info.

På den stora dagen, så fick även personalen ett jättetydligt schema ifrån mig på hur jag hade lagt upp kvällen, hur lång tid de hade på sig med de olika delarna, när de kunde gå hem m.m.

Deras arbetsuppgifter var:

  • Hälla upp champagnen till brudskålen – Här hade dessutom vi tagit fram alla glas kvällen innan, så det enda de skulle göra, var hälla upp denna jäkla drycken i glasen.
  • De skulle ställa ut förrätten på borden. Vi hade redan dukat fram allt, bestick till alla rätter m.m. Låg alltså redan på borden. Enkelt!
  • De skulle se till att det alltid fanns öl och cider på borden, samt vin i karafferna.
  • De skulle sätta på värmeskåpen när maten kom ifrån vår underbara cateringfirma!! Och sedan ta fram det på bufféborden, som vi hade gjort iordning dagen innan även det. De enda arbetet de hade med maten var att ta fram, fylla på om något tog slut, och återigen – bara se så att det fanns dricka.
  • Utöver mat och dryck, så skulle de hålla rent och fräscht. Porslinet ifrån förrätten skulle de ta bort, de skulle plocka bort allt ifrån huvudrätten och kasta skräp.

Jag själv tycker att allt var väldigt enkelt. Jag har själv jobbat med servering, och många omkring mig likaså. Alla tycker att det var enkel matematik på vad de skulle göra. Jag hade som sagt dessutom gjort en extremt utförlig lista på vad dom skulle göra. Det enda jag inte hade gett dom tydliga direktiv på var när talen skulle hållas. Det enda jag kunde säga var att när vår toastmaster säger att det är tal, gör ingenting just då. Såklart. Det förstår nog vem som helst.

Såhär slutade kvällen: 

Detta är alltså ett sms som Miranda, får av en i serveringen. När de ifrågasätter HUR dom kunde lämna det som de gjorde.

Det personen skriver ang att följa sina instruktioner, var att vi aldrig sa att de skulle diska. Vilket de inte skulle göra heller, men de skulle lägga in disken igen i vagnarna som de kom på. För att företaget vi hyrde disken av skulle ta hand om det. Alltså – de skulle inte diska, men de skulle plocka undan precis som vi skrivit i deras arbetsuppgifter.

Jag och Erik upptäckte hur grisigt det var när jag gick upp till övervåningen för att byta om. Mina gravidhormoner höll på döda mig i den varma bröllopsklänningen. Så vi gick upp för att få en stund för oss själva, och för ombyte. Då jag gick upp så tog jag en sväng in i köket för att ta ett glas vatten. Där sitter då en i personalen och äter, medan det ser ut som en svinstia inne i köket.

I instruktionerna, så stod det att soppåsarna fanns i baren en våning under köket. I den skulle allt skräp kastas. Istället, hade personalen tagit kartongerna som maten kom i och slängt ner matrester. Det var alltså vanliga kartonger. Ni kan tänka er vad som händer om de blir blöta av mat, sås m.m. Jo, dom går såklart sönder. De var mat på golvet, skräp på golvet, det var kaffefläckar på golvet och kaffesump i diskhon.

Jag blev så chockad då jag såg detta, så jag tog bara ett glas vatten och gick ut därifrån. Jag minns inte vem det var, om det var mamma eller Emma som kom upp efter ett tag och frågade efter mig. Jag berättade då vad som hade hänt, alla gick in och tittade i köket och såg samma svinstia som oss. Det första vi tänkte göra, var att be personalen ta hand om allt. Men nej, då hade de gått. Utan att säga något. Tiden var 00.00 när de skulle gå hem, för då var allt med mat färdigt och då skulle de ha hunnit städa undan. Efter det skulle det bara vara fest, så de behövdes inte där längre. Dessutom hade vi tallrikar till tårtan som bara gick att kasta. Alltså, hade de ingenting de behövde göra med tårtan heller. Förutom att innan, koka kaffe och hälla upp i våra termosar.

Vad gör oss så upprörda? 

Det hade varit en sak, om personalen faktiskt hade så fruktansvärt mycket att göra så de inte hann med alla sina arbetsuppgifter. Ett bröllop går aldrig att planera i minsta detalj då man aldrig riktigt vet om något drar ut på tiden, något går snabbare m.m. Så är det väl egentligen med alla stora tillställningar.

Hur som helst. Så var inte fallet! De hade enormt mycket extratid, och vi bokade dom ungefär 3 timmar innan vi ens skulle in i lokalen för att de skulle hinna se allt, planera tillsammans hur kvällen skulle bli m.m. Vi hade som sagt gjort iordning allt, så de behövde egentligen inte dessa 2 h och 45 minuter innan som vi bokade dom till. Varför så exakt, jo det är för att det var då Miranda, Kim och Emma kunde vara på plats och ta emot dom.

1. De dyker upp 15 minuter innan vi hade bokat dom. Och tar betalt för denna tiden.
Fine, det är inte hela världen och det är inte pengarna vi bryr oss om egentligen.

2. De följde inte sina arbetsuppgifter under kvällen, och utelämnade sånt som städningen som vi ansåg vara viktig för att vi skulle slippa göra detta.
Vad gjorde de istället? Jo istället för att städa undan så stod en i baren, en var på övervåningen och åt och en annan stod och hällde upp öl när folk spelade beerpong. Det roliga är att vi till och med har bildbevis på detta. Vi antog att de ej hade gjort sitt jobb då vi såg hur allt såg ut, men när vi i efterhand ser bilderna från kvällen så ser vi klart och tydligt. Att de gjorde allt vad de inte skulle göra egentligen.

3. Miranda sa åt dom att, kom igen nu får ni ta ett ryck och städa upp här! Då var klockan ungefär 23.30.
Då svarar personalen med att, det är så kort tid kvar – vi hinner ändå inte göra något nu. Så de ställer sig, tar em kaffe, en annan går och äter, och sedan åker dom, för tidigt, utan att ha fullföljt sitt arbete och utan att meddela. De bara försvinner helt enkelt, och då Miranda försöker kontakta honom så får hon en massa märkliga sms till svar.

4. Vi tar kontakt med chefen. Eller jag rättare sagt, skickar ett mail till chefen om att kontakta oss så snart hon har tid för det.
Hon ringer upp direkt, mitt i natten. Det förväntade vi oss inte för fem öre. Vi trodde hon skulle återkomma på måndagen. Så vi var beredd på att gå ut, ta hand om kaoset och fortsätta festa. Istället blev det en häxjakt i telefon med chefen. Som faktiskt är den absolut värsta i allt detta.

Jag måste faktiskt tillägga att personalen i det stora hela var otroligt trevliga. De arbetsuppgifterna som de gjorde vad de ska skötte dom med bravur, och som sagt – var det otroligt trevliga. Men det som de sket i, och den konstiga inställningen med att nej vi hinner ej göra klart, så då gör vi ingenting.. Det är vi inte alls nöjda över. Men de var inte bara skit. Det var nog chefen som faktiskt mer bara var skit.

Hon vägrade ta emot kritiken ifrån oss, där vi ifrågasatte hur personalen kan lämna det så. Och då vi ber om kompensation för ofullständigt arbete så börjar hon kontra med att det är tydligt att vi ville snåla in på personal, att det är vårt fel att det blev såhär m.m. Jag orkar knappt skriva allt detta igen för jag blir såå förbannad då jag tänker på henne. Alla som frågade hur det gick i efterhand, och som fick läsa allt undrade hur en CHEF kunde skriva sånna saker. Det undrar jag än idag, hur hon kunde vara så otroligt oprofessionell. Hon kallar ett brudpar som är ledsna och besvikna på hur personalen de hyrt in och betalt flera tusen för inte gjort sitt arbete – för otrevliga. Vi var överdramatiska, emotionella, oförskämda och snåla.

Vi var jättetydliga med att berätta hur trevliga personalen var. Men att faktum kvarstår att de ej gjorde sitt arbete. Att de hellre satt och åt av maten, att de hellre är en del av beerpong, tar en kaffe och latar sig under arbetstid. Men detta fick vi fan för. Kritik är ingenting hon gillade att ta emot helt enkelt, deras chef dvs.

Jag får sedan ett argt röstmeddelande ifrån en annan i personalen kl 09 på morgonen dagen efter bröllopet, och vår bröllopsnatt. Jag blev väckt av att någon ringer och halvt skriker i ett meddelande medan jag och Erik ligger och sover på hotellrummet. 

Jag ringde aldrig upp honom. Jag tycker inte att vi hade gjort något fel för fem öre, så jag tog allt med chefen. Som dessutom i efterhand kom med nya saker att ta betalt för, kom med nya saker som hon inte hade informerat oss om – t.ex. som att personalen var TVUGNA att ta en rast under kvällen – därav satt de och åt. Såklart, så får de ta en rast om de behöver. Men då jag hade gett ett sånt tydligt schema och instruktioner så svarade jag henne med att okej, såklart ska de ha rast om det behövs. MEN, då måste vi ju få denna informationen så vi inte blir bananas över att de sitter och inte gör något. Sedan har jag själv jobbat inom restaurang och jag har aldrig varit med om att det behövs en rast om man har jobbat från ca kl 20 till 00. De var där tidigare – JA. Men då hade de ingenting att göra. Så den tiden där de tog en kaffe på kvällen och tyckte att det var jobbigt, den tiden hade de 3 timmar innan vi skulle komma in i lokalen. Och de fick betalt för det dessutom.

För att försöka avrunda detta inlägg på över 2000 ord. Så slutade det med att vi betalade henne det hon begärde, bara för att vi inte orkade med henne längre. Och som sagt så var pengarna inte problemet för oss.

Vi kände oss lurade, och spottade på då det slutade med att först jag och Erik tyst försökte städa undan för att inte gästerna skulle märka av allt kaos. Men såklart, så letade ju folk upp oss och såg oss stå och städa upp i köket. Så det slutade med att mamma, pappa och Amanda – av vad jag minns stod och städade upp åt oss. När vi egentligen hade hyrt personal som skulle städa upp.

Vi kom ingen vart med chefen, och jag skulle aldrig – ALDRIG rekommendera hennes företag till någon. Så, om någon ska boka eventpersonal så får ni gärna höra av er så ska jag berätta för er iallafall så ni inte bokar dom. Men, jag kommer inte skriva ut deras namn eller något då jag ärligt talat är rädd för att hon ska komma tillbaka och stämma oss av någon anledning. Så obehaglig människa var det.

Nu hoppas jag alla fått svar på sin nyfikenhet. Detta är vad vi ångrar med bröllopet, grovt. Resten var som en bal på slottet. 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
nellieandersson

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.