Vanliga däckskador och hur du kan laga dem – även på sidan av däcket
Vi har nog alla varit där – en lite för snabb sväng mot trottoarkanten eller en rejäl smäll från ett potthål, och man undrar om däcket klarade sig. Att förstå hur olika typer av skador påverkar däcken och om man faktiskt kan laga däck på sidan eller om det krävs ett byte, är viktig kunskap. Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter kring däckskador, särskilt vad gäller skador på sidoväggen och slitbanan.
Skador på sidan av däcket – vad kan man laga?
Sidoväggen på ett däck är mer känslig än slitbanan och tar lätt skada om man kör emot hinder som trottoarkanter. Dessa sidoskador kan vara knepiga att hantera, och det är inte alltid möjligt att laga däck på sidan, eftersom sidoväggen är tunnare och mer flexibel. Här är några av de vanligaste skadorna:
- Repor och hack: Mindre repor kanske inte påverkar säkerheten direkt, men om de är djupa kan de behöva undersökas av en verkstad för en professionell bedömning, vilket brukar kosta runt 200–400 kronor. Större skador kan kräva byte, vilket innebär en kostnad på 700–2 000 kronor per däck, beroende på däckets storlek och märke.
- Stickskador på sidan av däcket: Om ett vasst föremål tränger in i sidoväggen kan det skada däckets stomme. Ett nytt däck kostar vanligtvis mellan 1 000 och 3 000 kronor, eftersom sidoväggens integritet är viktig för däckets säkerhet och svår att reparera.
- Bubblor och utbuktningar: En bubbla på sidoväggen är ett tydligt tecken på att stommen har skadats, vilket ofta innebär att däcket behöver bytas ut helt. Priset för att ersätta ett däck med en skada på sidoväggen ligger oftast mellan 800 och 2 500 kronor beroende på märke och typ.
Skador på slitbanan – går oftast att laga
Slitbanan är starkare än däckets sida och klarar ofta mindre skador. Här är några exempel:
- Punkteringar: Små hål i slitbanan kan oftast lagas på en verkstad för runt 200–500 kronor, beroende på skadans omfattning och verkstadens prissättning.
- Ojämnt slitage: Ojämnt slitage kan indikera problem med lufttryck eller hjulinställning. En hjulinställning kostar vanligtvis mellan 500 och 1 000 kronor men kan förhindra ytterligare slitage, vilket sparar pengar på lång sikt.
Hur du kan laga däck på sidan – och när det inte går
Plugga och lappa – när det funkar för slitbanan
Det är relativt enkelt att laga en mindre punktering i slitbanan med en plugg eller lapp. En plugg är en gummipropp som sätts in i hålet, medan en lapp placeras på insidan av däcket för en mer permanent lösning. Detta fungerar dock bara för små hål i slitbanan, inte om du försöker laga däck på sidan.
Ett populärt val för att laga punkteringar är Safety Seal från Niso Tech. Safety Seal är en självvulkaniserande däckplugg som kemiskt binder sig till däcket och expanderar för att ge en permanent tätning. Safety Seal fungerar bra på slitbanan och är en pålitlig lösning om du vill utföra en permanent lagning själv. En Safety Seal-pluggsats kostar vanligtvis mellan 300 och 1300 kronor beroende på antal pluggar och verktyg som ingår.
När sidoskador inte går att laga
Det är sällan möjligt att säkert laga sidoskador. Sidoväggen är inte byggd för att återfå sin styrka efter en lagning, och större revor eller bubblor kräver oftast ett byte. Om du försöker laga däck på sidan, till exempel efter en allvarlig sidoskada, kan däcket förlora sin stabilitet, vilket innebär säkerhetsrisker.
Säkerhetsaspekter när du försöker laga däck på sidan
Vissa skador gör ett däck osäkert att använda, även om man försöker laga det. Här är några riktlinjer:
- Slitet däckmönster: Om däckets mönsterdjup är för litet bör däcket bytas. Ett nytt däck kostar vanligtvis från 1 000 till 3 000 kronor, beroende på typ och märke.
- Utbuktningar på sidoväggen: En bubbla på sidan betyder ofta att stommen är skadad och att däcket behöver bytas, vilket kan kosta runt 800–2 500 kronor.
- Djupa skador nära kanten: Skador nära sidoväggen är särskilt svåra att laga, och det är oftast klokast att byta däcket för säkerhets skull.
Enkelt sätt att laga punkteringar på slitbanan
Om du har en pluggsats hemma kan du försöka laga en mindre punktering på slitbanan själv – detta är dock inte lämpligt om du försöker laga däck på sidan. För att täta en punktering i slitbanan, gör så här:
- Inspektera skadan: Kontrollera att punkteringen är liten och sitter i mitten av slitbanan.
- Rengör hålet: Använd verktyget i pluggsatsen för att rensa upp hålet.
- Applicera pluggen: För in pluggen i hålet och dra tillbaka verktyget så att pluggen sitter kvar.
- Klipp av överskottet: Skär bort överflödig plugg så att den är i nivå med däcket.
- Kontrollera lufttrycket: Pumpa upp däcket och kontrollera att pluggen håller tätt.
OBS! Pluggsatser är många gånger en tillfällig lösning om den inte är en permanent självvulkaniserande plugg som t.ex. Safety Seal. Safety Seal-pluggar är gjorda för permanent lagning på slitbanan och fungerar därför bra för detta ändamål. En plugg kan kosta mellan 100 och 300 kronor i inköp, medan en Safety Seal-sats ligger runt 300–800 kronor.
Avslutande tankar kring att laga däck på sidan eller slitbanan
Att laga däck på sidan kan vara svårt, och ibland är det säkrare att byta ut däcket helt. Genom att förstå hur olika typer av däckskador påverkar säkerheten och när det är bäst att byta ut däcket istället för att laga det, kan du undvika onödiga risker och kostnader som bilägare. Att låta en däckexpert bedöma skicket kan för en kostnad på 200–400 kronor hjälpa dig att undvika obehagliga överraskningar och säkerställa tryggheten på vägen.
Kör försiktigt!