Mammamuskler – En till Loppi Bloggplattform webbplats
mammamuskler

Mammamuskler

Höga Kusten Twin Peaks 2021

Hej på er!

Nu kommer min plan för kommande år och lite tankar kring planering och mål. Jag har ju på senare tiden gått och blivit löparfrälst. Och då pratar vi om löpning i skog och natur. Trail som det heter med ett finare ord. Jag vill därför springa ett lopp nästa höst som heter Höga Kusten Twin Peaks. Ett upplevelselopp men många höga höjder och utmanade löpunderlag. Så det är det slutmålet min plan handlar om.

Först och främst! Mina bästa träningsperioder har varit inför lopp som jag inte vet helt hundra att jag fixar: Stockholms brantaste, Tough Viking och Lidingöloppet. Jag har tränat dedikerat och kämpat på inför loppen men alltid med ett genomförandemål, alltså inte jaga tider. Det funkar för mig och ska jag springa Höga Kusten Twin peaks är det verkligen för upplevelsens skull. Vacker loppmiljö är ett som är säkert.

En del av loppet går förbi Slåttsdalsskrevan.

Så nu kastar jag mig ut, berättar om plan och mål också får vi se vad som behöver revideras och ändras längs vägen, för det är alltid helt okej att ändra sig, ni vet det va? Man kan säga en sak och sen när livet ändrar sig totalt till nästa år, då kan man ändra något eller allt eller vad man vill, fiffigt va! Okej dåså…här kommer en första plan där jag delat upp året i perioder. Kommer inte kunna köra 100% fullt ut ett helt år utan behöver variation, olika perioder av olika träning och tid för fusk och svackor, det hör till.

Augusti, september och oktober:

Komma igång mer med löpning, träna upp konditionen både hög- och lågintensivt. Blir att nöta en hel del cykel och andra konditionsmaskiner då kroppen inte klarar att springa så långt och länge i nuläget. Skynda långsamt får bli mantrat. Få ordning på kroppen och mina skavanker som alltid dyker upp efter löpning. Löparglädje utan press. Mersmak istället för blodsmak. Lättare styrka med många repetitioner för att lägga en bra grund. Kämpa på extra med rörlighet. Utvecklingsområden som har en tendens att strula ska få lite extra omtanke: mage, rumpa, höftböjare, vader.

November, december, januari:

Megavinter här och då passar det utmärkt att fokusera på tyngre styrketräning. Dessa månader blir årets tyngsta period när det kommer till styrka. Konditionsmässigt kommer jag fortsätta jobba in kilometer och minuter i kroppen. Förmodligen mestadels inomhus.

Februari, mars, april:

Fortsatt vinter men förhoppningsvis lättar det upp lite kring mars/april. Styrketräningen kommer lättas upp och blir mer grenspecifik. Mer och mer löpning ju mer våren tittar fram.

Maj, juni, juli, augusti:

Mest fokus på löpningen och förhoppningsvis ska den starka kroppen jag successivt byggt upp under året klara av detta fint. Styrketräningsmässigt blir det färre pass under sommaren och fokus på att underhålla styrkan för att klara av löpningen.

När det kommer till löpning kommer det handla om intervaller, långpass, backträning (både upp- och utförslöpning) och terräng.

Tänker mig att mer detaljer kommer längs vägen. Där har ni som är intresserade en övergripande plan iaf.

Skönt att den är gjord. Nu är det ”bara” att följa den slaviskt. Den svåraste delen så att säga…

Att slippa välja mellan hav och berg är superlyx tycker jag. Mina två favoritgrejer i naturen.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentera (0)

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.