mammamuskler

Mammamuskler

Annons

Veckans pepptalk med Ida B Olsson!

Namn: Ida B Olsson

Ålder: 35

Sysselsättning: Inspiratör inom hälsa.

Bor: Vara

Instagramkonto: @workoutispassion

Hur ser en vanlig träningsvecka ut för dig?

Nästan varje vardagsmorgon kliver jag upp tidigare än barnen och tar en promenad eller yogar. Älskar att vakna till liv själv och med rörelse. Löpning 2-3 pass i veckan och styrka 1-2 pass i veckan. Allt beror på hur jag jobbar och får tid till träning. På helgen försöker jag och min man träna tillsammans ett pass. Ibland med barnen på cykel så är hela familjen med!

Favoritövning?

Inom yoga är det helt klart Ujjayi, djupandning. Inom löpning älskar jag långa turer vid havet. Inom styrketräning är det utfall i alla dess former!  Någon form av utfall garanterar träningsvärk om en inte hinner träna nåt annat den veckan…:)

ida17

Vad/vem inspirerar dig?

Min man inom mitt entreprenörskap, min avlidna mormor i mitt driv. Inom träningen blir jag inspirerad av dels stora träningsprofiler men också deltagare jag möter på mina events och klasser. Alla som drivs av att sätta hälsan i fokus. Alla som verkligen vill belöna sig med motion och bra mat. Sedan älskar jag de människor som lever! Oavsett inom vilket område de fokuserar på. Levnadsglada och livsbejakande människor som tar vara på livet. DET inspirerar mig som mest!:)

475A3053

Har du något mål uppsatt inför 2018?

Att träna ännu mer på att vara närvarande. Att verkligen vara nära de jag älskar mest så ofta jag kan. Sen älskar jag att röra på mig och äta grönsaker så det kommer jag göra ändå… Ska springa några lopp som jag tränar lite extra pass inför. Sedan ska jag lära mig crawl tänkte jag:) Alltid velat vara en sån som flyger fram i vattnet. Nu är jag mer en livboj som guppar fram..:)

ida28

Nämn 3 livsmedel du alltid har i kylskåpet/skafferiet?

Ägg, fröknäcke och port salut ost.

Har du något hälsotips du vill ge bloggläsarna?

Att hitta sitt Varför. Om de vet varför de ska investera i sig själv så kommer Hur att bli den enkla biten. Det är lätt att skaffa gymkort, köpa spenat eller snabba skor. Det kluriga är att få det att hålla. Att förstå Varför en ska vara sin egen bästa vän…;)

Berätta en hemlis om dig själv?

Jag har fruktansvärt dåligt lokalsinne. Så när någon pratar om en plats, ett land eller liknande så låtsas jag veta men har ingen aning…. Det är nog typ enda gången jag ljuger… Hahha! Jag kör vilse hemma i Vara ibland. Men då låtsas jag bara ströga lite…:) 

ida11

Stort tack till dig Ida för att du ville vara med och inspirera i Veckans pepptalk. Du gör ett fantastiskt jobb och sprider så mycket positiv energi omkring dig! 

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

Träna med förkylning?

OBS! Detta inlägg är baserat på mina kunskaper och erfarenheter. Jag är ej medicinsk utbildad och det kan alltid finnas undantag åt olika håll. Detta är inga sanningar utan vad som funkar för mig.

Jag har blivit rejält förkyld och avstår därför från träning. Blir yr bara av att gå uppför trapporna till vår lägenhet så träning är inget alternativ.

Men är det alltid helt uteslutet att träna med förkylning? Det beror på tycker jag.

Feber eller ont i halsen är två exempel på sjukdomstillstånd då träningen inte är en bra idé.

Jag tycker även att du kan skippa träning i början av en förkylning även om du har andra symptom än ovanstående. Det är svårt att veta vad som komma skall och träning kan förvärra tillståndet så du blir sjukare. Jag hoppar hellre ett eller två pass om jag börjar känna mig lite krasslig istället för att köra på för fullt och sen bryter det ut ännu värre pga träningen. (Har tagit många år att fatta detta.)

Ett bra sätt att veta om du är redo för träning efter förkylning är att ta en rask promenad. Då kan du snabbt känna hur det känns i kroppen. Börja lågintensivt när du vill komma igång. Kanske lättare styrketräning eller en promenad i skogen?

Försök låta bli att tänka på träningen hela tiden, hmm kanske jag kan köra imorgon? Eller ikväll eller kanske nästnästa dag?

Det är ingen stress.

Det är ingen fara att släppa träningen några dagar eller en vecka. Det gör ingenting i det stora hela. Lita på dig själv att du är en tränande person och ett litet uppehåll spelar ingen roll. Så fort du är frisk igen så kommer du igång precis som vanligt.

Vore kul med era tankar kring detta. Kommentera gärna 😊

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

5 tips på hur du får träningen att bli av:

Såhär i början av nya året är det många som siktar på mer träning än tidigare. Många vill kicka igång rejält och kör all in. Förhoppningsvis är ni några som hittar nya rutiner som passar er vardag och att ni hittar en rimlig tränings-/rörelsedos som passar ert liv.

Här kommer 5 st tips på hur du får träningen att bli av:

  • Planera in träningen som vilket möte som helst. Se över hela veckan. Vilka dagar och tider ska du träna.
  • Packa väskan dagen innan eller ha ombyten redo på jobbet.
  • Boka träningsdate med en kompis.
  • Gör det inte till så stor grej. Du ska träna en liten, liten stund av dagen. Bara gör det och fundera inte så mycket på saken.
  • Träna något du tycker är kul. Det blir helt enkelt roligare då och mycket större chans att du faktiskt bara gör’t.

Har ni några andra bra trix för att få till träningen?

Kör så det ryker och hitta något som passar dig och som kan hålla i sig året och till och med livet ut.

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

Att våga lyckas!

Hej på er!

Hoppas allt är bra. Det drar i min skrivnerv så ska verkligen försöka prioritera lite bloggskrivande framöver. Jag vill börja med att berätta en glad nyhet. Jag skrev igår under ett anställningsavtal på Umeå Sport och motion för att leda gruppträning. För att backa bandet lite ska jag berätta att förra veckan provkörde (verkar vara ett ord?) jag en klass där som heter X-training. Puls och styrka i en salig blandning. Det är ett pass som inte är förkoreograferat (verkar inte vara ett ord?) så jag har själv fria tyglar att bestämma innehållet.

Då jag inte instruerat inomhus tidigare förutom PT-kunder var det väldigt nervöst, Hey nya utmaningar! Vände nervositeten till pepp och genomförde det hela lite övertaggad men med mycket glädje.

Det gick bra och nu är jag alltså en del i teamet. Det känns helt fantastiskt!

Jag är så glad och tacksam att jag har människor omkring mig som tror på mig och får mig att våga lyckas. Jag har länge velat ta mig tillbaka till träningsbranschen efter flytt, graviditet och föräldraledighet men inte riktigt tagit mig för. Mycket för att jag tvekat på mig själv och min egen förmåga. Hjärnspöken kan dra åt pipsvängen. Nu är det slut med sånt trams! Jag är grym på det jag gör och kan göra vad jag vill bara jag kämpar för det.

Det känns väldigt inspirerande och roligt att få hålla i egna klasser och redan nästa vecka är det dags.

Det kommer bli sååå bra!

Tack till alla som peppat längs vägen och hoppas vi ses på mina klasser om du bor i Umeå 😉

Ha en fin dag!

<<<<
ikPT is back!

Annons
Kommentera (2)

Kommentera

Se fler...

Årets första träningspass!

Så har jag kickat igång träningsåret 2018! Årets första pass blev i våra gamla hoods i Björkhagen i Stockholm. En promenad med jogginslag som uppvärmning och sen en cirkel i utegymmet.

3 varv med 10-12 reps per övning:

  • Utfallssteg på stubbe.

  • Marklyft.

  • Latsdrag.

  • Axelpress.

Sen promenerade/joggade vi (la familia var med) hem igen.

Svårare än så är det faktiskt inte att få till ett träningspass 💪🏼😀

Har ni inlett året med träning?

Kram!

Annons
Kommentera (0)

Kommentera