DECKARKALAS – Mammalinda

Mammalinda

DECKARKALAS

Min dotter fyllde 9 år så jag fixade ett deckarkalas för henne à la LasseMaja. Både barnen och vi vuxna hade väldigt roligt och det här är vad vi gjorde:

När gästerna kom möttes de av en löpsedel där det stod

 

20140901-221354-80034182.jpg

(Bilden på katten är också det inbjudningskort som vi skickat ut till gästerna)

 

Efter paketöppning och middag berättade vi att vi hade haft en polis här som hittat fyra bevis på brottsplatsen som skulle leda oss till tjuven. Tyvärr hade polisen varit tvungen att åka iväg på ett annat viktigt ärende och för att inte tjuven skulle förstöra bevismaterialet så hade polisen gömt bevisen och samtidigt gjort ledtrådar till barnen.

Jag delade in barnen i fyra grupper med 3-4 barn i varje grupp, så att de lättare kunde prata med varandra och arbeta tillsammans.

1. Första beviset hittade barnen genom en sifferkod. Vi hade skrivit ut en sidan ur fyra olika böcker och sedan gjort ett papper med sträck för varje bokstav och sedan en kod under. Första siffran stod för det ordet på sidan som det gällde och andra siffran för den bokstaven i ordet det gällde. Typ 3,1 = tredje ordet och första bokstaven
Eftersom det var fyra olika sidor utskrivna var det endast en sida som bildade ett riktigt ord. De andra var felaktiga. Vi hade ordet klätterställning men det var ett alldeles för långt ord, ett kortare ord hade varit bättre för deras ålder. I Klätterställningen hade vi gömt ett paket näsdukar till varje grupp.

2. Vi hade målat en skattkarta över vår trädgård med tre röda kryss. De fick leta på de olika ställena för att hitta var nästa bevis fanns. Vi hade hängt upp bevisen i ett träd där ett rep med öglor hängde som de fick klättra upp i för att hämta beviset.I trädet fanns ett papper med en rebus på. De flesta barn hade ingen aning om vad en rebus var, så vi fick berätta hur de skulle tänka och då löste grupperna det ganska enkelt.

Rebusen såg ut så här:

IMG_7348.JPG

3. I denna uppgift hade vi skrivit en text och tagit bort alla vokaler. Barnen fick också ett papper där alla vokaler var nedskrivna, så att de kunde testa sig fram. Denna uppgift var lite klurig, men de klarade av den bra. Så här stod det:

N_ST_  L_DTR_D  H_TT_R  N_

_NT_  _NN_  _  HUS_T. D_N  F_NNS  H_LL_R  _NT_  _

TR_DG_RD_N.

L_DTR_D_N  F_NNS  G_MD

V_D  D_N  R_S_  C_K_LN  _

G_R_G_T.

Vi hade gömt de fyra ledtrådarna på fyra olika ställen i garaget, så att alla grupper behövde komma på vad som stod i meddelandet. Sedan hade jag större mellanrum mellan orden så att de verkligen såg när ordet tog slut och nästa började. I garaget låg en sax gömd.

4. Den sista ledtråden var enkla korsord. Även här hade grupperna olika gömställen, så att inte alla skulle börja springa när en grupp löst sitt korsord. Vi hade ord som hörnskåp, kylskåp, balkong och blå soffa. Här hittade de en trasig biljett.

IMG_7323.JPG

Här är ett exempel på ett korsord

(Det första svaret skulle varit BARK men de hittade ju rätt ändå..)

IMG_7326.JPG

Bevismaterialet var alltså:

1. Paket med näsdukar

2. Rebus “Glöm inte att ta medicinen”

3 Sax

4 Trasig biljett till fotbollsmatch

Sedan fick barnen en fikapaus och så berättade vi att de skulle få träffa fyra misstänkta efter fikat. Barnen skulle då få förhöra de misstänkta och försöka få reda på vem som var skyldig. Vi förklarade också att de inte kunde fråga rakt på om den misstänkte hade tagit katten eftersom tjuven kunde ljuga vid sådana frågor. De fick också ett papper med en bild på den misstänkte så att de kunde skriva ner stödord från förhöret och så skulle de fundera på vilket motiv den misstänkte hade. Innan de misstänkta presenterade sig fick barnen ett papper med frågor som de kunde ställa. En i varje grupp fick ställa en fråga och efter frågan var det nästa grupps tur.

Förhörsfrågor

1.Var var du igår kväll när kattungen blev stulen?

2.Vad gjorde du tidigare under dagen?

3.Vad tycker du om kattungen Milo?

4.Vad tycker du om kattungar i största allmänhet?

5.Vilka intressen har du?

 

När de förhörde så improviserade vi en hel del (och gav barnen mycket information som de själva fick sålla vad som var viktigt och vad som inte var viktigt), men det här var stommen.

ARGA GUBBEN

Han var mest arg hela tiden och tyckte varken om katter eller Milo.

PIPPI LÅNGSTRUMP

Tycker mycket om djur och speciellt Milo. Vill ha en egen katt.

IMG_7324.JPG

PIRAT

Gillar att tjuva guld och skatter och vill ha Milo som skeppskatt.

PRINSESSAN

Var tidigare under dagen hos frisören (därav saxen). (Och så snorar hon lite medan hon pratar.) Berättar att hon är allergisk mot katt när de ställer fråga 4. När hon svarar på intressen säger hon olika saker och fotboll (därav biljetten).

Det var alltså prinsessan som hade tjuvat kattungen eftersom hon var allergisk och tyckte det var jobbigt att snora och hosta hela tiden. Barnen kom på direkt när hon började snora och när hon sa att hon var allergisk. Sedan fick prinsessan visa var hon hade gömt katten (jag hade tagit ett av Ethels gosedjur och gömt det i en låda). Sedan bad jag om ursäkt för att jag hade tagit katten och så frågade jag om de kunde förlåta mig om de fick en godispåse.

Därefter var ett dags att lämna ut godispåse och diplom som de fick av prinsessan.

 

IMG_7381-0.JPG

/Mammalinda

För MER inspiration och idéer till kalas se mina övriga kalas som ligger uppe på bloggen!

Trollet och prinsessan 6 års kalas. Med bl.a. äcklig gegga i hink, egengjord slime, egna enklare gåtor och skattkarta

Superskurken och alla bomber 8 års kalas. Hitta ledtrådar i bl.a. egengjorda bomber och ballonger. Godispåsen är gjord som en bomb.

Fångarna på Fortet 7 års kalas. Barnen fick samla guldmynt genom att klara olika celler tillsammans för att samla nycklar och öppna skattkistan.

Deckarkalas typ LasseMajas Detektivbyrå. 9 års kalas. Först fick de hitta ledtrådar med hjälp av skattkarta, rebus, korsord mm Dessa ledtrådar skulle hjälpa dem att förstå vem tjuven var. Efter fick de intervjua olika personer för att koppla ledtrådarna till rätt person och därmed hitta tjuven.

Pippi Långstrump 5 års kalas Tipspromenad och lekar i Pippi tema. Sedan får barnen träffa sjörövaren som tagit Pippis guldpengar. Barnen hjälper Pippi med att hitta hennes pengar genom olika ledtrådar.

Sagofé 3 års kalas. Barnen får gå på en magisk (liten) promenad för att hitta godiset. Sagofén trollar fram godis med rim och magiskt pulver.

Varje år har vi påskäggsjakt under påsken och även då finns bl.a. en hel del skattkartor, ledtrådar och gåtor.

2014

2015

Jag har även anordnat en spökrunda för barnens skola (klass F-6). Det var en liten tipspromenad med rebus och en de logiskt tänkande och en hel del läskigheter och överraskningsmoment. Funkar så klart också till kalas för lite större barn!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Jenny

    Idag kommer ett deckarkalas ske hemma hos oss. Fick lite panik när dottern ville ha deckarkalas, men din sida har hjälpt mig supermycket. Tack!

  2. Elsa

    wow! Jag snor hej vilt från dina kalas-saker till vårt kommande sjuårs-kalas! och jag kommer spara din hemsida för kommande kalas. Tack tack tack!

  3. perny

    Hej
    Tack för tipsen.
    Min dotter vill ha deckardisco, det kommer bli ganska många barn, men många av de saker ni gjorde är jättebra som vi nog kommer använda vi också.

    ha det bra