Mammalinda

Inför skolstart – anpassningar och hjälpmedel

Förra veckan träffade jag rektorn (och några till) för att förbereda inför Helges skolstart om ett halvår. Min tanke var egentligen att få till mötet tidigare (för vissa anpassningar kan ju ta tid) men jag har inte hunnit ta tag i det förrän nu. Det verkade i alla fall inte vara något större problem att få igenom det vi pratade om. Det var ett bra möte.
Jag blev ganska förvånad när jag såg hela gänget jag skulle ha möte med. Det var tre personer från habiliteringen, rektorn, biträdande rektor, läraren i förskoleklass och specialpedagog. Och jag som såg framför mig ett möte med två personer. Haha.

Jag vet att det är flera här som följer mig med kortväxta barn så jag tänkte skriva om de anpassningar vi pratade om på mötet. Och så kanske det finns andra som vill få en större inblick i hur det är att vara kortväxt.

Dörrar

Ytterdörren är stor och tung och helt omöjlig för Helge att öppna själv. Vi bestämde att ytterdörren skulle ha en elektrisk dörröppnarknapp så att det blir lättare även för andra förskoleklasselever att öppna dörren.
Även dörren in till toaletten behövde något lägre handtag eller annan lösning för att Helge ska kunna öppna den själv.

Klädhängare

Sänka klädhängare i kapprum och även i omklädningsrum till gymnastiksalen.

Dusch i gymnastiksal

Montera ett lägre fäste och knapp för att kunna sätta på duschen själv.

Utflykter

För att Helge inte ska bli alltför trött när klassen går på utflykt så föreslog habiliteringen att vi skulle skaffa en rullstol till Helge. I dagsläget har vi enbart använt vagn när vi har varit iväg på utflykter i familjen. En vagn drar inte till sig blickar. Visserligen bryr inte jag mig om blickar eller om Helge sitter i rullstol eller vagn. Men för Helges del är det skönt att få vara en helt vanlig pojke så länge som möjligt. För det är ju så han känner sig. Han är kort. Inget konstigt med det. Bara kort. En helt vanlig pojke som är kort.
Om han skulle sitta i rullstol så blir det en helt annan blick från omvärlden. Dessutom. Tänk er yrvädret Helge när han far omkring i raketfart och sedan hoppar han upp i en rullstol. Bara det skulle ju människor stirra för. Vem skulle förstå varför vi har en rullstol till Helge när han springer så fort mellan alla hans viloläge?? Ingen.
Samtidigt kan han ju inte ha vagn i skolan. Det bli ju förminskande. Han är ju inte litet barn. Han är ett skolbarn som behöver vila på utflykter och då behövs ett hjälpmedel, som t.ex. rullstol.
Vagn blir egentligen fel. Förminskande. Samtidigt som det på offentliga platser blir ett sätt att smälta in och få vara som alla andra.
Vi bestämde i alla fall att vi skulle kolla ut rullstol till våren.
Helge vet om att många av hans kortväxta kompisar har rullstol på utflykter i skolan.
Vi får se vad han säger om att själv ha det.

Stol i skolbänk och pallar till handfat

Vi har bokat in ett till möte då Helge ska följa med till skolan för att testa hur bra han når handfat (och tvålen och kranen för att sätta på vattnet och pappret för att torka sig) med hjälp av pall.

Toalett

Habiliteringen skulle beställa en speciell grej med stöd och fotstöd till toaletten.

Skolbuss

Jag skulle ta kontakt med ansvarig för skolbussen för att flytta den busshållplats som i dagsläget inte är utanför huset utan lite längre bort. Så att han inte behöver börja morgonen med att bli trött för att gå till bussen. Det är bättre att han sparar sin energi till leken på rasterna och lektionerna.

Matsalen

Det är svårt att ta mat i en skolmatsal för en kortväxt. För om det finns en pall som hjälpmedel för att nå upp så måste Helge lägga magen i tallriken för att nå sleven framför brickan för att kunna ta mat. Det är ju så långt avstånd framför brickan till all mat. Jag vet att andra kortväxta har ett eget lågt bord där de får ta sin mat så det är ett alternativ.
Men. Vi kom fram till att alla i förskoleklassen i höst skulle få ta/bli serverade maten vid bordet de sitter vid. Detta för att Helge ska få sin mat precis på samma sätt som sina klasskamrater. Så fint förslag tycker jag! Denna lösning kommer ju inte funka i alla år. Men det första året kommer det bli så i alla fall. Sen får vi väl fråga Helge hur han vill göra.

 

Det här vad var vi pratade om. Och en del annat. Jag fick berätta om Helge och vad han gillar att göra. Jag pratade en del om hur han gör när han simmar och vilka anpassningar vi har i hemmet (inga!!) och på förskolan.

/Linda

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!
Kommentera (1)

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Se fler...