Akuten – mamabeatrice
mamabeatrice

mamabeatrice

Akuten

För några veckor sen var Robin sjuk. Över natten fick han ganska hög feber, på dagarna var han ändå rätt så pigg och han både åt och drack lite då och då. Sen en dag så började jag fundera, hur länge har han verkligen haft feber nu? Vi räknade ut att det var 5 dagar den dagen. Jag ringde 1177 som tyckte att vi skulle boka tid till vårdcentralen. Så jag ringde dit (här har dom som så att man får ringa dit och ange sitt telefonnummer och så ringer dom upp.) Jag skulle jobba den dagen så Peter var den som skulle åka dit med honom. Men när vårdcentralen ringde upp sa dom att det inte fanns några läkartider kvar och hänvisade oss till barnakuten. Väl där så berättade personen i receptionen att det kommer ta väldigt lång tid och att dom skulle kunna få sitta där ända till kvällen… Därför ringde hon till vårdcentralen och sa att dom måste ordna en läkartid. Sagt och gjort så åkte Robin och Peter dit (Jennifer var uppe hos mamma/mormor). Nu var ju inte jag med, men Peter sa att läkaren som tog emot var nonchalant, och gjorde inte så mycket. Han misstänkte körtelfeber, och något som jag läst mig till efteråt, är att då ska prover tas. Dom lämnade vårdcentralen med  orden: Om han fortfarande har feber om 5 dagar så får ni höra av er igen, likaså om han blir sämre.

Så dagen efter när Robin hade 39.8 graders feber ( dag 6 med feber…) och trots att han fått Alvedon gick inte febern ner under 39 grader, så jag ringde 1177 igen och hon sa att det var verkligen inte OK efter så lång tid, och hänvisade oss till akuten igen. Jag skulle ha jobbat den dagen, men ringde och berättade hur det låg till och att jag måste vara hemma (eller vid akuten). Strax efter åkte jag och Robin upp till akuten, fick sitta och vänta en liten stund innan det var vår tur. Sköterskan(?) som tog emot oss, lyssnade på vad jag hade att berätta om allt, och hon sa att det var jättelång kö för att få komma till barn, så hon skulle gå till distriktsläkaren och se om det fanns tid där. När hon kom tillbaka berättade hon att vi fick komma dit runt 2 timmar senare. Vi valde att åka hem mellan, inte så kul att sitta på lasarettet i 2 timmar…

När vi var tillbaka där sen så berättade jag allt, igen och läkaren lyssnade på hjärta och lungor, kollade i halsen och kände på halsen. Sen kollade han på mig och sa (inte ordagrant): Jag fattar inte vad ni gör här, han har lite feber bara, det kommer gå över av sig själv. Sluta ta upp min dyrbara tid.

Skulle Robin mot all förmodan fortfarande ha feber 2 dagar senare så skulle vi höra av oss igen, men vi skulle INTE komma till akuten, nej, vårdcentralen skulle vi till i såfall.

Alltså, visst. Jag fattar ju att läkare har mycket att göra, och att det här inte var livshotande men man kan faktiskt vara trevlig och ta en förälders oro på allvar. För hur skulle jag kunna veta att febern skulle sjunka till strax under 38, bara dagen efter? Hur skulle jag kunna veta att han skulle vara feberfri 2 dagar senare? När ens barn är sjuk blir man orolig och att inte bli tagen på allvar är inte kul, inte kul alls faktiskt.

Vad jag ville med det här inlägget vet jag inte, skriva av mig lite bara antar jag 😉
 
image
(En trött och febrig kille som somnade på golvet i köket…)

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer
mamabeatrice

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Emely Korabik

    Jag tycker du ska göra en anmälan emot den läkaren, för man får inte ha ett sånt dåligt bemötande i det yrket hur stressad man än är. Det är kränkande gentemot er. Tycker jag iallafall! KRAM!

  2. cmirabilibus

    Jag förstår mig inte på vården! Vi kämpade i ett halvår med en så kallad vanlig hosta men sen visade det sig att det var astma! Och nu i efterhand har vi även fått svaret att allt troligtvis startade med rs :(. Låt aldrig vården köra över er! Ni har rätt till vård och dom får fan ta sig tid! Det är barn det handlar om! ♡

  3. Camilla

    Vilket ruttet sätt! Hur trött och less man än är efter ett långt arbetspass så måste man ändå kunna ge patienter ett bra bemötande! Blir trött på läkare och sköterskor som verkar ha glömt bort att det är människor de arbetar med… 🙁

  4. Linda

    seriöst, vad fan är det med folk? Klart man ska vara trevlig, människan kan knappast ha barn själv. Tänk om vi skulle vara lika otrevliga till våra kunder när dom kommer till butiken att handla. Fy skäms!