Sveriges sämsta influencer? – Maharaja & lillasyster

Maharaja & lillasyster

Sveriges sämsta influencer?

Maharajan har precis somnat, och jag tar fram mobilen som ligger under huvudkudden. Det är bäst att ligga kvar, i väntan på djupsömnen. Ett par knapptryck senare fylldes skärmen med min inkorg. Jag noterar att det inte var särskilt länge sedan min senaste inloggning. Bland reklamutskicken hittar jag ett nytt mail från en okänd avsändare, som dessutom skriver på svenska. Eftersom att jag sällan får intressanta mail på min privata epost klickade jag mig nyfiket vidare.

 

Det här mailet började annorlunda än något annat mail, som jag någonsin fått. Brevet var adresserat till ”Kära influencer”. Vem? Tänkte jag förvirrat. Det här brevet måste ha hamnat fel. Jag läste vidare och hittade mitt namn utskrivet ett par rader längre ner. Det var alltså inget misstag, i brevskrivarens ögon är jag en influencer. Jag sträckte lite stolt på mig där jag låg. En influencer. En riktig influencer. Vem jag påverkar och hur är emellertid lite oklart, men det är dumt att hänga upp sig på detaljerna.

 

Enligt brevskrivaren är mitt ”content” meningsfullt, och deras kunder vill gärna samarbeta med mig. Ett halvår in i bloggandet har jag alltså äntligen blivit approcherad för första gången. Jag är egentligen inte speciellt intresserad av att göra reklam på Maharajabloggen, men tanken på miljonregnet fick fantasin att skena iväg.

 

Vad skulle jag få göra reklam för, egentligen? Det senaste modet? Barnartiklar? Heminredning? Jag ögnade igenom resten av mailet, och någonstans i mitten fick jag mina förhoppningar grusade. Brevskrivaren ville att jag skulle skriva om otrygghet. Det är faktiskt ett ämne som jag inte är helt obekant med. Jag har ju trots allt drivit en telefonjour för utsatta ungdomar. Då trodde jag att lösningen på problemet var samtalsstöd, men nu förklarade brevskrivaren att rätt utomhusbelysningen är svaret, och vem är jag att ifrågasätta.

 

Jag skulle givetvis kunna skriva om att förutsättningen för att jag ska känna mig trygg när jag går ut på bakgården är att den är ordentligt upplyst, men hur motiverar jag för vår hyresvärd att jag vill byta ut vårt befintliga belysningssystem? Kanske kan jag säga att lamporna inte är tillräckligt starka, och att jag därför har svårt att se vakterna som patrullerar området. Det här är vad jag borde ha svarat brevskrivaren, men istället tackade jag för mailet och det visade intresset. Den efterföljande meningen ångrar jag redan: Jag har en så liten läsarkrets att det inte är lönsamt för er kund att samarbeta med mig. Det är vad jag skrev. På riktigt. Varför? Ingenstans i mailet efterfrågades någon statistik. Det här kunde ha varit början på en lysande influencerkarriär.

 

Samma kväll uppdaterade jag inkorgen alldeles för många gånger, i hopp om ett svar. Kanske skulle brevskrivaren svara att det inte gjorde någonting, att kunderna inte hade någonting emot att spendera pengar på Sveriges minsta influencer, men svaret uteblev. Inte nog med att jag världens minsta influencer, jag kan även vara den allra sämsta.

 

Om du är företagare som vill ha hjälp med marknadsföring så är det här rätt kanal för dig. Oavsett vad du säljer. Jag har visserligen aldrig fått en fråga om var jag handlar kläder, mat eller heminredning, men jag slår vad om att det är vad alla egentligen vill läsa om. Jag lovar.

 

Hör av dig! Hej!

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.