Höststart som gav träningsvärk  – Livet i krokarna – Två småbarnsmammor i farten

Livet i krokarna – Två småbarnsmammor i farten

Höststart som gav träningsvärk 

Efter Vikbovändan vilade vi en hel vecka.  Det var välbehövligt och bra att vi bestämt oss för att verkligen vila när suget att träna smög sig på efter ett par dagar.  Men nu i efterhand kan jag verkligen ser hur kroppen återhämtade sig i olika stadier. Första dagen var benen stela, andra dagen kändes det som rejäl träningsvärk i låren som sedan mattades av varje dag.  Jag var också lite extra hungrig de första dagarna. Den femte dagen kände jag mig helt återställd i musklerna men på nåt vis kändes kroppen ändå seg och nästan lite mentalt trött istället.  

Men i måndags ,  första dagen tillbaka på jobbet för mig, startade Helen och jag upp höstens träning med ett pass med vår PT Magnus Liljeblad.  Denna gång möttes vi upp på friskis där Magnus håller till ibland och körde ett pass med honom.  Vi visste inte riktigt vad som väntade oss och det är lite extra kul att bara låta honom bestämma vad vi ska göra.  Vi inledde med uppvärmning följt av övningar som ger Magnus en överblick över vår fysik, svagheter och styrkor.  Sen mjukgörande stretch som kändes skönt för våra stela löparkroppar. 

Efter det körde vi ett benpass kombinerat med greppstyrka, 10 utfall bakåt med hantlar,  hänga i räcke eller armgång 20 sek. Upprepa 10 gånger.  Det kändes i händerna och jag är sååå glad att jag för första gången på flera år tog av mig mina ringar innan jag åkte.  Nu får de hänga runt halsen till actionrun är avklarat, för det är inte skönt att ha ringar på sig när man hänger mycket vilket vi kommer göra den närmsta tiden.  Vi avslutade med ett cirkelpass som också det innehöll flera sorters utfall, rodd i trx och bålstyrka. 

 Efter en skön stretch tackade vi Magnus för denna gång och styrde kossan mot Vrinneviskogen för att testa hinderbanan där.  Jag har testat den vid ett tidigare tillfälle i början av sommaren och det märktes av erfarenhet gör skillnad.  Vi gick igenom banan ihop,  jag visade Helen lite av de tips jag lärt mig och Helen imponerade med att klara tex.väggarna riktigt enkelt. Hon är ju lite längre än mig och det har hon bra fördel av på vissa hinder. Även ringarna var Helen imponerande i vilket mitt grepp inte räckte till då jag körde några fler hinder än Helen bl.a. armgången som känns i händerna.  Vid sista hindret som är ett över /under -hinder lyckades vi båda bra, jag klarade dem mycket bättre igår än förra gången. 

I flera dagar har vi båda haft en skön träningsvärk i ben och rumpa och det syns och känns i händerna att vi hängde mycket. När jag testade att hänga lite dagen efter var det inte skönt alls. 
Det blev lite mer verkligt att vi ska köra ett hinderbanelopp efter igår.  Nu kommer löpträningen få sällskap av mycket mer styrketräning,  överkroppsstyrka och greppstyrka behövs lite extra av den 17 september.  

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.