WOD och Fredagsutmaning- häng med! – Linda
Linda

Linda

Annons

WOD och Fredagsutmaning- häng med!

Jag har ingen koll på det här med Crossfit egentligen. Läser en del bloggar och kollar in Youtube för att få inspiration till min egen träning.

Inom crossfit använder man sig av olika WOD’s (workout of the day- dagens träning typ) och dessa har tjejnamn. Det finns CINDY, GRACE…och så finns det LINDA 🙂

Vilken lycka tänkte jag och såg en liten öppning i det här med cross fit som annars känns lite scary, måste ju testa min namne. Detta var alltså innan jag läste in mig lite mer på hur mycket man faktiskt skulle lyfta.

Passet är upplagt enligt följande:

10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 repetitioner av varje övning i denna triset (dvs först 9 av alla tre, därefter 8 osv):
Marklyft: vikt motsvarande 1 1/2 x kroppsvikt

Bänkpress: vikt motsvarande kroppsvikt

Clean: vikt motsvarande 3/4 kroppsvikt

Drömvikter för mig således, ska vara en av de jobbigaste crossfit-wod’sen tydligen.

Denna kombination visades givetvis av en supertränad tjej och det är här många fastnar, inte kan väl jag tänker man. Därför tänkte jag att vi kunde hjälpas åt att visa varandra att övningarna inte alls behöver vara svåra bara för att de heter nåt helt obegripligt!

Varje fredag, med start idag, kommer jag att lägga ut en ny övning som ni kan använda av er därhemma och jag vill att ni hjälper mig med detta!

Jag vill att ni läsare mailar in er ‘favorit’-övning till mig, med bild/beskrivning eller en länk till Youtube/Videofy Me. I och med detta godkänner ni att jag publicerar bilden. Har ni en blogg/hemsida länkar jag givetvis till den i inlägget. På det här sättet kan vi tillsammans hjälpas åt att skapa en stor övningsbank som vi tränande tjejer/mammor/kvinnor (det är väl främst tjejer som läser min blogg- förutom min man ibland då) kan använda oss av.

Bry er inte om svårighetsgrad utan dela med er av det som ni gillar! Det kan alltså vara övningar för både styrka och smidighet, gravida, icke-gravida, nybörjare, avancerade. Du bestämmer!

Mailen märker ni med “Fredagsträning” och skickar till linda.k.wikstrom@hotmail.com!!

Russian twist med mediball – mitt fredagstips till er!

Bilderna från appen som ni enkelt laddar ner till er Iphone/Ipad eller se hemsidan

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
Linda

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Ellen

    Kul!!!!
    Roligt med nya idéer och inspiration, har redan varit inne på länken om sumo dead lift. Helt ny övning för mig. Keep it up!
    Bidrar någon annan dag 🙂

  2. Tina

    Håller med dig ibland blir man lite mörkrädd när man ser vissa klipp och vikter men jag gör crossfit anpassat till mig och tycker det är jättekul – svettigt och jobbigt men kul 🙂 Och tjoho jag vet redan vilken mitt bidrag är… Sumo squats med deadlift high pull med kettlebells eller hantlar eller bara med sin kroppsvikt. Effektiv övning för hela kroppen och framförallt rumpan, lår och armar. Varför inte gör den som en On the minute med burpees? Du hittar lite beskrivning här från min upplevelse: http://www.butterflytina.com/2012/09/pa-minuten.html Ser fram emot att höra vad du tycker! Lycka till Linda! Kram Tina

      1. Tina

        Då kan jag filma en video på min variant nästa vecka så blir det lite mer humant och inte så inoljat och amerikanskt. Utan mer redigt skånskt 🙂 Ska bli kul att följa tipsen!!!

Annons