josefinknave

Josefin

Annons

Veckans fråga: Löpning efter graviditet

Innan vi tar veckans fråga vill jag bara börja med att säga att jag ju brukar undvika att skriva om träning här i bloggen. Jag känner ju att det finns många andra platser att läsa om sånt om man är intresserad, och att det kan vara ganska skönt med en plats där det inte handlar om att prestera på den fronten. Men, just min relation till löpning just nu är så himla fri från prestationspress så kanske är det därför jag ändå vill svara på de här frågorna. Jag hoppas att det framgår i mitt svar!

Hanna: Åh, löpning! Jag födde i början av december och längtar efter att få springa. Hur har du tränat för att kunna ta en löptur? Jag är rädd att jag slarvat och får vänta lite till…

Karin: Jag är också intresserad av att höra mer om löpningen! 😃 Jag födde barn i januari och är sååå sugen på att ge mig ut i spåret igen. Har till och med fått godkänt på återkollen att köra igång och springa igen, men är ändå rädd för skador om jag börjar för tidigt. Hur gjorde/tänkte du?

SVAR: Hej på er! Jag har ju aldrig i hela mitt liv varit intresserad av löpning förrän nu när det innebär egentid+lyssna på pod-tid+vara ute själv i friska luften-tid. Helt plötsligt har löpning blivit något lite mysigt istället för självplågeri som jag ansåg det vara innan ,hehe. Jag har alltså inga proffstips eftersom jag är så långt ifrån proffs man bara kan bli. Jag ger mig helt enkelt bara ut utan att ta vare sig tid eller hålla koll på kilometrar, MEN, med det sagt…

Efter förlossningen använde jag mig av appen ”Mammamage” för att få övningar som skulle bygga upp bålmuskulaturen grundligt och skonsamt. Den appen är ju väldigt grundlig, snudd på superlångsam, och jag tror kanske inte att jag hade så delade magmuskler men om så hade varit fallet hade det ju faktiskt varit bra att ta det lugnt och sakta. Jag körde appen (som även innebär knipövningar) så ofta jag kom på och så har jag även gjort lite knipövningar där emellan. Jag var på min återkontroll typ 10 veckor efter förlossningen (glömde boka i tid, hehe) och till skillnad från efter förlossningen med B gjordes det ingen vaginal undersökning. Jag vet inte om det berodde på att jag inte sprack något den här gången eller om det bara är olika rutiner från gång till gång, men jag bad i alla fall barnmorskan att känna på min mage för att avgöra om mina magmuskler gått ihop då jag tyckte att det var svårt/obehagligt att känna själv. Hennes besked om att att magmusklerna var på plats igen, att jag kände själv att knipövningarna gett resultat och tanken på att proffsen tydligen inte hade något behov av att checka läget där nere gjorde att jag drog slutsatsen att jag nog kunde prova att springa lite. Jag har alltså inte fått något direkt ok utan kört mycket på min egen magkänsla (hehe, mag-känsla). 🙂

Men kanske är det någon annan som läser här som vet mer om hur det ligger till? Hur vet man att kroppen är redo för löpning eller lite tuffare träning igen egentligen? Jag undrar också! 🙂

lopning efter graviditet

Kommentarer
josefinknave

Kommentera

  1. Karin

    Tack för bra svar! 😃 Tycker som sagt att det är väldigt intressant att läsa om träning i detta sammanhanget, dvs. post-graviditet, utifrån ett perspektiv som inte är så träningshetsigt. För det är där jag befinner mig nu också. 😃 I skrivandes stund har jag kommit igång så smått med löpningen igen och det känns… sååå skönt! 😃 Väldigt bra andningshål i bebisvardagen.

  2. sofia

    Jag tycker du kan skriva lite om träning iom att du känns som en så chill person överlag och inte hetsar till nåt. Tycker det finns lite sånna bloggar där man har en sund relation till både mat och träning. Väldigt ofta handlar det mycket om prestation. Så +1 till att skriva om kravlös träning.
    Eftersom du inte ammar så är säkert din kropp redo för lättare löpträning ifall coren känns bra, så det är bara att köra 🙂 blev rörigt nu men hoppas du förstår. /sitter och ammar för 100 gången idag 😅

  3. Lovisa

    Åh, angående träningstips osv. Pt-Fia har precis gått ut och berättat att hon och Kim väntar sitt första barn senare i år, jag hoppas verkligen att hon kommer prata om träning både som gravid och efter en förlossning (det senare blir väl senare alltså, haha). Jag tycker hon verkar ha en så sund inställning till kroppen och träning, så hennes blogg kan vara ett tips att hålla koll på! 🙂

  4. Hanna

    Jättehärlig inställning, men som du själv säger så är det väldigt skönt att det iallafall finns en blogg som inte skriver om träning/vikt/perfekt kost (tycker dina matinlägg är bra, känns som både du och martin har en bra inställning till att man ska äta mat och inte massa pulverskit) så lite feedback är att det inte önskas inlägg om träning.

  5. Kristin

    Hm låter konstigt att du inte blev erbjuden en vaginal undersökning. Det ska alltid erbjudas, sen är det självklart frivilligt. Jag gjorde en, blev sydd med andra barnet med men barnmorskan fokuserade rätt mycket på att känna efter om jag kunde knipa ordentligt och fick med mig ”hemläxa” att knipa mer ”uppåt”, dvs mot urinröret, då det var där mina muskler var som svagast.

Annons