Jessica Lagergrens

1000 minnen i en doft

Det är 10 år sen jag var här i Thailand. Jag har funderade lite på hur det skulle kännas att komma hit igen, men jag var inte beredd på att så många minnen skulle leta sig tillbaka till mig. När jag klev av planet i Krabi var doften av Thailand det första som slog emot mig. Det är en väldigt speciell doft här och när jag kände den så var det som att åka tillbaka 10 år i tiden. På gott och ont. Ni vet hur det kan vara när någon går förbi med en viss parfym, och så förknippar man den med en händelse eller person.

Jag var med om väldigt mycket roligt under min backpacker-resa men också en hel del tråkigheter. Som när jag på tredje eller fjärde dagen var med om en mindre olycka med moppen jag körde och skrapade upp hela benet. Notan på det kalaset landade på flera tusen svenska kronor på grund av kraschad moppe, och jag fick ringa hem till mamma och be om pengar. Benet blev dessutom infekterat och jag skulle precis ta dykcert då och egentligen fick jag inte vistas nära koraller, jag kommer inte ihåg varför, men det var tydligen inte bra i kombo med ett infekterat sår. Jag tejpade benet med ett vattenfast förband och tog ändå det där dykcertet. Benet läkte till slut men jag har fortfarande ett litet ärr på knät efter det.

Vi ska boka en båtutflykt härifrån Koh Lanta och bland annat besöka ön Phi Phi. När jag reste runt för 10 år sen var jag aldrig på den här ön som vi är nu, så här dyker inga speciella minnen upp kopplade till platser, men på Phi Phi hängde vi en hel del och jag hoppas verkligen att jag kommer att känna igen mig. Jag älskar verkligen Thailand! Värmen, maten, människorna. Det är ljuvligt här. Vädret är väldigt växlande men när det är sol är det sol deluxe och vi har lyckats bränna oss trots noggrann insmörjning med hög solskyddsfaktor. Man ser direkt var man har missat att smörja sig och alla tre har lite röda fläckar här och var. Jag vill passa på att tacka för alla härliga tips om Koh Lanta. Vi har hängt på Long Beach och ätit på Thai Cat två gånger på samma dag tack vare ett tips. Superhärligt ställe med grymmaste maten och supertrevlig personal.

IMG_3378 FullSizeRender IMG_3465 IMG_3470 IMG_3472 IMG_3474 IMG_3477

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Älskar Thailand

Ett tips är att besöka andra stränder på koh lanta. Är ju väldigt lätt att ta en taxi. Vi brukar bara ta flygstol med Tui och sen boka egna hotell på dom olika stränderna , blir som flera semestrar i en ? Vi åkte hem i onsdags , samma dag ni kom och vi bodde på klong dao , long besch , klong Nin och kantiang bay. Ni måste besöka Kantiang bay , så fin strand och det finns flera restauranger på stranden . Tar ca 25 min från long beach. Där ligger även lyxresorten Pimalai som är ” känt ” för att vara ett av dom finaste hotellen på koh lanta . Iaf dyraste ? Längst ner på koh lanta ligger en nationalpark som ser fin ut, tyvärr har vi aldrig lyckats ta oss dit. Ha en fortsatt härlig semester

2. Linn

Koh Lanta är fantastiskt och jag längtar tillbaka när jag ser fotona. Thai cat är fantastiskt men jag vill också tipsa om grym mat (och kokosshake) på Lanta beach resort som ligger ännu lite längre upp på Long beach. Vi åt lunch där vid flera tillfällen och blev aldrig besvikna. Ha en fortsatt härlig resa!