Detta året SKA jag bli mer organiserad.
Jag MÅSTE bli mer organiserad som halvtids-arbetande, bloggande, tvåbarnsmamma- annars kommer vardagen falla platt & skapa sura onödiga miner.
Här kommer 5 tips, som jag genom mycket fundering kommit fram till faktiskt är genomförbara & som skulle förenkla min/vår vardag väldigt mycket.
- Bestäm matsedel för veckan – Skriva ner ingredienser & storhandla en gång i veckan.
Detta har jag alltid gjort, men lite halvhjärtat. Jag glömmer lätt en ingrediens här & där, bestämmer inte mat för alla dagar osv, vilket leder till 30 extra turer till affären för jag glömt något alt. ”inte har något hemma att äta”. - Skaffa en familje-planerare – En kalender med andra ord. Där SAMTLIGA familjemedlemmar får plats att skriva ner sina aktiviteter, möten, resor, tandläkarbesök etc. Just nu lever vi i ett virrvarr då Andrew helt plötsligt sitter på ett flygplan någonstans & vi får samtal från doktorn att vi missat vår läkartid..
- Rensa, sortera, organisera – Alltså. Detta kan vara min största utmaning. Att då barnen växer ur sina kläder/slutar leka med leksaker/då en högtid är över, att vara organiserad samt noggrann med HUR jag städar bort detta. Det är dags att börja vika urväxta kläder prydligt samt lägga i en låda som jag märkt med innehåll samt storlekar. Samma med högtider. Var låda har sina saker. Just nu är mitt system – släng på golvet i garderoben ungefär. Uppskattningsnivån till mig själv när jag ska rensa/hitta något ligger på NOLL.
- Gör en vecko/månads-budget – Detta kan vara den största & tråkigaste biten i livet som måste rätas ut för att underlätta vardagen & minska stress. Att hålla koll på pengar. Att varje månad se över om vad som behövs köpas & faktiskt lista detta, dra av den kostnaden från den beräknade inkomsten. Detta kommer förhoppningsvis leda till smartare inköp, mindre impulshandling samt noll dåligt samvete då man ska på middag med tjejgänget & knappt har pengar kvar på kontot pga. man plötsligt kom på att man måste köpa hundmat, blöjor & nya skor till barnen – samtidigt.
- Skriva ner samtliga vänners/bekantas födelsedagar, addresser, email, telefonnummer etc & spara i telefonen – Detta är jag SÅ DÅLIG på. Det värsta jag vet är att då jag ska skicka ut inbjudningskort/julkort etc – att fråga efter addresser – IGEN. Och fullkomligt älskar då jag ligger steget före & skickar kort/present/blomma etc då vänner fyller år eller att jag iaf. ringer på dagen D & inte 2 dagar efter när jag upptäcker via Facebook att någon faktiskt fyllt år..
Detta är mina 5 punkter som jag ska försöka börja leva efter detta året! Det SKA gå. Det måste gå!
Först ut är den där kalendern! Sedan ska jag trakassera alla vänner med förfrågningar om addresser, födelsedagar osv & spara. Matsedeln skrev jag i förrgår & budgeten får vi sätta oss med tillsammans till helgen. Om-organisera förråd osv får bli en långsam process som sker sporadiskt under årets gång.
Vilka är era bästa tips till att ha en organiserad vardag?
Min nästintill o-läsbara handstil (och en obligatorisk elefant) med veckans mat. I åtanke har vi 1 take out kväll, en middag ute & en fest vi ska på. Så en av maträtterna kanske får sparas till nästa vecka!
Åh det där med matsedel tycker jag är så himla svårt!! Eller, att skriva upp den är väl inte så himla svårt men resten 😉 Äter ni också take away minst en gång i veckan? Vi kan bara inte hålla oss 😀
Mm minst en gång, haha. Och ute minst en gång 😉 Så vi räknar ofta med 3 måltider ute eller takeaway. Så gott & bekvämt, haha
Matsedel kör vi med och har gjort i några år. Skönt att slippa småhandla! Dock skulle jag nog behöva en familjekalender! 😉
Budgetera gör vi varje månad. Slår ihop våra löner, betalar räkningarna, lägger undan till mat och diesel, sparar en slant och resten delar vi på som fickpengar! 🙂 jätteskönt att veta att man har koll på allt. 🙂
Duktigt!! heja heja!
Ett tips på kalender är google calender. Jag tycker att det funkar perfekt att både mannen och jag kan skriva in events och se varandras.
Nummer 5 kan också fixas enkelt på mobilen eller datorn. Då vet du att allt är på samma ställe. Du kan skriva in adresserna under kontakterna. Jag gör det en hel del.
Min google calendar är helt knäpp & raderar viktiga saker så jag vågar inte lita på den. Dom hittade tydligen inget fel alls på Apple Store?? Så sur. För det hade ju varit otroligt smidigt!! Får köra på en ”riktig” på väggen så länge 😉
Och nummer 5 har jag börjat jobba på på via mobilen precis som du beskrev!! Perfekt! 🙂
Att veckoplanera mat är verkligen toppen. Men ibland står det helt still i huvudet på mig! Vi skrev ner alla maträtter vi gillar på en lång lista en gång för att sedan kunna välja från den. Det gick dock inget vidare i alla fall… Och jag håller också på sådär, åker till affären för att småhandla hundra gånger och köper massa onödigt. Suck. Måste också skärpa till mig.
Angående kalender så kör vi på Google calendar i mobilerna. Perfekt att lägga in både egna och gemensamma saker och ”bjuda in” varandra så det hamnar i bådas kalendrar. Jag var skeptisk i början men maken insisterade och sa att ”Är det inte inlagt i Google calendar så finns det inte” ;). En fördel över en vanlig kalender är också att det plingar till en stund innan utsatt tid. För viktiga saker, som läkarbesök, brukar jag ställa in att den ska påminna så långt innan att jag hinner även om jag glömt.
Min google calendar är helt knäpp & raderar viktiga saker så jag vågar inte lita på den. Dom hittade tydligen inget fel alls på Apple Store?? Så sur. För det hade ju varit otroligt smidigt!! Får köra på en ”riktig” på väggen så länge 😉
Jag tror jag ska börja köra inlägg en gång i månaden där alla får dela med sig av sitt enklaste favoritrecept med ingredienslista. Vad tror du om det? Kanske skulle det underlätta med inspiration & så slipper man tänka ut ingredienser på affären?
Ja, vilken bra idé! Gör gärna det. Jag har förresten gjort dina bönquesedillas flera gånger, både jag och dottern gillar dem :).
Men surt med kalendern. Det är ju verkligen så himla smidigt. Men en bra vanlig kalender kommer säkert bli jättebra med! Det gäller bara att komma ihåg att titta på den…;)
Åh vad KUL! De ska jag nog göra ikväll då jag & August ska äta middag på tu man hand 🙂
Hej!
Du sa i din videoblogg att man gärna fick maila dig. Jag hittar dock inte din e-post adress? Kanske finns fast jag är dålig på att leta.
Mvh
Carolina
Jaaa! 🙂 [email protected]
Punkt 1,2 och 4 gör jag redan, men punkt 3, organisera och rensa är katastrof!!! Min största utmaning också. Har SÅ MYCKET ”skit” överallt och kläder och saker och allt bara hopar sig och jag gör inget för att organisera det eller bli av med det. Pallar helt enkelt inte!
Varje gång jag tänker på det skjuter jag upp det på framtiden, haha!
Kommer ångra mig rejält om vi någonsin ska flytta ifrån huset, haha!
Heja dig som är så organiserad!! Avundsjuk!!
Hej inspirerande och rolig blogg du har.
Såg att du kommer från Karlstad från början, jag är en Stockholmsbrud som snart fyller 20, börja om någon stans. Så Karlstad verkar mysigt. jag undrar lite hur det är att bo där och sånt ?
Vad spännande! heja dig! 🙂 Jag älskar ju karlstad men tycker inte att det är den mest spännande staden, haha. Men mest troligt jättekul med allt uteliv, studenter osv 🙂 Det VAR en kul stad till jag fick nog & ville flytta 😉
Hur tänker ni ang middag Jenny? Gör du mat som ska passa August också eller äter han annan mat?
Njae inte direkt. Han äter vad vi äter – OM HAN ÄTER, haha. Vilket han typ inte gör. August & mat har aldrig varit en lyckad kombo tyvärr. Men det finns alltid något på bordet vi VET att han tycker om.
I stort sett alla punkter har jag lyckats med förra året. Har bara det där med budget kvar. Det måste jag sätta mig ner och räkna ut. Tror vi skulle kunna spara så mycket mer pengar, om vi visste vad vi gör av med.
HEJA DIG! Avundsjuk är jag! haha
Just det! Åkte med 5 (!) IKEAkassar kläder (mina och barnens gamla) och leksaker till Stadsmissionen, plus en stor kartong porslin igår. Utrensning it is! Känner mig typ lättare i själen.
Mm ÄLSKAR att rensa!!
Det känns som att vi är samma person när jag läser dina punkter Jenny, ha ha. Har EXAKT samma punkter! Mitt tillägg är väl att få rutin på träningen igen. Vi jobbar nästan heltid båda två (jag 90%) och det är svårt att hinna med når utöver familjeliv och hushåll. Men just träning och lite eget socialt liv är väl det jag försöker få till. Det handlar om prioriteringar tänker jag. Om jag tränar mår jag bättre och får mer ork och orkar jag mer blir allt annat också lättare. Skulle också vilja komma igång att blogga igen, saknar det!
Ja att få rutin på yogan skulle inte vara helt fel, det måste jag hålla med om! Och fler dejtkvällar med Andrew. Men det får jag väl ta tag i.. snart.. eller så 😉 haha. Ja börja blogga igen!! heja på!
För oss är matsedeln och storhandlingen otroligt viktig för att veckan ska hålla ihop. Med två heltidsarbetande föräldrar där den som lagar middagen varje dag är höggravid och apatiskt trött och absolut inte förmögen att på stående fot komma på en middag som tar max 45min att slänga ihop. De veckor vi av nån anledning hoppar över söndagens storhandling blir så mycket jobbigare! Jag har dessutom gett mig en utmaning för detta året: minst en vegetarisk rätt per vecka (och då gärna med bönor/linser för jag vill bli bättre på att använda sånt). Första veckan har gått bra iallafall 🙂
Jag är sugen på att testa en familjekalender, mest för att min man verkar sakna kalenderfunktion i både telefon och huvud och måste fråga/påminnas om saker hur många gånger som helst, för att sen ändå inte ha nån koll vad som ska ske om några dagar 😉
Min man är dock en ordningspolis så här har vi uppmärkta lådor med julsaker, leksaker, storlekssorterade urvuxna kläder etc i förrådet. Väldigt skönt! Men jag hade aldrig orkar organisera det själv, så jag är glad att han gjorde det under sin föräldraledighet (som inföll samtidigt som senaste flytten)
Heja heja er! Veg mat är ett jättebra mål i nya året!
Hojta gärna till om hur det går.
Vi kanske ska börja byta enkla vardagsrecept här på bloggen? Hjälpa varandra??
Nu flyttar vi ut på landet, då måste vi börja skriva veckolista. Något vi är så dålig på idag. Det är rätt stressande att varje dag komna på vad vi ska äta samt gå och köpa…
Visst är det??
smarta tips! Vi har länge skrivit matlista och handlingslista för hela veckan här hemma. Men när vardagen kom i höstas så blev även hjärnan ett mos, så vi (okej, jag) glömmer saker hela tiden. Men hos oss är det största som vi måste bli bättre på, att samarbeta och jobba som ett team. Det är svårt att bryta vanor, men jag orkar inte sköta plugg/jobb/lämningar och hämtningar och sen allt hushållsarbete på det. Det blir för mycket. Men det är svårt att bryta vanor, att slappna av och lita på maken. Och han ska lära sig att jag inte gör allt. Ja, jisses, men ska vi få ihop vardagen även när jag jobbar heltid om förhoppningsvis ett år, så måste vi bli bättre på att hjälpas åt. Och gör vi det kanske vi inte glömmer halva listan när vi ska handla. 😉
haha. Nej det är INTE enkelt att bli organiserad! Jag tycker det känns överväldigande & tror det kommer kännas jobbigt innan man väl kommer igång & sedan när man är inne i det så kommer man känna ”VARFÖR gjorde vi inte detta tidigare” 😉 Heja heja på teamet!
Åh bra inlägg med huvudet på spiken! Är mega dålig på alla punkter! Den sista är inga problem här dock då vi har hitta.se. I usa är det svårare att hitta kontaktuppgifter.
Kram o lycka till! 🙂
Jaaa det har ni ju! Sådan LYX!