Angelica Lagergren

Enbart idioter vägrar vaccin

vaccin-massling-lagergren

Jag läser artikel på artikel om hur det flammar upp mässlingsutbrott på sjukhus i Stockholm. Jag ser även fler och fler om vägrar att ta emot det vaccinationsprogram som BVC rekommenderar. Och jag tänker gång på gång vilka är dessa idioter till personer måste vara som avstår från vaccinationsprogrammet? Vi hade genom vaccin utrotat flertalet sjukdomar i västvärlden som funnits i historien. Polio är en av dessa. Jag skriver hade för att några av dessa sjukdomar har kommit tillbaka. Desto fler föräldrar som vägrar vaccinera sina barn, desto mer ökar risken för att epidemier uppstår. Epidemier som vi inte hade behövt uppleva.

Jag förstår samtidigt varför det finns en skepsis mot vaccin. Vi har alla läst historierna om de som fick narkolepsi av vaccinet mot svininfluensan. Ett vaccin som togs fram bra mycket snabbare än övriga vaccin vi har i vaccinationsprogrammet idag. Mässlingen har vi vaccinerats mot sedan mitten av 1970-talet, Röda hund och Påssjuka sen 1982, Polio sen 1950-talet, Difteri och Stelkramp sen 1940-talet. Nykomlingen i gänget är emot Pneumokocker, vars vaccin även ger ett visst skydd mot öroninflammation infördes 2009. Vaccinationsprogrammet är kostnadsfritt, allt du behöver göra är att besöka BVC eller elevhälsan och tacka ja för att få det. Det finns egentligen ingen ursäkt till att du inte ska ta emot det. Om du inte tilltalas av alternativ fakta eller inte läser hela artiklar med en korrekt källgranskning dvs. Och visst finns det biverkningar av vaccin, den vanligaste är feber och ibland hög feber, men ingenting mot de bestående men som vissa av sjukdomarna som vi vaccineras emot kan göra.

Men som pappa blir jag mest förbannad på de som inte vaccinerar sig eller sina barn. Philip är med i vaccinationsprogrammet, men eftersom han precis fyllt 18 månader har han inte hunnit få sitt mässlingsvaccin ännu. Han är alltså i riskzonen för att bli smittad. Smittad av mässlingen och risken för bestående hjärnskador, för att ni väljer att inte vaccinera er och era barn. En vännina är gravid, och hon är inte med i vaccinationsprogrammet. Om hon får exempelvis Röda Hund nu under sin första trimester är det upp till 90 % risk för allvarliga fosterskador. Fosterskador på hjärna, hjärta syn och hörsel. Hur tänker man då? Jag blir orolig för henne och hennes bebis i magen.

Studie på studie visar att barns immunförsvar utvecklas med hjälp av vaccin. Flera av sjukdomarna som man vaccineras mot i vaccinationsprogrammet kan orsaka svåra hjärnskador. Och den felaktiga studie som påstod sig dra samband mellan mässlingsvaccin och autism samt kronisk tarmsjukdom drogs tillbaka pga felaktiga uppgifter och har sedan dess motbevisats i ett stort antal oberoende studier.

Jag är för varje människas rätt till självbestämmande. Men det är faktiskt inte dig själv du bestämmer över. Det är ditt barn, dess framtid. Men det stannar inte där. Det är även andras barn, vuxna och deras framtid som du tar ett beslut över. Jag säger inte att vi ska gå så långt som att lagstadga och göra det straffbart att inte vaccinera sitt barn. Men vi kanske ska testa att bygga ett avskiljt samhälle för de som väljer att inte vaccinera sig, så kan det naturliga urvalet göra sitt val där? Skämt å sido. Däremot så borde det inte vara ett aktivt val om man ska ingå i programmet. Vaccinationsprogrammet borde bara påbörjas om det inte aktivt avsägs. Det borde vara ett aktivt val att inte ingå. Dvs att om du som förälder måste aktivt säga nej, då kommer ditt barn att vaccineras. Och till de som säger nej bör det finnas en obligatorisk, objektiv kurs som ska fullföljas om vaccinets historia, fördelar och eventuella nackdelar innan ditt ”nej” slutligen registreras. Vad tror vi om det?

/ Stefan

Källor:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/fragor-och-svar/massling-passjuka-och-roda-hund/

https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Vaccinationer-av-barn/

Foto: Pixabay och Malin Troili

 

Läs också:

Släpp din mobiltelefon
Pappa sluta puttas!
Jag är inte bra, han är dålig

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Martin

    https://www.youtube.com/watch?v=HYV8laCbNSE Här är en video där läkaren Blaylock försöker förklara för såna där stackars opionierade lekmän som Stefan vad som möjligen kan skita sig vid vaccinationer. Men Stefan är så söt så han måste ha rätt ändå . Såna som överhvudtaget hyser en viss skepticism om vaccin måste ju prompt vara idioter. Det finns andra samhällsförändringar som drar ner på sjukantalet. Att t e x in importera hela jävla Habibien och Apfganistansbefolkningen med alla deras bassilusker och virus är ju en sådan åtgärd eller åtminstone överväga karantän. Men happ happ happ happ happ,, det är ju rasism och det var ju så det började innan tvåltillverkningen sattes i gång i Tyskland 1939. Men missförstå mig inte helt era apor och primater, vaccin kanske har en rolig bland såna med nedsatt immunförsvar men det verkar finnas en risk för att man drabbas av en obotlig autoimmun sjukdom p g a vaccineringen. Så man får väl göra lite avvägningar. Inte vara för rabiat och så där och allt det där. Hejdå. Ha en jättetrevlig dag som det heter numera.

  2. Jonas

    Ursäkta parallellen men alla de här hundra tusentals nya svenskarna som har kommit hit från Afriak och Mellanöstern – helt okntrollerade och helt utan tvång till ens kontroll – hur ska vi göra med dem??? De kommer även med nya sjukdomar vi aldrig ar sett här innan – och samtidigt de som vi utrotade här! Nu är de här igen tillsammans med våra nya svenskar – samtidigt som staten dumförklarat alla sina egna medborgare och inte lyckats ha kontroll på vacciner som gör att medborgarna inte längre litar på staten! Håll i er för framtiden kommer bli beundransvärd och ett svinigt kapitel i människans historia!

  3. Sigridur Thordardottir

    Enbart idioter……. Jag brukar säga att; det som sägs, beskriver bäst den som uttalar sig och inte den som orden riktas mot.
    Det är skrämmande att se hur människor väljer att lita på vaccinindustrin utan att ifrågasätta de gifter som numera används i vaccin. Förutom kvicksilver, aluminium och formaldehyd (!) som inte ens får finnas i nagellack p.g.a. sin giftighet, ja så finns det ett hundratal giftnämnden ytterligare i dessa vaccin som sprutas in i nyfödda barn, helt försvarslösa. Hur kan vi tillåta det? Hur kan vi riskera våra barns liv och hälsa genom nutidens vaccin? Jag har inte sett mig som vaccinmotståndare men jag blir mer och mer motståndare ju mer jag lör mig och ju mer jag ser av denna industri. Follow the money….
    Vaccin idag innehåller mångfaldigt mer gifter än de gjorde före 1992. Så vi som är lite äldre kan inte jämföra dagens vaccin med det som vi fick. Sen är det så att vaccin ger INTE 100% skydd. Det innebär att många av de (få) utbrott av sjukdomar som ändå sker, är orsakade av redan vaccinerade individer.
    Något som ni; vaccintroende, aldrig pratar om och kanske inte vet om?! Eller kanske inte VILL veta om?! Det pågår nu i en process i USA som rör hela denna industri. Det handlar om mörkning av vaccinbiverkningar och kopplingar till autism. Det handlar om medicin/vaccin som ändå har använts trots att forskningen visade på annat. Pengar, mutor, makt, har använts för att lansera, sälja och påtvinga människor vacciner. För att det ger vinst till de som äger kapitalet. Follow the money….. och du förstår att vaccinindustrin har inte för avsikt att rädda några liv. De är intresserade av att skapa konsumenter av deras produkter. Om du/ni ärligt tycker att ni tar till er information så läs denna artikel om vaccin….
    http://circleofdocs.com/harvard-trained-immunologist-demolishes-california-legislation-that-terminates-vaccine-exemptions/

  4. Yvonne Bixberg

    Håller fullständigt med dig! Jag är själv född 1957 samma år som poliovaccinet kom. Jag blev smittad av en kvinna som jobbade på Halmstads BB när jag var helt nyfödd. Har levt mitt liv med stort rörelsehinder så ja jag vet vad det vill säga… Jag kan inte förstå hur människor tänker när de inte låter sina barn vaccineras. Det är dessvärre inte ”bara” deras barn som kan bli smittade utan många andra! Jag är ett levande bevis för detta. Tyvärr har jag aldrig fått upprättelse för detta. Det var inte ”bara” jag som smittades utan flera andra. Både nyfödda och nyblivna mammor dog. I min närhet har jag tre vänner som blev smittade när jag blev det. Detta vill vi inte händer igen?

  5. Boel

    Så rätt du har i det du skriver. I Australien håller man på att försöka få igenom ett tvingande lagförslag att vaccinera mot mässling annars ingn rätt till barnomsorg. helt rätt tycker jag. vaccination är ett måste. Jag har sett hur gravt utvecklingsstörd någon blir med följdsjukdomen hjärnhinneinflammation. Svåra epileptiska kramper son knappt går att häva och därför är livshotande varje gång de kommer.

  6. Anna

    Det är skrämmande hur vaccinmotståndare tror att de är mer belästa och sitter på mer kunskap än vi som vaccinerar. Påminner om dem som hävdar att små gröna utomgjordingar flyger omkring i sina tefat…källkritik är verkligen något som saknas i vårt samhälle. Jag håller med förlaget ifrån Liberalerna om att barn som inte är vaccinerade ska portas ifrån förskolorna, varför ska föräldrar som väljer att säga nej till vaccin utsätta barn och framförallt mindre syskon för den risken det kan innebära. Vi vet ju att den studie som visade på ett samband mellan autism och vaccin snabbt visade sig vara felaktig och läkaren förlorade sin legitmation ändå försätter ni hävda sådana dumheter.

  7. Emmy

    Helt rätt.. det kan bara vara okunskap som ligger bakom ett beslut att inte vaccinera, för det finns inga andra rimliga skäl. En obligatorisk kurs i vaccinets historia och dess påverkan skulle utan tvekan ändra på en ”nejsäjjare”

    1. Sigridur Thordardottir

      Emmy, tyvärr är jag vaccinerat som barn och mina barn som nu är vuxna är också vaccinerade. Jag hävdar bestämt att de flesta som vaccinerar idag, gör det p.g.a. att de inte vet bättre. Det är nämligen så människor i allmänhet fungerar; man gör som de flesta andra gör. Även de som jobbar inom vården; gör som de flesta gör, utan att ifrågasätta. Jag tror att det är väl pålästa människor som väljer att inte vaccinera sina barn idag. Det är liksom mycket mer krävande att ta ett eget beslut och kunna stå får det, mycket mer krävande att kunna försvara sitt beslut om att avstå vaccination än att välja att göra som alla andra och vaccinera. Även om många föräldrar idag är pålästa när de vaccinerar så tror jag inte att någon som väljer att avså skulle göra det utan att läsa på. Det finns otaliga sjukdomar som har ökat enorm och är som farsot idag, efter att vaccinera förändrades 1992…..

  8. Louise Tompkins

    Som förälder har man ett ansvar för sitt barn. Utan vaccin blir man mycket mer påtaglig för farliga sjukdomar. Ska man resa till andra länder bör man vaccinera sig. I vissa länder finns det krav på att du är fullt vaccinerad för att ens kunna bo där. Mina barn är dubbla medborgare med krav på ett mer intensivt vaccinprogram. Vi har delvis bott i båda länder så barnen fullföljt vaccinprogrammen. Hade jag inte vaccinerat barnen från födseln hade vi inte kunnat bott i två olika länder. Det påverkar mer än man tror.

  9. Karin

    Otroligt bra skrivet. Sååå sant!! Kunde inte sagt det bättre själv. Man vaccinerar inte enbart för sin egen skull utan för hela samhället.

  10. A

    Jag har läst er blogg så länge och blir oerhört sårad när du kallar oss som inte vaccinerar och vill skydda våra barn för idioter. Idiot är du själv eftersom du inte ens i närheten är påläst som vi är. Jag rekomenderar dig att kolla på kallafakta programmet där de ljuger om vaccinskador.

    1. R

      Men nej du är inte påläst. Alla vaccinationsmotståndare litar blint på ”fakta” som motbevisats gång på gång! Länka gärna till dom käller om du pratar om. Det är tråkigt att du blir sårad av att du blir kallad för idiot men det finns faktiskt inget annat ord för det. Det är ren idioti att inte vaccinera sina barn när så många TROVÄRDIGA källor starkt bevisar fördelarna. Att du gör en googling på ämnet betyder inte att du är påläst. Att inte vaccinera sina barn leder till att man inte bara riskerar sina egna barns liv utan även andra barns liv och det är IDIOTISKT!! sorry, not sorry!

      1. Anna

        Hej jag jobbar som läkare. Finns inga som helst belägg för att vaccin är skadligt och ofördelaktigt. Men du, nu sprids ju mässlingen pga att många som du valt att inte skydda sin barn mot dödliga sjukdomar ( man dör inte av vaccin men ja man kan faktisk för av mässling). Så när ditt barn får det och blir sjukt så återkom gärna då så ser vi om du tycker du gjort rätt. Och skulle mitt ofödda barn få mässling för att det florerar är ni skyldiga!! Det borde vara lag på att vaccinera sina barn och straffbart att inte göra det. Vi inom vården kommer att kämpa för det!! Och for the record det är faktiskt du som inte är påläst på modern pålitlig forskning.

      2. Sigridur Thordardottir

        Emmy, tyvärr är jag vaccinerat som barn och mina barn som nu är vuxna är också vaccinerade. Jag hävdar bestämt att de flesta som vaccinerar idag, gör det p.g.a. att de inte vet bättre. Det är nämligen så människor i allmänhet fungerar; man gör som de flesta andra gör. Även de som jobbar inom vården; gör som de flesta gör, utan att ifrågasätta. Jag tror att det är väl pålästa människor som väljer att inte vaccinera sina barn idag. Det är liksom mycket mer krävande att ta ett eget beslut och kunna stå får det, mycket mer krävande att kunna försvara sitt beslut om att avstå vaccination än att välja att göra som alla andra och vaccinera. Även om många föräldrar idag är pålästa när de vaccinerar så tror jag inte att någon som väljer att avså skulle göra det utan att läsa på. Det finns otaliga sjukdomar som har ökat enorm och är som farsot idag, efter att vaccinera förändrades 1992…..

        1. Martin

          @Anna https://en.wikipedia.org/wiki/Guillain%E2%80%93Barr%C3%A9_syndrome , Narkolepsi och troligtvis mera. Låter det som något du skulle vilja dras med själv ? Och vad är det där ? . http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0008382
          Kan ju tror att du tillhör dom som blivit ilurad att fluor på något sätt skulle vara nödvändigt för tänderna när det själva verket är en restproduktion från någon metalltillverkning som några med stora näsor bestämde sig för att profitera vidare på genom hjärntvätt av tandläkare och per proxy även läkare.. Som tur var såg Arvid Carlsson till att ingen av er genier lyckades dumpa skiten rätt i vattnet för vad det gör med hjärnan på sikt vill jag inte ens veta men USA verkar ju vara en ledtråd med låg IQ och tillsatt flouride i vattnet. Men korrelation kan ej uteslutas. Det kan t e x även vara mycket pro-vaccin-dårar på samma områden som inte ens kan föreställa sig att någon dåligt möjligen skulle kunna hända p g a vaccinering åtminstone till och från.

    2. Anna

      Hej jag jobbar som läkare. Finns inga som helst belägg för att vaccin är skadligt och ofördelaktigt. Men du, nu sprids ju mässlingen pga att många som du valt att inte skydda sin barn mot dödliga sjukdomar ( man dör inte av vaccin men ja man kan faktisk för av mässling). Så när ditt barn får det och blir sjukt så återkom gärna då så ser vi om du tycker du gjort rätt. Och skulle mitt ofödda barn få mässling för att det florerar är ni skyldiga!! Det borde vara lag på att vaccinera sina barn och straffbart att inte göra det. Vi inom vården kommer att kämpa för det!! Och for the record det är faktiskt du som inte är påläst på modern pålitlig forskning.

      1. Johanna

        Ja jag vet två läkare som aldrig skulle vaccinera sina barn. Så olika kan man tycka även som läkare. Det kan de inte säga offentligt förstås. Eftersom man inte får ha en öppen debatt i ämnet. Kolla bara på vad som hände med läkaren uppe i Sundsvall som fick utså så mycket hat. När vi inte kan ha en öppen debatt, så blir iaf jag misstänksam. Jag är varken för eller emot, jag vill bara se bra forskning och kunna prata öppet om det. Det komiska i hela den här debatten är häxjakten på alla som inte vaccinerar, när många av de drabbade verkar vara vaccinerade varav ett hade fått en biverkning av vaccin. ?

      2. Johanna

        Ja jag vet två läkare som aldrig skulle vaccinera sina barn. Så olika kan man tycka även som läkare. Det kan de inte säga offentligt förstås. Eftersom man inte får ha en öppen debatt i ämnet. Kolla bara på vad som hände med läkaren uppe i Sundsvall som fick utså så mycket hat. Jag är varken för eller emot, jag vill bara se bra forskning och kunna prata öppet om det. Det komiska i hela den här debatten är häxjakten på alla som inte vaccinerar, när många av de drabbade verkar vara vaccinerade varav ett hade fått en biverkning av vaccin. ?

        1. Anna

          Ja Johanna och jag vet hundratals/ tusentals som aldrig inte skulle göra det. Idioter finns tyvärr även inom vårt yrke.

        2. Anna

          Ja Johanna och jag vet hundratals/ tusentals som aldrig inte skulle göra det. Idioter finns tyvärr även inom vårt yrke. Det här ska inte ens diskuteras. Jag har rätt och du har fel..

        3. Anna

          Ja Johanna och jag vet hundratals/ tusentals som aldrig inte skulle göra det. Idioter finns tyvärr även inom vårt yrke. Det här ska inte ens diskuteras. Jag har rätt och du har fel.. vadå häxjakt. Ni äventyrar ju oskyldiga människors liv genom att inte vaccinera. Människor med immunbrist sjukdomar och nyfödda. Nyligen dog två nyfödda barn som blivit smittade med kikhosta för att folk inte vaccinerar. Kalla det vad du vill. Vi försöker upplysa er att fatta rätt beslut för ni äventyrar människors liv. Om ni bara hade bestämt över er så hade ni fått göra bra ni vill, färrre idioter i världen då. Men ni kan inte leka med andra människors liv. Du blir så upprörd på okunnighet

      3. Sigridur Thordardottir

        Emmy, tyvärr är jag vaccinerat som barn och mina barn som nu är vuxna är också vaccinerade. Jag hävdar bestämt att de flesta som vaccinerar idag, gör det p.g.a. att de inte vet bättre. Det äur nämligen så människor i allmänhet fungerar; man gör som de flesta andra gör. Även de som jobbar inom vården; gör som de flesta gör, utan att ifrågasätta. Jag tror att det är väl pålästa människor som väljer att inte vaccinera sina barn idag. Det är liksom mycket mer krävande att ta ett eget beslut och kunna stå får det, mycket mer krävande att kunna försvara sitt beslut om att avstå vaccination än att välja att göra som alla andra och vaccinera. Även om många föräldrar idag är pålästa när de vaccinerar så tror jag inte att någon som väljer att avså skulle göra det utan att läsa på. Det finns otaliga sjukdomar som har ökat enorm och är som farsot idag, efter att vaccinera förändrades 1992…..

        1. Martin

          @Anna, du tror att neurologen Russel Blaylock är en idiot. Jag skulle gärna vilja se er raca i kapp på på någon slags test som mäter kognitiva förmågor och tyvärr känns det redan nu som att du kommer hamna långt på efterkälken.

        2. Martin

          @Anna, du tror att neurologen Russel Blaylock är en idiot. Jag skulle gärna vilja se er raca i kapp på på någon slags test som mäter kognitiva förmågor och tyvärr känns det redan nu som att du kommer hamna långt på efterkälken.

    3. B

      Håller helt med A!
      Vi som inte vaccinerar våra barn har oftast läst på mer äkta fakta och vet vad den där skiten kan göra med våra försvarslösa stackars barn.
      Jag anser det vara barnmisshandel från läkarens sida att spruta in den där skiten i barnet.

      1. My

        Å du är helt lugn med att utsätta andra för de risker de innebär? Äkta fakta? Du verkar helt klart påläst när du skriver att läkaren sprutar in med tanke på att det främst är BVC-sköterskor som gör det ??‍♀️

        1. Na.

          Om ni nu läst på äkta fakta om vaccinationerna så hoppas jag för all del att ni läst på om alla dessa hemska sjukdomar och vad dem gör! Vill ni hellre att era barn ska få dessa sjukdomar än att vaccinera?! Blir mörkrädd…

        2. Anna

          Jag hoppas verkligen du visar dina patienter lite större respekt äv va du visar andra här som inte ha samma åsikt som du…pinsam läsning

      2. Annika

        Du har helt fel det barnet som dog i kikhosta smittades av sin syster som var vaccinerad. Och det var vårdens fel som nekade provtagning få föräldrarna misstänkte kikhosta och den nyfödda dog av dålig vård. Även ngn äldre släkting var bärare.
        Mvh
        Annika Distriktsköterska
        Jag vet flera läkare som avstår från barnvaccinationer.
        Och vi ör många på mitt jobb som avstår säsongsvaccination. Och de som tar är de som blivit sjuka?

  11. Anna

    De som vägrar vaccin borde sättas på en öde ö tilsammans med sina barn så att de kan ålåta sjukdomarna härja bäst de vill. Sen kan resten av oss leva vidare med något av det bästa vetenskapen givit människan, nämligen vaccinet. Vill ni bli dödligt sjuka av sjukdomar som går att förhindra med vaccin så varsågod men låt mig och mina barn vara. Håll er i era grottor och undgå all gärna all mänsklig kontakt så ska ni se att det löser sig på bästa sätt för oss alla!

  12. Anna

    Alltså förlåt men vem fanken är du att tycka vad andra ska göra….ni bestämmer vad ni gör för era barn och detsamma gäller alla. ’Mina barn är vaccinerade men jag lägger inga värderingar var andra gör….vad ska vi göra med alla som inte respekterar 48 timmes regel mot magsjuka…eller de som inte respekterar smittorisk vid vattkoppor som det nog är större risk att din gravid vännina drabbas av en röda hund….

    1. Linda

      Problemet är att om för få vaccinerar sig kommer sjukdomarna mässling, påssjuka och röda hund komma tillbaka. Så länge 90-95% av befolkningen är immuna (genom vaccination eller om man haft sjukdomarna som barn) håller vi dessa sjukdomar borta, Så det faktum att den stora befolkningsgruppen vaccinerar sig ger även ett skydd till de som av olika anledningar inte kan vaccinera sig (cancerpatienter, transplanterade patienter, barn och vuxna med medfödd immunbrist, spädbarn osv).

      1. Anna

        Jag hoppas verkligen du visar dina patienter lite större respekt äv va du visar andra här som inte ha samma åsikt som du…pinsam läsning

  13. Elisabeth Ocruse

    Det finns väl inget att debattera å vadå idioter…? Vill man inte förgifta sina barn så vill man inte. Vadå vaccinera sina barn för solidaritet…att offra sina barn då..?! Dom som vacc. har väl inget att oroas för, dom är ju skyddade och kan vara säkra i sin enfald. Dom borde ändå ha en pingla på sig så alla ovaccinerade kan hålla sig undan för att inte bli smittade…

    1. Anna

      För ditt förtydligande. Vaccin hjäper till 95%, alltså finns risk att bli smittad även om man är vaccinerad även om den är väldigt liten. Är alla vaccinerade försvinner sjukdomen och därmed risken. De som äventyras är barn under 18 månader som inte hunnit få sitt vaccin ännu. Ska vi med små barn vara tvungna att stänga in oss för att idioter till föräldrar väljer att inte vaccinera. Nej gör som i Australien. Är barnen inte vaccinerade där får dom inga barnbidrag och inte heller gå i förskola.

  14. I

    Det skulle inte förvåna mig om flera av dessa kommentarer från vaccinmotståndare kommer från samma person…. Man kan ju kanske hoppas det. Herregud. Hörde om en tjej idag som inte trodde på rådet att man inte ska ge barn under 1 år salt. Hon tillsatte istället salt i maten eftersom hon läst om det på nätet.

  15. Mathilda Björklund

    Det är ju dock fastställt att detta ”utbrott” av mässling började hos en nyvaccinerad som fick en överreaktion av MPR-sprutan 🙂

  16. Theresia Henriksson

    Hjälp, du är verkligen bortkollrad av falsk fakta. Hoppas du vaknar och inser hur lurad du är, en vacker dag….

  17. Alexandra Carlsson

    Nu är det ju nyvaccinerade som smittar mest. Den största risken för ert barn att få hjärnhinneinflammation är annars genom TBE vaccin ironiskt nog. Men det vet du väl eftersom du är så påläst!

    1. Isabel

      Nu var det ju inte tbe vaccin han skrev om som för övrigt inte ingår i vaccinations programmet som han faktiskt pratar om

  18. Jan-Åke Jönsson

    Läkare mot vacciner:
    1. Dr. Nancy Banks – http://bit.ly/1Ip0aIm
    2. Dr. Russell Blaylock – http://bit.ly/1BXxQZL
    3. Dr. Shiv Chopra – http://bit.ly/1gdgh1s
    4. Dr. Sherri Tenpenny – http://bit.ly/1MPVbjx
    5. Dr. Suzanne Humphries – http://bit.ly/17sKDbf
    6. Dr. Larry Palevsky – http://bit.ly/1LLEjf6
    7. Dr. Toni Bark – http://bit.ly/1CYM9RB
    8. Dr. Andrew Wakefield – http://bit.ly/1MuyNzo
    9. Dr. Meryl Nass – http://bit.ly/1DGzJsc
    10. Dr. Raymond Obomsawin – http://bit.ly/1G9ZXYl
    11. Dr. Ghislaine Lanctot – http://bit.ly/1MrVeUL
    12. Dr. Robert Rowen – http://bit.ly/1SIELeF
    13. Dr. David Ayoub – http://bit.ly/1SIELve
    14. Dr. Boyd Haley PhD – http://bit.ly/1KsdVby
    15. Dr. Rashid Buttar – http://bit.ly/1gWOkL6
    16. Dr. Roby Mitchell – http://bit.ly/1gdgEZU
    17. Dr. Ken Stoller – http://bit.ly/1MPVqLI
    18. Dr. Mayer Eisenstein – http://bit.ly/1LLEqHH
    19. Dr. Frank Engley, PhD – http://bit.ly/1OHbLDI
    20. Dr. David Davis – http://bit.ly/1gdgJwo
    21. Dr Tetyana Obukhanych – http://bit.ly/16Z7k6J
    22. Dr. Harold E Buttram – http://bit.ly/1Kru6Df
    23. Dr. Kelly Brogan – http://bit.ly/1D31pfQ
    24. Dr. RC Tent – http://bit.ly/1MPVwmu
    25. Dr. Rebecca Carley – http://bit.ly/K49F4d
    26. Dr. Andrew Moulden – http://bit.ly/1fwzKJu
    27. Dr. Jack Wolfson – http://bit.ly/1wtPHRA
    28. Dr. Michael Elice – http://bit.ly/1KsdpKA
    29. Dr. Terry Wahls – http://bit.ly/1gWOBhd
    30. Dr. Stephanie Seneff – http://bit.ly/1OtWxAY
    31. Dr. Paul Thomas – http://bit.ly/1DpeXPf
    32. Many doctors talking at once – http://bit.ly/1MPVHOv
    33. Dr. Richard Moskowitz – http://bit.ly/1OtWG7D
    34. Dr. Jane Orient – http://bit.ly/1MXX7pb
    35. Dr. Richard Deth – http://bit.ly/1GQDL10
    36. Dr. Lucija Tomljenovic – http://bit.ly/1eqiPr5
    37. Dr Chris Shaw – http://bit.ly/1IlGiBp
    38. Dr. Susan McCreadie – http://bit.ly/1CqqN83
    39. Dr. Mary Ann Block – http://bit.ly/1OHcyUX
    40. Dr. David Brownstein – http://bit.ly/1EaHl9A
    41. Dr. Jayne Donegan – http://bit.ly/1wOk4Zz
    42. Dr. Troy Ross – http://bit.ly/1IlGlNH
    43. Dr. Philip Incao – http://bit.ly/1ghE7sS
    44. Dr. Joseph Mercola – http://bit.ly/18dE38I
    45. Dr. Jeff Bradstreet – http://bit.ly/1MaX0cC
    46. Dr. Robert Mendelson – http://bit.ly/1JpAEQr

    Hundratals fler i dessa dokumentärer:
    1. Vaccination – The Silent Epidemic -http://bit.ly/1vvQJ2W
    2. The Greater Good – http://bit.ly/1icxh8j
    3. Shots In The Dark – http://bit.ly/1ObtC8h
    4. Vaccination The Hidden Truth – http://bit.ly/KEYDUh
    5. Vaccine Nation – http://bit.ly/1iKNvpU
    6. Vaccination – The Truth About Vaccines -http://bit.ly/1vlpwvU
    7. Lethal Injection – http://bit.ly/1URN7BJ
    8. Bought – http://bit.ly/1M7YSlr
    9. Deadly Immunity – http://bit.ly/1KUg64Z
    10. Autism – Made in the USA – http://bit.ly/1J8WQN5
    11. Beyond Treason – http://bit.ly/1B7kmvt
    12. Trace Amounts – http://bit.ly/1vAH3Hv
    13. Why We Don’t Vaccinate – http://bit.ly/1KbXhuf

    1. Sophie

      Så av alla världens läkare (gissar att det är rätt många) så tycker 46 st att vaccin är en dålig idé? Bra…

    2. Sophie

      Så av alla världens läkare (gissar att det är rätt många) så tycker 46 st att vaccin är en dålig idé? Bra…

      1. Jan-Åke Jönsson

        Med dokumentärerna hundratals. Som vågar tala ut. Sedan finns många som ännu inte vågar säga något av rädsla för att förlora sitt jobb. Men antalet ökar ständigt. Många vaknar nu upp till de övergrepp och brott mot mänskligheten som vacciner är.

  19. Jan-Åke Jönsson

    ZERO U.S. Measles Deaths in 10 Years, but Over 100 Measles Vaccine Deaths Reported
    https://vaccineimpact.com/2015/zero-u-s-measles-deaths-in-10-years-but-over-100-measles-vaccine-deaths-reported/

    Kazakhstan Suspends Measles Vaccination Campaign After Many Students Fall Ill
    http://www.rferl.org/content/measles-vaccination-kazakhstan-campaign-problems/26870954.html

    Dozens of children feared dead after being injected with ’tainted’ measles vaccine in Syria
    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/syria/11100478/Dozens-of-children-feared-dead-after-being-injected-with-tainted-measles-vaccine-in-Syria.html

    Measles Outbreak among Vaccinated High School Students
    http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/00000359.htm

    An explosive point-source measles outbreak in a highly vaccinated population
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2910058

    Measles outbreak in a vaccinated school population: epidemiology, chains of transmission and the role of vaccine failures.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1646939/

    The 2013 Measles Outbreak: A Failing Vaccine, Not A Failure To Vaccinate
    http://www.greenmedinfo.com/blog/2013-measles-outbreak-failing-vaccine-not-failure-vaccinate1

    Measles Outbreak in a Highly Vaccinated Population, San Diego, 2008
    http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2010/03/22/peds.2009-1653.abstract

    You Are Safer Getting Measles Than You Are Getting A Measles Vaccine.
    http://edgytruth.com/2015/02/24/measles-vaccine-death/

    Measles Vaccines Part I; Ineffectiveness of Vaccination and Unintended Consequences. ~ by Dr Viera Scheibner (PhD)
    http://www.vaccinationcouncil.org/2013/01/18/the-ineffectiveness-of-measles-vaccines-and-other-unintended-consequences-by-dr-viera-scheibner-phd/

    Officials Covered Up “Massive” UK Measles Outbreak in Highly MMR Vaccinated Children & Adults
    http://www.ageofautism.com/2015/02/officials-covered-up-massive-uk-measles-outbreak-in-highly-mmr-vaccinated-children-adults-officials-withheld-the.html

    Our beautiful, healthy little girl had an MMR injection. Within hours, she was dying
    http://www.whale.to/vaccines/mmrdeath.html

    Det stora missförståndet kring mässling och vaccination
    http://vaccin.me/2012/10/28/det-stora-missforstandet-kring-massling/

    Mässlingsvaccinet kom efter att mässlingsdödsfallen minskat med 97% – De vaccinerade drabbas av mässling
    http://vaccin.me/2012/01/18/masslingsvaccinets-ineffektivitet-det-ar-framst-de-vaccinerade-som-drabbas-av-sjukdomen/

  20. Johanna

    Du skriver att du förstår varför man blir orolig när det blev så många som fick biverkningar efter svininfluensavaccinet, ändå så har du mage att kalla föräldrar idioter?! Att vaccinera eller inte vaccinera att barn är det svåraste beslut jag någonsin tagit och jag har fått läsa Artikel efter artikel för att få svar.. Att gå emot hela samhället och våga inte vaccinera är inte lätt och det tror jag ingen tycker. Man får inte ifrågasätta det här ämnet , det skrivs inte om de vaccinskadade barnen i media, om kampen deras föräldrar fått gå för att bevisa att de har rätt. Att deras barns biverkning faktiskt är på riktigt. Det är fruktansvärt sorgligt! Jag är varken för eller emot vaccin, men aldrig någonsin skulle jag kalla en annan människa idiot. Först efter du läst på ordentligt både för och emot sidan, sätter dig in i detta på riktigt, då skulle du förmodligen aldrig döma någon igen och förmodligen inte vaccinera heller. .

    1. Vanessa

      Jag håller med! Jag kommer vaccinera mitt barn och som gravid tog jag influensavaccinet men det vsr jättejobbigt att ta det beslutet när man började läsa på bägge sidor. Tycker Du formulerar dig väldigt otrevligt o arrogant när du skriver att du har full förståelse men sen skriver att man är en idiot om man inte tycker som du! Den där obligatoriska kursen du tycker att alla som utnyttjar rätten till självbestämmande ska gå (lite motsägelsefullt det med) kanske istället alla ska gå? Jag tror inte det finns nån förälder som inte vill sitt barns bästa och har det då blivit en trend att folk skippar vaccin kanske man ska adressera det problemet och fråga sig varför istället för att bara rasa och skuldbelägga?

  21. Kent Klang

    Här är några du kan kalla idioter istället för de som har läst längre än näsan räcker. De som tillverkar våra barns vacciner bryr sig inte om deras hälsa utan verkar mest bara tänka på pengar. Här har vi en vaccintillverkare som fortsatte sälja vaccinet trots att man visste att det gav svåra biverkningar. Självklart lägger vi våra barns väl och ve deras händer, man är väl en idiot annars?

  22. Kent Klang

    Många av de problem som barn har idag, allergier, överkänslighet mot ditten och datten, astma, eksem, mag och tarmbesvär, typ 1 diabetes och en allmän infektionskänslighet. Är alla problem och sjukdomar som tyder på ett stört immunförsvar. Dessa åkommor var i princip okända för oss som var barn på sextio och sjuttiotalet. Idag vet varenda dagisbarn vad en allergi är. Vad är det för problem som vi har gett våra barn istället, när vi har försökt att ”utrota” barnsjukdomarna?

    1. Sophie

      Men hörrudu Kent, kan du inte återkomma med lite källor på dina påståenden (Och då menar jag inte Annlouise privata blogg) innan du sprider din hutlösa propaganda?

      1. Alexandra Carlsson

        Här har du en källa. Mitt barn höll på att avlida i söndags. Han är fullvaccinerad vilket har fuckat upp hans immunförsvar så att det nu angriper de celler som ska producera insulin. Idag är första dagen sen i fredags som han kan prata som vanligt. Var lite lagom kaxig du som inte har sett ditt barn kämpa för sitt liv. Skickar gärna filmen jag var tvungen att ta för att överhuvudtaget komma in på akuten. Nu väntar en livslång medicinering och sämre livskvalitet och ökad dödlighet. Han är 10 år. Heja heja vaccin! Barndiabetes ökar enormt i Sverige och vi ligger på andra plats i världen. Lägg fokus på det och cancer som tar liv på riktigt!

    2. Emmy

      Men dagens små barn utsätts ju inte för samma bakterieflora som förr, då vi numera lever för rent och barnen inte vistas ute i samma utsträckning. Barn från storstäder är mer benägna att ha problem med allergier och astma än barn uppvuxna på landet. Detta har inte med vaccin att göra. Vill du ha källa på det så verkar du ju hyfsat duktig på att själv söka det. Så kryp tillbaka in under din sten, och sluta sprida din hemska antivaccinationspropaganda.

      1. Mia

        Hm. Ditt barn var livshotande sjuk, men du var tvungen att visa en film för att få komma in på akuten? Låter inte alls troligt .
        Vad hade han för symptom? Vilka prover var det som togs som besvisade att det berodde på vaccination???
        Skönt att han mår bättre och hoppas han blir helt återställt .

      2. Helena

        Alexandra Carlsson: det du beskriver att ditt barn fått låter som diabetes? Skulle ditt barn fått diabetes för att hen genomgått det svenska vaccinationsprogrammet? För mig låter det ganska orimligt, då diabetes typ 1 ja, är en autoimmun sjukdom men inget som vaccinationer kan utlösa. Oerhört sorgligt om ditt barn drabbats av den hemska sjukdom och olyckligt om det kom samtidigt som vaccinationerna.

        I övrigt så ja, alla vaccinationer eller läkemedel med för den delen utgör en risk och det är viktigt att man är påläst innan man genomgår en behandling/vaccination. Däremot litar jag mycket mer på vårdutbildade som med jämna mellanrum får nya rön på forskningsområdet, snarare än hittepå fakta från familjeliv och flashback eller för all del knäppa amerikanska så kallade läkare/forskare. Granskar man vissa av dessa ”artiklar” så är det inga som blivit publicerade i någon vetenskaplig litteratur eller överhuvudtaget provade på någon population. Många av dem är rena monologer från författaren.

        Kalla mig ”köpt” eller idiotisk som vaccinerar mig och mitt barn för att skydda andra svagare i samhället, men det är något som jag ser som en självklarhet med att bidra till ett bättre samhälle! /sjuksköterska

  23. Katarina

    Vill inte vara taskig men – hellre några barn som får komplikationer än massutbrott av polio, mässling och andra sjukdomar som kan vara livsfarliga för den stora massan, eller ge livslånga men.
    Att utveckla ett naturligt skydd funkade inte på 50-talet, och funkar verkligen inte nu med tanke på populationsmängden.
    Herregud vaccin är en av världens bästa uppfinningar och så finns det foliehattar som riskerar sina egna barns liv pga åsikter baserade på rappakalja. Gaah!

    1. Jens

      Med den inställningen skulle vi kanske kunna använda ditt barn som ett ”reservdelsbarn”? Kör upp ungen till barnsjukhuset och plocka reservdelar. Hellre rädda 10 än 1….

  24. Elin

    Tack Stefan! Detta är det viktigaste inlägg du någonsin skrivit. Jag blir dock väldigt beklämd av att läsa vissa kommentarer du fått. Det finns så mycket vetenskap kring att vaccinering av de sjukdomar som ingår i vaccinationsprogrammet är oerhört värdefullt så även om jag inte brukar kalla folk för ”idioter” så kan jag hålla med dig om ordvalet.
    /Läkare och forskare

  25. Charlotte Holm

    Om alla istället skulle ta ansvar för sig själva och de sina och se över sin livsstil och satsa på att bygga upp ett bra immunförsvar, så skulle det i längden gynna det kollektiva. För genom ett bra immunförsvar (med mera) så står vi rustade att stå emot sjukdomar, vi förebygger sjukdomar.

    Det är så enkelt att hänvisa till det kollektiva, ”vi vaccinerar för kollektivets skull”. Hjälp, tänker jag. Om vaccinering är det enda många gör i tron att det gynnar det kollektiva, vart är vi då på väg?

    Jag har ingen aning om vilka ni är eller hur mycket ni har läst på, men jag hoppas verkligen att ni känner att ni har läst på och har ett bra underlag när ni kommer med ett sådant här skrämselinlägg.

    Ang hjärnskador, t ex hjärninflammation finns med som biverkning på Priorix. Så, ni är rädda för att dessa ” farliga” sjukdomar kan orsaka hjärnskador, men t ex hjärnskador som kan orsakas av vaccinerna, är det inget vi bör vara rädda för då?

    När min pappa var liten var barnsjukdomarna inget farligt, visst om man var känslig kunde man drabbas värre, men man ansåg inte att exempelvis mässlingen var farlig. När blev mässlingen något farligt? I samband med att man började vaccinera mot den verkar det som, hur kan det komma sig att den plötsligt anses som så farlig? Vad hände?

    Har man haft mässling har man en fullgod immunitet livet ut, samma immunitet får man inte genom vaccinet.

    1. Linda

      Med det är ju så att vi vaccinerar för det kollektiva! Problemet är att om för få vaccinerar sig kommer sjukdomarna mässling, påssjuka och röda hund komma tillbaka. Så länge 90-95% av befolkningen är immuna (genom vaccination eller om man haft sjukdomarna som barn) håller vi dessa sjukdomar borta, Så det faktum att den stora befolkningsgruppen vaccinerar sig ger även ett skydd till de som av olika anledningar inte kan vaccinera sig (cancerpatienter, transplanterade patienter, barn och vuxna med medfödd immunbrist, spädbarn osv).

  26. Madde

    Vi som faktiskt har barn som skadats av vaccinet då? Ska vi bara bortses från och bli nedtystade ? Vi finns & vi är MÅNGA. Det finns ofta en djupare grund till att välja bort vaccin. Min äldsta son fick 3 & 5 månaders vaccinet, han fick många och allvarliga biverkningar. Efter det sa jag ”aldrig igen”.. Han är därför inte fortsatt vaccinerad och jag vågar inte vaccinera lillebror av den anledningen heller. Precis som många som vaccinerar säger: ”läs på. Var källkritisk.” Fass är bra. Läs bipacksedeln inför varje spruta. Vill man gå utanför det- läs boken ”Vaccination, risker och skador” finns på Bokus. Alla källor i boken är listade & pålitliga. Vill man höra om skador som kan uppstå, innehåll och faktiska forskningsrapporter- kolla Vaxxeddokumentären, pressutlåtandet med Bl.a. Robert di Niro & Del Bigtree, youtubea ”Hear this well”. Finns mycket mer jag hade kunnat tipsa om.

    Älskar er blogg & blir så ledsen när vi med vaccinskadade barn ständigt ska förminskas och kallas idioter, barnmisshandlare, dumma i huvudet osv. Jag har tagit ett aktivt och i allra högsta grad, påläst beslut för mina barn. Fler borde läsa på, för sina barns skull. Läs från båda hållen.. Jag vet vad sjukdomarna kan göra, likväl som jag sett vaccinets baksida. Ni borde också sätta er in i det, om så bara för att få förståelse för oss med skadade barn.

    Ha en fin dag!

    PS. Kolla på SVT, senaste ”mässlingfallet” var visst ”bara” en överreaktion på vaccinet. DS.

    1. Sophie

      Men det är ju just för de barn och vuxna som inte tål vaccin som man SKA vaccinera sig/sina barn. För de allra flesta tål det, och om de allra flesta tar vaccinet så är risken för spridning minimal. Mässling är EXTREMT smittsamt, och även om de flesta inte får dödliga / grava utgångar från detta så får en betydande del läggas in på sjukhus. ”Vid en liten mässlingsepidemi i Stockholmstrakten 1999 identifierades 52 fall av mässling. Av dessa behövde hela 20 stycken (38 %) vårdas på sjukhus.[7] Om samma andel skulle behöva sjukhusvård vid en större epidemi med tiotusentals fall skulle det innebära en stor påfrestning på sjukvården. Sådana epidemier förekom regelbundet i Sverige innan den allmänna vaccinationen infördes” – HUR kan ni tycka att detta är försvarbart? Är du så jäkla egoistisk?

      1. Madde

        Egoistisk? För att jag inte vill vaccinera mitt barn som redan fått enorma biverkningar av de 2 första vaccinen? Nä, det skulle jag inte kalla mig. Jag tänker på mitt barns hälsa- Mitt barn som uppenbarligen inte tål vaccin. Läste du överhuvudtaget vad jag skrev? HAN TÅL INTE VACCIN. Ska jag riskera hans hälsa & liv för någon annans skull?

        1. Sophie

          Nej inte du – men alla andra vars barn tål vaccin bör vaccnieras så att inte ditt barn som inte tål vaccinet ska drabbas av en sjukdom som vi kan förhindra i sverige. Det som är egoistiskt är att förespråka att det är upp till alla att själva välja om deras barn ska vaccineras eller inte när det innebär att man gör valet åt så otroligt många fler som inte hade det valet (så som ditt barn).

          1. Rose-Marie

            Min dotter kämpade för sitt liv efter mpr-vaccinet. Det var fruktansvärt!
            Min dotters 2 äldsta barn är ovaccinerade men hennes man tyckte att det 3:e barnet kunde iaf få 3-månaders vaccinet, med påföljd att det blev ambulans till lasarettet då han höll på att dö.
            Du skriver att de barn som inte tål vaccin ska skonas, men alla andra ska vaccineras.
            Problemet är att det undersöks aldrig innan vaccinering om barnet tål det, trots att det står i fass att barnet inte ska vaccineras om det är känsligt mot något av ingredienserna.

          2. Caroline

            Har läst hela tråden nu och många vaccinationsmotståndare skriver att deras barn fått ”fruktansvärda biverkningar”, varit ”nära på att dö!!!!” och så vidare, men har inte sett en endaste kommentar där någon berättar VAD för biverkningar barnet fått, eller HUR deras barn varit nära på att dö. Känns inte alls särskilt trovärdigt om jag ska vara ärlig. Dessutom vill jag tillägga att typ alla källor jag sett har varit från USA. Det skulle ju vara som att jämföra Amerikanskt kött eller andra Amerikanska matvaror med Svensktproducerade hahah. Går ju inte att jämföra!!!

  27. Cecilia

    Jag hoppas innerligt att du slipper att nånsin hålla ditt barn som slutar andats i din famn. Jag hoppas du slipper se ditt barn kaskadspy av allt från smakportioner till bröstmjölk. Jag hoppas du slipper vara rädd att ta i ditt barn av rädsla för att utlösa nässelutslag. Jag hoppas du slipper se apati i ditt barns ögon som tomt stirrar genom dig. Jag hoppas du slipper bli hemskickad från akuten och rådd av 1177 att stanna hemma trots andningsuppehåll. Jag hoppas du slipper de eviga påhoppen, förlöjligandet och förföljelsen… Jag hoppas du slipper detta och mycket mer…

    Kalla mig inte idiot för att jag skyddar mitt barn…

  28. Karl-erik

    Vad i hela friden?
    Man får ju inte bli enögd!
    Att påstå att människor är idioter är inte en smart påstående.
    Vad har Du för utbildning för att påstå detta?
    Att Philip inte ska få negativa komplikationer öbnskar vi alla givetvis.
    Läs bipacksedeln sedan kan vi diskutera vem som är I….
    Du kan tyvärr inte dra åter var Du bestämmer ska sptrutas in i ditt barn innaför alla spärrar vilket sprutan kommer igenom kroppens ordinarie försvar. Ni utsätter er son för en otrolig risk och det fullt medvetet.
    Om vaccinerna varit rena har risken varit betydligt mindre men innehåkllet giver tyvärr en konstant besök hos läkare som skriver ut mera medeciner som ej ska behövas till barn som får rätt kost!!!
    Smitta andras barn är inte bra men om man läser länken hurt det ser ut i China så kanske Du kan förstå Big pharmas vinstkrav
    http://www.greenmedinfo.com/blog/why-china-having-measles-outbreaks-when-99-are-vaccinated-2

    1. Malin

      Nej, man utsätter inte sina barn för en ”otrolig risk” när man låter dem vaccineras, tvärtom!

  29. F

    Håller med. Är själv orolig då jag har en dotter på 11 månader som inte vaccinerats mot mässlingen ännu. Väl skrivet!

    1. AK

      Umgås ni med några andra barn ? Med tanke på att du är smittbärare när du tagit mässlingsvacinationen.? Skall du känna oro som du ej behöver så är det att umgås med barn som nyligt fått vaccinationen. Men denna rädsla är ej befogad.

  30. Kent Klang

    En gång i tiden var jag en vaccinförespråkare och det var ända tills jag skulle vaccinera mina barn och fick reda på att man från myndighetshåll ljög för mig.
    När jag i början av 2000talet skulle vaccinera mina barn fick jag från BVC
    informationen att det inte existerade några svåra biverkningar i Sverige av barnvacciner.
    Man kunde samtidigt se en chef från Läkemedelsverket sitta i TV4s Kalla fakta och säga samma sak.
    ”Det kan ej existera några allvarliga vaccinskador av barnvaccinerna i en sån liten befolkning som Sverige”.
    I samma program kunde man sedan påvisa att det faktiskt fanns svenska barn med svåra vaccinskador. De som blev drabbade hade fått skadestånd av läkemedelsförsäkringen, men under villkoret att föräldrarna fick skriva på en tystnadsplikt.
    Jag ringde Läkemedelsverket för att få ut statistiken om hur många fall det rörde sig om, men fick svaret att Läkemedelsförsäkringen inte hade någon skyldighet att lämna ut uppgifterna eftersom de inte är en myndighet, utan en organisation av läkemedelsbolagen. Så därför kunde jag inte få denna information.
    När jag frågade läkare och sköterskor på BVC om detta såg de helt frågande ut. De verkade veta lika lite som föräldrarna.
    Samtidigt ska vi veta att detta är vad föräldrar fått (får?) höra när de försöker anmäla en vaccinskada, ”Det existerar inga svåra biverkningar, det kan orsakas av vad som helst, men inte av vacciner.”
    För att avsluta det här så kan jag berätta vad som hände ett par år senare. Då gick man ut från Läkemedelsverket i media och sa, att det plötsligt, från ingenstans, faktiskt fanns ett femtiotal svåra biverkningar sedan sjuttiotalet och framåt. Dock tyckte man att det inte var så många under en så lång period. Problemet här är egentligen inte hur många det fanns. Utan det handlar om trovärdigheten. Att gå från noll till femtio tyder ju på att något inte står riktigt rätt till. Så frågorna som uppstår är ju naturligtvis, Vad finns det för anledning att undanhålla (ljuga om) dessa siffror? Visste BVC-personalen om detta, när man informerade föräldrarna, eller var de också missledda? Varför?, varför?, listan med frågor som börjar med varför kan göras lång och inte får vi några svar.
    Fanns det femtio stycken eller femhundra eller tiotusen vaccinskadade barn? Ingen vet eftersom man bevisligen ljuger om dessa siffror. Hur många föräldrar har fått höra av BVC-läkarna, att det här kan vi inte anmäla eftersom det går inte att få svåra skador av vaccinerna?
    Ingen som vet, men jag visste, att om en myndighet ljuger om en sån här sak så tänker jag inte låta mina barn vaccineras. Väg för och nackdelar mot varandra när du ska vaccinera dina barn, säger många. Men det är omöjligt när du inte får hela sanningen.
    Mina barn är ovaccinerade idag, friskare än de flesta andra barn. Mina vab-dagar under deras uppväxt har varit ytterst få, i motsatts till deras vaccinerade kompisars föräldrar. Jag är glad att de har hjälpt till att minska smittspridningen av infektioner till andra barn med skadade immunförsvar.
    Här kan du se Kalla Fakta avsnittet. Tyvärr lite mörkt i del två.

    http://www.annlouisepersson.se/vaccinvideo/

    1. Sanna

      Fast Kent, jag har jobbat på BVC i flera år och vaccinerat 1000 tals barn och ingen jag känner har fått några allvarliga komplikationer. Än har de inte drabbats iallafall och det har gått flera år sedan jag vaccinerade det första barnet på BVC. Sedan säger jag inte att det inte finns de barn som faktiskt drabbas av allvarliga komplikationer, men frågan man som förälder måste ställa sig: Är jag villig att riskera att mina barn drabbas av dessa allvarliga sjukdomar och komplikationer som uppstår i samband med det för att en viss procent kan drabbas av allvarligare komplikationer? När de flesta tycks få feber och ont från instickstället i någon dag? Dina barn utsätts för stor risk i samband att de är ute och reser i världen och vill de vaccinera sig i efterhand så kostar det också. Vaccin de kunde fått gratis som små.

  31. Linda

    Bland det bästa jag läst på länge ang. vaccin! Hoppas att varenda människa som har nån som helst koppling till barn eller föräldrar läser det här inlägget! Tack Stefan!

  32. Maria

    Håller med fullt ut!
    Men det var väl ändå inte vaccinet mot fågelinfluensan som togs gram snabb och som många drabbades av narkolepsi av utan svininfluensan… Må vara en petitess, men ändå 🙂

  33. Sandra

    Håller fullt med om att alla borde vaccinera sina barn med det som ingår i svenska vaccinationsprogrammet.
    Arbetar själv som bvc-sköterska och måste säga att om någon familj väljer att avstå vaccin är det obligatoriskt för dem att träffa vår barnöverläkare och diskutera vaccinet och sjukdomshistoria -så där tycker jag vi arbetar på bra ?
    Tyvärr väljer en del att avstå ändå.

    1. Helene Jonsson

      Hur kan det vara obligatoriskt att behöva träffa en barnläkare för att man tackar nej till något som är frivilligt? Då har du/ni tyvärr helt missförstått er yrkesroll, och jag hoppas innerligt att ni blir anmälda för tjänstefel. Eller ingår försäljningsrepresentant för läkemedelsindustrin i din jobbeskrivning?

  34. Sandra

    Håller fullt med om att alla borde vaccinera sina barn med det som ingår i svenska vaccinationsprogrammet.
    Arbetar själv som bvc-sköterska och måste säga att om någon familj väljer att avstå vaccin är det obligatoriskt för dem att träffa vår barnöverläkare och diskutera vaccinet och sjukdomshistoria -så där tycker jag vi arbetar på bra ?
    Tyvärr väljer en del att avstå ändå. Tråkigt !!

    1. Anne

      Skulle jag kunna få fråga en sak jag undrat länge. Jag är ganska säker på att jag aldrig fick mässlingsvaccinet och vet att jag aldrig varit i kontakt med smittan. Kan jag ta en spruta som vuxen. Har ett ganska dåligt immunförsvar. Kanske andra som också undrar samma sak.

  35. Sofia Eleonora

    TACK Stefan för ett otroligt viktigt och bra inlägg i en brännande aktuell debatt!
    Det här med vaccin är en verklig och uppenbar vattendelare, där diskussionsdeltagarnas främsta hobby verkar vara att stå på vardera sida skiljelinjen och kasta skit på dem som står på motsatt sida. Med det här i åtanke borde man förmodligen inte lägga sig i diskussionen, men nu gör jag det i alla fall.
    Jag anser å det bestämdaste att just det här med vacciners vara eller icke vara, eller ska vi säga ”taga eller icke taga” är en diskussion som måste föras, eftersom det i nuläget sprids så himla mycket skräckpropaganda och ounderbyggda ”fakta” till höger och vänster av opålästa människor, vilket är en otroligt farlig väg att gå.
    Människor av idag har så gott som helt och hållet tappat förmågan att förhålla sig kritiskt till saker de ser, hör och läser. Källkritik och att ifrågasätta är obekant för de flesta, de bara sväljer information som riktas åt deras håll med hull och hår utan att tänka efter en extra gång och vända sig till pålitliga och säkra källor. I övrigt är det viktigt att, som du säger, göra skillnad mellan vaccin och vaccin. De snabbutvecklade vaccinen mot svininfluensa och influensa är någonting helt annat än MPR-vaccinet, som är aktuellt i just det här sammanhanget. Mot de snabbutvecklade finns all orsak till skepsis, men man måste kunna skilja åt vaccin och vaccin.

    Folk i dagens individualiserade samhälle borde komma tillbaka till det kollektiva tänket, och inse vådan av sitt beslut och dess, i det långa loppet, konsekvenser och följder för andra än en själv. Argumentet om att det finns de som upplever biverkningar av vaccin är i min mening inte tillräckligt som orsak för att välja att inte vaccinera sitt barn, eftersom faktum trots allt kvarstår att den mängd barn som vaccineras utan biverkningar är avsevärt mycket större än den mängd barn som vaccineras och upplever allvarliga biverkningar (återigen, med MPR-vaccinet i åtanke). För alla de små barns skull som på grund av en eller annan medicinsk orsak och åkomma inte kan vaccineras bör vi kunna ha tilltro till och förlita oss på flockimmuniteten, vilket snart är ett minne blott om det fortsätter i den här takten. För de här barnen kan en ytterligare nedgång beträffande vaccinationsprocenten vara ödesdiger.
    15.12.2016 publicerades på Svenska Yle en artikel, där kommunen Raseborgs (min hemkommun) chefsläkare Sofia Maleike-Ruohola uttalade sig om vaccinationsprocenten i Finland överlag, och även i Raseborg. Enligt Maleike-Ruohola har 94,8 procent av de barn som är födda 2013 i Finland vaccinerats mot mässling, medan enbart 92,8 procent av babysarna i Raseborg har fått just MPR-vaccinet som skyddar mot mässling, påssjuka och röda hund. 92,8 procent låter ju som en väldigt hög och bra procent, men faktum är att fallet är långt ifrån detta. Maleike-Ruohola upplyser också i artikeln om det faktum att det för att en befolkning skall vara skyddad från mässling krävs att 95% procent av befolkningen är vaccinerade. Om andelen vaccinerade sjunker mycket under 95 procent, är risken för vidare smitta och okontrollerad epidemi stor.
    Med detta i åtanke är det alarmerande hur allt fler relativt lättvindigt väljer bort vaccinet.
    ”Freden, vaccinet och potäterna” sa Esaias Tegnér då det var frågan om faktorerna bakom 1800-talets befolkningstillväxt och minskade spädbarnsdödlighet. Synd att folk i all hast och hets glömmer bort hur mycket gott som åstadkommits för folkhälsan med hjälp av och tack vare vaccinerna.

  36. Cecilias

    Vad jag vet noterar bvc om du inte vill vaccinera ditt barn och det är även en sak som socialtjänsten ser över. Vilket är bra tycker jag! Hemskt när de sticker de små låren men så nödvändigt!

    1. Jessica

      Eftersom det är frivilligt att vaccinera sig i Sverige är det inget som socialtjänsten har något som helst med att göra.

    2. Jessica

      Man kan tycka vad man vill om vaccin men iom att det är frivilligt att vaccinera sig i Sverige är det inget som socialtjänsten har något som helst med att göra.

    3. Åsa

      Nej, det är ingenting som socialtjänsten blir meddelad om. Eftersom vaccinationer är frivilligt i Sverige och beslutas av barnens föräldrar så har ingen utomstående med det valet att göra. Det skulle ju vara oerhört märkligt om dom behöver göra en utredning över något som är valfritt.

    4. Madde

      Nej, verkligen inte. Ser socialen över det, så läggs fallet ner direkt. Vaccination är frivilligt. Jösses.

  37. Lena

    Dessutom är det en solidaritetsfråga. Vi som har friska (nåja, i mitt fall hyfsat frisk iaf) barn behöver skydda de barnen som är så pass sjuka att de inte kan ta vaccin, och inte skulle klara sig igenom de tidigare ”vanliga” barnsjukdomarna.