Bra värden och plugg – Angelica Lagergren
Angelica Lagergren

Angelica Lagergren

Bra värden och plugg

  Jag är på väg hem från jobbet nu och passar på att plugga teori, har prov 4 juni. Jag har ju skrivit om det innan, att jag tycker att bromssträcka och reaktionssträcka är svårt. Jag är sämst på matte! Om ni har tips på hur jag ska lära mig det får ni mer än gärna lämna en kommentar.

Jag var hos barnmorskan i eftermiddags och det är alltid lika mysigt. Jag fick lyssna på Lille Skutts hjärtljud, mäta magen och ta prover. Allt såg väldigt bra ut! Jag var ju orolig över järnvärdet eftersom jag är så trött, men det var toppen. Jag behöver nog bara ta det lite lugnare helt enkelt. 
/Angelica 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!

Kommentarer
Angelica Lagergren

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. E

    Bromssträcka: dubblar du hastigheten blir sträckan 4 ggr så lång (2*2). Tänk att två innebär dubbel. Tregångras hastigheten blir sträckan 9 ggr så lång (3*3).

    Reaktion tyckte jag va enklare då dubbel hastighet=dubbel sträcka. Tregånger=tre gånger sträckan. Du behöver inte kunna själva streckan då det beror på väglag, bromsar o friktion.

    LYCKA TILL!

  2. Elin

    Skrev mitt prov igår (63/65 rätt! ☺️) och jag hade sååå svårt med bromssträckan.

    Lättast är att räkna reaktionssträckan (biten bilen rullar från att du upptäcker faran tills du börjat bromsa) som hastigheten (-0) gånger 3. T.ex 30 km/h blir 3×3=9. Bilen rullar typ 9 meter

    Bromssträckan (från att du börjat bromsa tills bilen står stilla) är lika lätt. Hastigheten gånger sig själv (samma där, inga nollor) och resultatet delat på 2. T.ex 50 km/h blir 5×5=25, 25/2=12,5 meter.

    Stoppsträckan är reaktionssträckans längd + bromssträckans längd.

    Lycka till!!

  3. Anna

    Tyvärr vill de fortfarande att man ska “räkna”på detta, undrar i vilken situation i verkligheten man hinner göra det…

    Men det som är viktigt är att reaktionstiden/sträckan kan du påverka genom hastigheten. Lägre hastighet gör ju att bilen inte rullar lika långt innan du börjar bromsa. (tar ca 1 sek att reagera, bilen rullar ca 7 meter på en sekund i 70km/Tim)

    Bromssträckan påverkas av yttre omständigheter som bilen, hur du bromsar och väglaget tex. Den kan du aldrig räkna ut utan den måste vara angiven, dock kan man räkna ut vad som händer om man dubblar hastigheten. (ökar du hastigheten dubbelt, ökar Bromssträckan 4 ggr)

    Dessa två, reaktion+bromssträcka=stoppsträcka.

    Viktigast är att veta att stoppsträckan blir såååååå mycket längre om man kör fort!! Så strunta i räkneexemplen och läs in dig på hur du som förare kan göra det bästa för att få stopp på bilen fort!

  4. Jenny kullin

    Hej! Jag tänkte tipsa om samma sida som Sandra tipsade om innan mig. Det är riktigt smart för då lär du hur frågorna är uppbyggda då dom ibland kan vara lite diffusa när det kommer till bilder osv.

    Jag hade samma problem som dig med mattedelen. Min körlärare tipsade mig om att bara skita i det. Plugga på allt annat. Du får ändå ha några fel på provet. Se till att ha stenkoll på resten o skippa allt med bromssträckor. Lycka till!!!

  5. Sandra

    Hejhej:)

    Jag har nyss tagit körkortet under min mammaledighet för att äntligen få det bortgjort.

    Men jag hatade teoriboken efter att jag läst den 1 gång, men då tipsade min lärare om denna sida iställer

    https://korkortonline.se/teori/

    Verkligen toppen! Varje avsnitt är som en sammanfattning av olika avsnitt i boken som gör det lätt att läsa, förstå och repetera det man är lite sämre på.