det här med influencers som ska marknadsföra en produkt eller tjänst… fler och fler företag hänger på ”trenden” och inser att det är en stor möjlighet att synas. Dock gäller det att göra det på rätt sätt. Att tänka långsiktigt och strategiskt.. annars riskerar man att istället förstöra hela varumärket. Jag kan ge tre exempel på samarbeten där det inte riktigt lyckats hela vägen.
En bloggare skulle göra reklam för cykelhjälm och skrev ut att ”det är coolt” med tillhörande bilder, men en vecka tidigare (innan hen ingått ett samarbete) hade personen ingen hjälm. Trovärdigt? Människor som använder sociala medier blir allt mer medvetna om hur det fungerar. Ett annat exempel är en bloggerska som är känd för att använda dyra produkter och som helt plötsligt föreslog NIVEAs produkter…. inte så trovärdigt.
Ett aktuellt exempel är Indiska. Jag såg en bloggerska lägga upp en klänning och tänkte ”åh fin dit måste jag gå” men när jag sen såg 5 till lägga upp samma kändes det bara uppköpt och uttjatat.. det gäller att se vem influencern har som målgrupp, använder ni 5 influnecers och alla 5 har samma följare…. ni når samma mängd bara.
Sen tycker jag att vi som influencer måste också tänka efter innan vi ingår samarbete, annars gör vi oss själva en stor otjänst och det kommer snart vara ett utdött koncept.
Lite tankar kring detta, jag tycker det är SÅ intressant..
Håller heeeelt och hållet med! Om man ska kunna bygga upp ett hållbart varumärke är det ju superviktigt att man behåller sin integritet och förblir trovärdig för sina läsare/följare. Superbra inlägg! Kram!
THAAANK YOOOOU – kunde varit jag som skrev dessa ord. Jag tänker alltid efter om jag blir trovärdig om jag gör reklam för någonting, men alla företag borde tänka kvalitet istället för kvantitet. Rätt målgrupp, rätt kanaler och rätt influencer OFC! Grym är du Frida <3 PUSS från en flitig läsare hehe!