På radio om kost inför lopp – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Annons

På radio om kost inför lopp

Igår var jag med  på radion och tipsade om kost inför lopp. En av deltagarna i motionspanelen, Uffe, ska springa Linköpings Halvmara för första gången och vi pratade om hur han och andra som springer längre än 2 mil kan ladda upp dagen innan samt timmarna innan loppet. Vi pratade även om sportdryck och annan energi under loppet.

Det viktigaste jag försökte förmedla är att vi alla är olika och det gäller att testa sig fram hur nära inpå ett lopp du kan äta, vad du mår bäst av att äta (och vilken mat som ger dig mest “spring i benen”) och vilken typ av energi du kan inta under loppet.

Dagen innan

Börja redan nu att dricka mer vatten än vanligt, utan att överdriva då din kropp inte kan ta upp stora
mängder vätska åt gången.

Har du svårt att äta en stor middag är det bra att lägga in ett par extra mellanmål under dagen. Försök att få i dig extra mycket kolhydrater i form av ris, pasta, potatis och bröd. Ett riktmärke är att dubbla kolhydratportionen och att äta en smörgås till maten. Har du känslig mage så undvik fullkornsvarianterna då de innehåller mycket fibrer och därmed inte ger lika mycket energi som standardprodukterna. Överdriv inte grönsaksintaget då grönsaker tar stor plats i magen och mättar utan att ge energi.

Ät gärna en smörgås innan du lägger dig för att ge kroppen ännu bättre förutsättningar för morgondagen.

Tävlingsdagen

Till en stadig och kolhydratrik frukost kan du gärna dricka juice eller mjölk, ett ganska enkelt sätt att få i sig extra energi. Vänta inte för länge till nästa mellanmål som kan bestå av en smoothie, smörgås med banan eller energibar. Kanske hinner du med en lätt lunch innan starten? Det är väldigt olika hur nära inpå du kan äta dina måltider. Planera in din lunch minst 2 timmar innan start.

Drick under hela förmiddagen och lite i taget. 

Jag laddar bäst upp dagen innan med en stadig middag och avslutar med glass. Massor av energi som jag behöver. Under loppet vet jag att jag gjort mitt bästa med att fylla på energidepåerna och den vetskapen gör mig stark mentalt.

IMG_1591

Räkcocktail, lite snålt med kolhydrater men en fröjd för ögat. Recept kommer imorgon.

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons