Snabblagad vardagsrätt med nitrat – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Snabblagad vardagsrätt med nitrat

Under de senaste åren har flera forskningsstudier gjorts där man har visat att nitratrika grönsaker som rödbetor, spenat och andra gröna bladgrönsaker påverkar uthålligheten positivt. Syret används mer effektivt och räcker längre om man äter mycket av dessa grönsaker.

Nu är det ganska stora mängder spenat man ska äta enligt Svensk Idrottsnutrition (3 portioner per dag) för att det ska ge någon effekt men 2-3 rödbetor eller 3-4 dl rödbetsjuice känns mer överkomligt. Det är ju så gott. 20150125_162745

 

Den här rätten tog bara 15 minuter att tillaga, riktigt bra snabbmat. Och riktigt gott!

Hemligheten är frysta grönsaker (-:

Gör så här:

Koka pasta.

Hacka 2 rödlök och pressa 1 vitlök. Bryn det i 1 msk olja i en gryta.

Tillsätt tinad spenat (450 gram) till grytan.

Lägg i 2 msk pesto och skalet av en riven eko citron.

Tillsätt 1 dl crème fracihe. Blanda och salta.

Precis innan servering lägger du i 250 gram skalade räkor.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.