Löparsäsongen i backspegeln del 2 – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Annons

Löparsäsongen i backspegeln del 2

Mellan den 5 juli och 16 augusti tränade jag hårt. Jag insåg efter Kolmårdsmilen att det skulle behövas en hel del träning för att klara milen under 40 min. Jag började också vänja mig vid tanken att jag inte behöver klara milen sub 40 det här året. Jag har ju många år kvar att springa.

Jag tränade i snitt 2 tuffa intervallpass, ett distanspass på mellan 12-33 km och ett återhämtningspass. Ibland hann jag med ytterligare ett pass i veckan och ofta kombinerade jag dem med fint sällskap. Eftersom den här sommaren var så varm tränade jag oftast innan kl 8 eller efter kl 9 på kvällen. Jag tyckte att det var rätt svårt att köra intervallpassen i värmen och kortade ofta ner passen. Ville ju ha lite energi kvar till resten av dagen (-:

Trots värmen tyckte jag att det var så kul att springa, jag längtade till passen och längtade till sensommarens tävlingar. Den 16 augusti var det äntligen dags för Norrköpings Stadslopp, jag var laddad men samtidigt lugn, skulle jag inte klara mitt mål nu så skulle jag klara det senare, troligtvis i Kista som jag fått för mig skulle vara ett lättsprunget lopp. Norrköpings Stadslopp med långa backen vid Kungsgatan skulle troligtvis ta knäcken på mig så jag trodde inte att det skulle gå så bra. Tack vare den här inställningen, att det bara skulle bli kul att springa bidrog nog till att jag lyckades springa milen på 39:19. Sedan bidrog nog publikstödet också. Vad roligt det var att jag kände flera som hejade på mig. Jag var så nöjd med min prestation och kunde inte sluta le på flera dagar. Nu var det ännu roligare att springa.

Två veckor senare var det dags för Kistaloppetskulle jag klara av samma bedrift? Jag hade inställningen att det skulle vara platt och sprang första 5 km betydligt snabbare än i Norrköping. Men sedan gick det uppför och jag kom i mål på 39:35.

Nu var jag riktigt laddad inför Bråviksloppet 21 km helgen därpå. Jag hade ingen aning om min konkurrens men tror alltid att tjejerna i Tjalvekläder ska springa snabbt. Det ser proffsigt ut med klubbkläder. Den här gången visste jag att banan inte skulle vara lättsprungen men jag hoppades ändå lite på att jag skulle slå Göteborgsvarvstiden på 1:32. Vilket jag gjorde och dessutom vann jag. I Föräldrafitnesskläder.

IMG_2742

I del 3 kommer jag skriva om de sista tävlingarna och hur jag ser på träningen framöver.

Här kan du läsa del 1

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons