Löparlärdomar – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Löparlärdomar

Jag fick höra att det tar ca 10 år att bygga upp en “bra löparkropp”. Det gäller inte bara fysiskt utan även psykiskt. Min läsning just nu handlar mycket om löpning och jag praktiserar råden sedan. Ett bra och konkret tips som jag tar till när farten är för långsam är att jag låtsas att jag springer på glödande kol. Då ökar jag stegfrekvensen och därmed farten. Jag vet att jag tar för stora steg och brukar ibland påminna mig om att jag på en minut ska ta 180 steg. På foton från tävlingar (då jag är helt slut) ser jag hur ogynnsamt mitt löpsteg är på slutet. Jag tränar aktivt på att bli bättre på att luta mig lite framåt och undvika att rulla på foten. Det är inte så stora förändringar som behöver göras men jag känner att de har betydelse.

En annan lärdom är uppvärmningens påverkan och hur jag motiveras. Jag behöver minst 15 min ibland ännu längre tid innan jag kan springa i tröskelfart. Tidigare bestod min löpning endast av att springa, i samma tempo i ca 1 timme. I mina dagliga mått en timmes uppvärmningstempo, lite tuffare träning i uppförsbackarna men annars var jag mer ute efter att bränna kcal och låta timmen gå. Sedan var less och därmed klar.  Min träning idag handlar inte om att springa en viss tid, nu är det km och hastighet som står i fokus och tiden den blir vad den blir. Helst kortare än vad jag tänkt mig, förutom på långpassen. Ett mycket roligare fokus och att jag har potential att förbättra mig motiverar. Det är så mycket roligare att springa idag och jag skulle kunna göra det varje dag.

Ytterligare en lärdom är glädjen att få springa med någon annan på långpassen i ett bra tempo. Snart ska vi springa 2 mil i vacker miljö och smida planer och om det går som sist kändes de milen väldigt lätta jämfört med att springa själv.

IMG_2285En sista lärdom är att jag skulle springa mycket snabbare om jag vägde mindre. Ett kg har stor betydelse när man jagar sekunder för att klara milen under 40 min. Men det är inget jag kommer att verkställa, då springer jag hellre milen på 41 minuter och mår bra.

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.