På Idrottslabbet med träningsbloggare – Föräldrafitness

Föräldrafitness

På Idrottslabbet med träningsbloggare

Den här förmiddagen spenderades på Idrottslabbet i Linköping. Vi var 9 st förvantansfulla träningsbloggare från Nyköping, Vetlanda, Linköping, Motala, Söderköping och Norrköping som gjorde 4 olika tester.

photo10

Första testet var fettmätning med kalipertång (7-punktsmätning). Jag har gjort kalipermätningar på många PT-kunder så det var roligt att få vara den som blir testad. Jag hade ett lagom lågt värde, inget jag lägger så mycket vikt vid. Medan kalipertesterna utfördes fick vi göra Gripen handdynamometer.

photo9

Det gällde att trycka till så mycket som möjligt då handstyrkan är ett mått på kroppens allmänna styrkestatus. Hur mycket kraft du kan utveckla beror bl a på hävstångsförhållanden (hur musklerna fäster). Jag har inte de bästa förutsättningarna enligt testet.

Därefter var det dags för spänstmätning med beräkning av andel snabba/långsamma muskelfibrer. Mycket intressant test som visade att jag inte hade speciellt hög elasticitet i muskeln men att jag trots allt kunde utveckla mycket kraft (explosivitet) utifrån mina förutsättningar.

photo8

Efter spänstmätningen fick vi alla utföra Åstrands cykeltest som gick ut på att vi cyklade på en belastning där vi skulle ha en hjärtfrekvens på mellan 120 – 150 slag/min. Testet gör det möjligt att få en uppfattning om Vo2 max (VO2max är ett mått på den maximala mängden syre som kroppen kan ta upp och utnyttja), men då maxpulsen är individuell är inte testet helt pålitligt. Ett test som anses vara väldigt tillförlitligt är det Vo2 max test som jag fick göra efteråt.

photo7

Vi började på 8 km/h och för varje minut ökades hastighet och när vi kommit upp i en hastighet på 14 km/h ökades lutning en grad för varje minut. Jag orkade springa i 13 min och hade då en maxpuls på 195 slag. När man beräknar maxpuls för en kvinna i min ålder hamnar nästan på samma siffra så troligtvis kommer jag att få samma resultat på Åstrands testet (vi får analysen från Åstrands cykeltest inom kort).

photo2 photo3

Tröttheten slog till snabbt, de sista två minutrarna var riktigt jobbiga.
photo4

Mitt resultat var riktig bra 58 ml/kg/min. Med tanke på att jag bara sprungit “på allvar” sedan 1 månad.

Det här var verkligen en sporre inför kommande lopp och träningspass. Jag rekommenderar verkligen Idrottslabbet i Linköping, Fredrik Wandus är väldigt kunnig och förklarar testerna på ett pedagogiskt sätt. Här kan du hålla koll på erbjudanden som dyker upp med jämna mellanrum.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.