Fler magövningar (Coreprogram del 2) – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Fler magövningar (Coreprogram del 2)

Här kommer nu några fler av de magövningar jag kör i januaris hemmaprogram.

I förrgår la jag upp tre magövningar och lite om programupplägget och syftet.

photo-2

Utgångsposition vindrutetorkaren.

Inskruvad navel men naturlig svank. Enklaste varianten med händerna ut åt sidan, svårare att ha händerna uppsträckta eller ovanför huvudet.
photo-3

Fäll benen sakta åt sidan, med samma anspänning i magen. återgå till utgångspositionen och fäll åt andra sidan. Tänk att det är magmusklerna som ska göra jobbet.

photo-6

Magtunneln, en övning som alla “mammamageappande” känner igen. Pressa ner bröst och höft i underlaget, naveln skruvas in. Låtsas att du har en isbit under naveln. Håll anspänningen och glöm inte bort bäckenbotten.

photo-7

Plankgång, den perfekta all-in-one övningen, då du får med rörlighetsträning i ffa baksida lår. Gå fram till en hög planka. Är du svag i de inre magmusklerna kan du stanna en bit innan. Det viktiga är att magen går inåt under hela övningen.

photo

Sträck fram en hand i taget utan att resten av kroppen rör sig. Skruva in naveln.

Övningen blir tyngre om du sänker höften mer än vad jag gör på bilden. Men då gäller det att orka hålla in magen om det är de inre magmusklerna du vill träna.

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.