Hemmapass januari, core del 1 – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Hemmapass januari, core del 1

I januari fokuserar jag på att stärka magmusklerna, framförallt transversus, de inre stabiliserande magmusklerna som inte riktigt fått tillbaka den ursprungliga styrkan efter graviditeten. Målet med träningen är att bli stark inför kommande löpsäsong, nästa vecka börjar den på allvar för mig.

Det här programmet kör jag 2-3 gånger i veckan månaden ut. Vi kör dem i två omgångar, första gången i 45 sek andra omgången i 30 sek med kort vila mellan.

Jag lovade en läsare att lägga upp magövningarna så här kommer del 1 av 3!

 

IMGP2751
Russian twist med flaska. Jag roterar flaska från sida till sida och när det blir tungt sätter jag i hälarna. Fokus ligger på “platt” mage, då jobbar de inre magmusklerna.

IMGP2753_3

Omvänd planka. Tungt om du verkligen pressar upp höften och håller den helt stilla. Den här övningen har även ett annat syfte, rörlighet i framsida axlar. Där är jag otroligt stel. Jag byter ben efter varje repetition.

IMGP2760

Bergsklättraren diagonalt

Utgå från en hög planka, för fram knä mot armbåge, byt ben. Om jag får en “maglimpa”, alltså då raka bukmuskeln aktiveras så gör jag övningen på knä. Fokus på att skruva in naveln mot ryggraden.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Elin

    Jag har lite planer på att börja löpträna, vilket jag aldrig riktigt gjort, men annars ganska träningsvan. Men jag är så feg! Min dotter är snart fem månader och jag Har hittills aldrig kissat mig vid varken träning eller nysattacker