Träning efter förlossningen, första veckan – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Träning efter förlossningen, första veckan

Då jag kommit i kontakt med många mammor under de senaste åren inser jag vilken tur jag haft med 2 av 3 enkla förlossningar. Två dagar efter förlossningen kunde jag ta en långsam promenad runt kvarteret. Hjärnan vill inget annat än att träna och utan gravidmagen känns allt lättare. Men det finns ingen anledning att stressa och jag har inte bestämt mig för när jag ska återta styrketräningen igen. En dag i taget.

Den första veckan har jag promenerat och tränat kontaktövningar för mage och bäckenbotten och så kommer träningen att se ut ett tag framöver. Förutom Mammamage-appen kör jag ett par andra enkla mag- och ryggövningar. Jag har även Olga Rönnbergs bok, men jag tycker fortfarande att de första övningarna som planka (även på knä) och andra magövningar som hon rekommenderar att man kan köra efter 1-2 veckor är för avancerade för mig. Statiska utfall som hon rekommenderar funkar inte heller än då det blir för stor ensidig belastning.

IMGP9030

Jag försöker att tänka på hur jag tar mig upp ur sängen och soffan utan att använda de raka bukmusklerna för de är fortfarande mer än två fingrar i separation.

Dessutom fick jag ganska snabbt ont i ryggen av allt lyftande och “snedsovande” så jag försöker att göra uppmjukningsövningar för ryggen en gång om dagen.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Emma

    Stort grattis till Estrid!!!
    Fantastiskt att du redan är igång med träningen.
    Som tidigare jätte-nöjd PT-online klient undrar jag om din träningsapp kommit ut och vad den isåfall heter. Har letar på app-store, men inte hittat. Förstår om du har annat för dig än att jobba med den just nu, men tänkte bara kolla om den kommit ut tidigare under våren.
    //Emma