Min gravidträning – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Min gravidträning

För att sätta punkt för min personliga gravidträning en gång för alla? (Jag känner mig nöjd med tre barn men man vet ju aldrig) så kommer här en sammanfattning av min gravidträning.

Det hela började med att jag hade en speciell känsla i kroppen under Berlin Marathon, dagen efter kände jag mig öm i fogarna, en välbekant känsla från tidigare graviditeter och innan vi åkte hem från Berlin gjorde jag ett test som visade positivt. Häftigt att Estrid fått börja med ett marathon!

Löpningen slutade jag rätt snabbt med för att skona bäckenet, lite tufft mentalt då jag verkligen var på topp då jag blev gravid men istället började jag med spinning, simning och styrketräning på gymmet. Jag som inte haft gymkort på tre år blev återigen en gymråtta och uppskattade att komma hemifrån en liten stund.

Jag gillar min hemmaträning väldigt mycket men eftersom jag med en nyfödd kommer att träna mycket hemma så kändes det bra med nio månaders variation och istället träna mer på gym under graviditeten.

Vecka 12, fortfarande hemligt på bloggen då jag först i vecka 18 berättade för långväga släkt.

Under graviditeten blev det i genomsnitt 2-3 styrkepass och 2 konditionspass utöver all vardagsmotion jag fått med hämtning och lämning till förskolan. Mitt mål är oavsett om jag är gravid eller inte, att alltid vara aktiv minst 60 min om dagen. Jag sänkte dock målet till 30 min under sista veckorna men var ofta aktiv mer ändå. Det går av bara farten.

I andra trimestern tränade jag mycket med TRX, pilatesboll och med fria vikter.

I slutet av graviditeten blev det en del gummibandsträning och i gymmet mycket maskinträning

Vecka 38, nu börjar magen vara i vägen på allvar, även om den inte var så stor.

Jag tränade fram tills samma dag som Estrid föddes och den sista månaden simmade jag 2-3 ggr i veckan och styrketränade 2 ggr i veckan. Passen var korta men jag tog ändå i så att det kändes i musklerna under passet. Ett par gånger avbröt jag träningen då det inte kändes bra.

Träningen gjorde mig pigg och att få ett snabbt kvitto på att träningen funkar, motiverade mig till sista dagen.

Jag hade bäckenbesvär fram tills sista veckorna men hittade bra alternativ. De här övningarna fungerade för mig:

Gravidträningsprogram 1

Gravidträningsprogram 2

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Andréa

    Som alltid lika kul att lösa om hur andra tränar. För mig kommer den stora utmaningen då jag får lägga löpningen på hyllan. Simma är ju så tråkigt. Cyklat har jag inte gjort så mycket denna graviditet, sißt tyckte jag det funkade sämre än att springa (kanske för att jag ‘vägrade’ höja styret tillräckligt) men det får bli värt att testa iaf. Hoppas dock på att kunna springa ett tag till.