Veckans gravidövning, hållningsövning – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Annons

Veckans gravidövning, hållningsövning

Sista gravidövningen som jag publicerar är välbehövlig för många med framåtroterade axlar. Rotatorkuffen är egentligen fyra muskler som stabiliserar axelleden på olika sätt. Sitter du mycket framför datorn eller bär barn kan det vara bra att träna M. infraspinatus, den muskeln som utåtroterar armen och är du stark i muskeln hjälper den hjälper till att “dra bak” axlarna.

Här visar jag utåtrotation på två olika sätt. Det går även bra att köra den sista varianten med hantlar.

ovningsbild-1.php

Utgångsposition, Bild tagen från din träning.se

Stå med sidan vänd mot kabeldraget. Dra bak axlarna och spänn magen.

Greppa handtaget med armbågen “klistrad”  in mot sidan av kroppen och underarmen i samma höjd som handtaget.

IMGP7541

För handtaget bort från kroppen genom rotation i överarmen. Återgå till startposition.
IMGP7539
Håll in armbågen mot kroppen genom hela rörelsen. Här skulle jag behövt ha en handduk mellan armbåge och midja för att påminna mig om att ha kontakt hela tiden.

Övningen går utmärkt att köra med gummiband, ofta är det lagom att fästa det i dörrhandtaget.

Nedan ser du en annan variant som du både kan köra i kabeldrag eller med gummiband.

rotatorkuff

Ha överarmen i axelhöjd och gör en utåtrotation

IMGP7122

Använd gärna en spegel för att försäkra dig om att armbåge och axel är i samma höjd, samt att du har är rak i kroppen (att du inte drar upp axlarna)

IMGP7737

Ta med dig gummibandet ut och fäst i en bänk.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons