Veckans gravidövningar, bröstträning i 3:e trimestern – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Veckans gravidövningar, bröstträning i 3:e trimestern

Som jag skrev i lördags är det för tungt för mina magmuskler att köra armhävningar, t o m på knä. Armhävningar är den bästa bröstövningen enligt mitt tycke då den går att variera på så många sätt och att man kan köra den utan vikter.

Jag undviker numera att köra liggande övningar så liggnade bröstpressar med hantlar eller skivstång är uteslutet. Jag kan ju inte ha en assistent med mig på gymmet som hjälper mig upp…

Den här veckan visar jag två bröstövningar som passar bra att köra i slutet av graviditeten.

Under det år som jag gjorde gymuppehåll och bara tränade hemma saknade jag flyes i cable cross.

Övningen går ut på att du gör en stor kram!

Tänk på att skjuta fram bröstet utan att svanka. Ha lätt böjda armbågar och stark mage under utförandet.

Det ska kännas i bröstmuskeln i slutläget, se bilden nedan.
bröstträning gravid
Flyes i Cable cross

För att göra övningen nedan, bröstpress, rätt gäller det att du ställer in stolshöjden så att handtagen kommer i höjd med bh-bandet. Sedan är det bara att pressa fram handtagen så att armarna är nästan helt raka. Håll emot på tillbakavägen och vänd rörelsen innan viktplattorna nuddar varandra.

Tänk på ha sänkta axlar och att inte svanka under utförandet.

maskinträning gravid
Bröstpress i maskin

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.