Veckans gravidövning, underhåll sätes- och benmusklerna – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Annons

Veckans gravidövning, underhåll sätes- och benmusklerna

Sätet och ben är bland de svåraste musklerna att träna med foglossningsbesvär som ju så många gravida drabbas av.
För de allra flesta fungerar de att göra knäböj och då inte så djupa. Jag kör utan vikt, det räcker att ha 10 kg extra kroppsvikt.

Att hålla sig i en TRX gör att du lättare kan hålla balansen som blir svårare ju längre graviditeten fortgår. Dessutom kommer du längre bak med sätet.

Knäböj i TRX
Stå höftbrett och sätt dig, som om du skulle ha en stol bakom dig.


För dig som inte har besvär med bäckenet, prova att lyfta ett ben i taget. Statisk styrka för ståbenet och en balansutmaning.


Gör knäböjen till en knäböj med ryggfokus, håll upp TRX:en under hela knäböjen med så raka armar som möjligt. Som du ser på bilden kommer jag inte lika långt bak med rumpan och det blir extra viktigt att tänka på hållningen och magstyrkan.

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons