Veckans gravidövning, marklyft med en twist – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Annons

Veckans gravidövning, marklyft med en twist

Som jag skrivit tidigare är det viktigt att styrkeprioritera baksidan av kroppen då tyngdpunkten förskjuts framåt. En övning för både rygg, säte och baksida lår är marklyft. Jag använder hantlar så att inte magen ska vara i vägen, men det funkar även att köra med stång, en mjuklift med baby i, eller en kb.

Känner du av i fogarna så prova att ha lätta hantlar och fokusera ännu mer på en stark mage och på att knipa till i sätet då du rätar på dig. Men om du fortfarande har ont då bör du avbryta. Jag brukar inte känna av fogarna under den här övningen men jag vet andra som gör det.

marklyft för gravida
Börja med att dra bak axlarna och aktivera mag- och bäckenmuskler. Är du överrörlig är det viktigt att tänka på att ha lätt böjda knän. Skjut bak rumpan och fäll fram överkroppen.

träning för gravida

Det är viktigt att ha helt rak rygg och stark mage under hela övningen.

Antingen väljer du att räta på dig och återgå till upprätt position och upprepa antalet marklyft i 10-15 repetitioner eller så stannar du kvar i det här läget och drar hantlarna mot dig i en rodd.
rodd för gravida

Armarna går så nära kroppen som möjligt och det är viktigt att dra ihop skulderbladen för att övningen ska kännas i hela ryggen.

Släpp ner armarna långsamt och räta på dig och dra bak axlarna. Upprepa serien 10-15 gånger.

Jag får nästan alltid träningsvärk i baksida lår av den här övningen!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons