Veckans gravidövning, magträning på gymmet – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Veckans gravidövning, magträning på gymmet

Nästan all träning jag gör under graviditeten blir magträning för mig, jag är försvagad i magmusklerna och får verkligen tänka till inför alla övningarna att koppla på bukmusklerna. Om du är osäker på hur du kopplar på magmusklerna kan du viska schh och hålla kvar anspänningen (glöm heller inte bort bäckenbotten).

Magträning under graviditeten är en vanlig fråga och förutom dessa magövningar som jag ofta tipsar om så är den här övningen en av mina favoriter. Det går att köra övningen med en vikt i händerna men jag tycker att den blir jobbig utan. Testa skillnaden med att sträcka upp armarna för att göra övningen tyngre.


Ställ in “belly-backmaskinen” så att kudden är strax under höften.

Ha lätt böjda knän och tänk på att det är magen som ska jobba i övningen.

Sänk dig försiktigt ner med naveln pekandes rakt fram hela tiden. Det kan sträcka i ligamenten så gå inte ner så djupt om det inte känns bra.


Vänd tillbaka och upprepa ca 10 gånger innan du byter sida.

Det ska framförallt kännas i sidan av magen.

Nu blir det jobbigare!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.