Träna mammamagen på rätt sätt – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Träna mammamagen på rätt sätt

Snart är det dags för min träningsworkshop på Familjecentralen Fenix. Jag kommer att prata om magträning för det är nog den vanligaste frågan jag får.

Jag kommer att visa bra magövningar att träna direkt efter graviditeten, bara för att hitta magmusklerna igen samt steg 2, lite mer avancerad magträning.

Just magträning efter graviditeten görs med fördel hemma och inte på pass (ex corepass), där är tempot ofta högt vilket gör att tekniken blir lidande. När man blir trött i de inre magmusklerna tar ländrygg och raka bukmuskler över och därför handlar det inte att ta ut sig till max i början. De inre magmusklerna jobbar på ett hel annat sätt, deras funktion är att klara lätta anspänningar under en längre tid. Ett exempel på att hålla upp kroppen och starka inre magmuskler är avgörande för en bra hållning.

Innan du gör magövningar ska du alltid försäkra dig om att bäckenbottenmusklerna är påkopplade.

Magen ska sjunka in vid alla magövningar då jobbar rätt muskler, buktar magen ut så är övningen för tung och du behöver backa bandet om ditt mål är att träna de inre magmusklerna.

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Martina

    Så himla bra övningar och så rolig blogg! Jag kämpar med mina gravidkilon, närmare bestämt 20 kg.
    Tungt men jag har bestämt mig att klara det. Har en liten.fundering som jag hoppas du kan hjälpa mig med, Ang plankan. Brukar köra plankan 3×45 sek varje dag, men hängde på PT Fias utmaning denna vecka och då är det 30 min /v. Jag kör 5 min/dag och då 1 minut i taget, men orkar bara stå på knä då för att inte bli svag i ryggen. Men vad är bäst/effektivast? Tre kortare på fötterna eller fem längre på knä? 😀 kram!

    1. foraldrafitness

      Tack, vad roligt att höra! Variera dig och kör ena dagen på knä och andra på tå. Lägg gärna in rotationer och andra dynamiska rörelser när du blir starkare för mer variation.