Strunta i omega 3 kapslar – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Strunta i omega 3 kapslar

Jag får ofta frågan om man ska ta tillskott av omega 3 kapslar då en välkänd mamma-PT rekommenderar detta. Jag säger alltid att det är pengarna i sjön/toaletten. En stor studie visar på att omega 3-kapslar inte har någon effekt på hjärt- och kärlsjukdomar. Det här pratade vi redan om för 10 år sedan på min dietistutbildning, troligtvis känner inte kroppen igen omega 3 i en kapsel och den sticker rätt igenom systemet in i toan.

Äter du ingen fisk kan du istället se till att äta 1 msk linfrön till gröten/müslin och 5-10 valnötter till ett av mellanmålen. Linfrölja är bra till kalla rätter eller som berikning då maten är klar. Använd den inte i matlagning då linfröolja är värmekänsligt och förstörs då.

Välj bort margariner när du steker och använd istället rapsolja blandat med smör.

Fetterna i dessa livsmedel omvandlas till omega 3 i kroppen.

Bild från omega-kapslar.se

Tacka vet jag naturliga livsmedel.

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. missagda

    Tack för ett bra inlägg. Dessvärre tillhör jag dock de som AVSKYR linfröolja. Kan inte hjälpa det, men jag får kväljningar bara jag ser den gula färgen. Men fisk äter jag massor och valnötter också. Och rapsolja,

  2. Annica

    Intressant debatt då det finns andra studier som visar att Omega 3-kapslar och flytande Omega 3 har effekt. Tänker bl a på alla studier för överaktiva barn. Med linfrön är det ju så att är de hela kan kroppen inte ta upp något alls men de är bra för matsmältningen och tarmfunktionen men är de krossade ska man inte äta för mycket eftersom de innehåller vätecyanid som är giftigt. Ska man ha i sig Omega 3 från linfrön ska man äta oljan. Dock härsknar både oljan och krossade linfrön fort.

    1. foraldrafitness

      Tack för din synpunkt! Det stämmer att linfrön är känsliga för värme, det ska jag förtydliga.

      Jag tycker också att ämnet och koststudier är intressanta! De studier du hänvisar till, har man jmf skillnad på omega 3 kapslar och omega 3 naturligt i fisk?

      1. Annica

        De studier jag har sett har gjort tester med kapslar. Jag tror att det är svårt att göra en styrd studie på hur mycket omega 3 man får i sig om barn ska äta fisk.
        Den studie du refererar till vet jag har fått kritik för att intaget av Omega 3 var lågt. Den som har gjort studien är också ett läkemedelsbolag och det kanske ligger i deras intresse att visa att fiskoljekapslar inte hjälper.

        Jag noterar att olika hälsobloggar har sina egna käpphästar och letar studier som stödjer deras egna teser. Det gäller att läsa med kritiska ögon och sedan så sållar väl vi som läser också vad vi gillar och inte.

        1. foraldrafitness

          Ok, så uppfattade inte jag den studien. Att läkemedelsföretagen lägger sig i vår fiskkonsumtion eller inte låter långsökt, men om Svensk fisk hade gjort undersökningen hade jag såklart tänkt till.

          Som hälsoblogg tycker jag att det är viktigt att välja naturlig kost i första hand. Men hälsa är ju olika saker för många.

  3. Maria

    Hur stor del av ALAn omvandlas till DHA och EPA?
    Även om omega 3 inte visade sig hjälpa mot hjärt- kärlsjukdom hos diabetiker har det väl andra viktiga funktioner t.ex. vid fostrets utveckling av hjärna och nervsystem. Jag skulle inte våga låta bli min kapslar nu när jag är gravid även om jag äter fisk ibland.

    1. foraldrafitness

      Tack för din kommentar. Jag kan inte hitta en exakt siffra att ge dig. Förr trodde man att kvoten omega 6/omega 3 hade mycket stor betydelse (mao äter man mycket solros, majsolja så konkurrerar de ut bildandet av omega 3) Nu har man sett att mängden ALA också har stor betydelse, så byt gärna ut olivolja mot linfröolja om du gillar smaken. Använd den till sallader så den är känslig för hög värme. Linfrön ska man inte överdosera då stora mängder kan vara giftigt. 1 msk är dock ok.

      Förstår din oro under graviditeten och då har jag full förståelse för om du vill ta tabletter, man är ju hellre på den säkra sidan. Men äter du fet fisk 2-3 ggr i veckan är du på den säkra sidan!
      Har inte hittat några studier på hur omega 3 kapslar påverkar/inte påverkar fostrets utveckling, men min känsla säger ju att fet fisk är ett bättre alternativ.

      Vi kommer säkert veta mer inom kort, det här forskas det mycket på.