Foglossning efter graviditeten – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Foglossning efter graviditeten

Jag förvånas över att så många av mina PT-onlinekunder har problem med foglossning efter graviditeten. Det vanliga är att besvären försvinner när barnet fötts, men en del blir inte av med sina besvär förrän de slutat amma. Sen finns det en liten del som inte blir av med sina problem fast att de slutat amma.

Igår pratade jag med en mamma på telefon där hon berättade om sina besvär. Jag förstår hennes frustration då hon nu vill komma igång med träningen, men inte vill bli sämre då nästan allt hon gör smärtar.

Jag var själv sjukskriven under båda mina graviditeter för foglossningsbesvär och jag minns mycket väl hur förlammande och intensiv smärtan var. Att inte ens kunna gå till bussen, i trappan eller resa mig upp från soffan utan att få ont var märkligt då jag alltid tränat mycket.

Det som gick bra för mig var motionscykling så vi köpte en och placerade den i vardagsrummet i vår lilla trea. Då jag var sjukskriven fanns det tid att cykla två långsamma pass per dag och det hjälpte mig verkligen.

Sen gjorde jag även en hel del styrkeövningar hemma som inte gjorde ont och hjälpte mig att bli bättre.

Här kommer några punkter att tänka på om du har besvär, oavsett om du är gravid eller inte.

 

  • Gör inga rörelser som gör ont, men bli inte heller rädd för smärtan för ibland måste vi ju lyfta våra barn fast att det gör ont. Undvik smärtan om du kan.
  • Tänk att du alltid har på dig en pennkjol, gör inga rörelser som du inte hade kunnat gjort med pennkjolen på.
  • Koppla på dina inre magmuskler i alla dina rörelser, säg schhh och behåll anspänningen.
  • Sov med kudde mellan knäna.
  • Håll ihop benen när du vänder dig i sängen och då du kliver upp på
    morgonen.
  • Sitt med benen rakt fram och inte i kors eller isär.
  • Rör dig ofta men bara korta stunder.
  • Undvika lyft.
  • Stå stadigt på båda benen, bergspositionen.
  • Vagga lite när du går, tänk på pingvinen.
  • Ta hiss eller rulltrappa om det finns. Måste du gå i trappor så ta ett steg i taget.
  • Använd foglossningsbälte
  • Vetekudde kan kännas skönt för smärtan.

I helgen kommer jag att sätta ihop ett ny tjänst, Foghjälpen. 8 veckor anpassad hjälp med övningar som stärker kroppen, passar både dig som är gravid eller fått barn.

Bild från 2 juli 2010, halva graviditeten har gått med Einar och nu började besvären på riktigt.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.