Skratt, motion och sömn mot stress – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Annons

Skratt, motion och sömn mot stress

I gårdagens nummer skriver jag om något som händer mig varje maj/juni “aktivitetsstress”.

Under den här tiden på året har många en fulltecknad kalender. Det är skolavslutningar, studenskivor, firmafester och deadlines på jobbet eller i skolan. Samtidigt är det viktigt att inte stressa för mycket då semestertiderna närmar sig med stormsteg. För att verkligen vara ledig på semestern gäller det att redan nu försöka dra ner på tempot, så slipper du ägna din första semestervecka till att komma ned i varv.

Här kommer några tips för en lugn tid inför semestern, fler tips kan du läsa om i Mölndals-Posten

– Se till att tillgodse ditt sömnbehov
Under sömnen återhämtar sig kroppen och är du utsövd har du lättare att hantera stress.

– Rör på dig
Fysisk aktivitet hjälper dig att bli av med stresshormoner. Samtidigt som kroppen producerar endorfiner. Motion som inte sker för sent på kvällen gör att du sover bättre på natten.

– Skratta
Umgås med människor som får dig att må bra och ha kul. Leta rätt på ett barn under fem år, de är experter på att ha roligt och koppla bort måsten i livet.

– Låt hjärnan vila
Stress är inte alltid lätt att koppla bort, genom att göra något helt annat får hjärnan vila. Det kan vara att baka ett bröd, se en film eller lyssna på din favoritlåt.

-Vistas i naturen
Din biologiska klocka fungerar bättre om du vistas 30 minuter i dagssljus. Många upplever att de blir lugna av att vistas i naturen.

Har du något tips på hur du kommer ner i varv?

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons