Kom igång med löpningen – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Kom igång med löpningen

I plattmage-forumet på Familjeliv fick jag frågan hur man bäst kommer igång med löpningen.

Här kommer några tips som jag hade med i Mölndals-Posten förra månaden.

Se till att du har bra skor, uppbyggda och anpassade efter dina fötter. Detta gör att du kan undvika överbelastningsskador. Barfotaskor som är den senaste trenden kräver långsam tillvänjning så oavsett skotyp fråga i sportbutikerna om råd.

Har du inte sprungit så mycket förut bör du börja försiktigt. Varva löpningen med raska promenader och öka sträckorna successivt. Lägg in minst en vilodag mellan passen och stretcha igenom kroppen efteråt.

Värm upp ordentligt inför ditt löppass, börja med rask promenad och övergå därefter till att springa.

Variera asfaltlöpningen med mjukare underlag, variation är både viktigt för motivation samtidigt som det är skadeförebyggande.

Hitta en träningskompis! Det är ofta roligare att träna tillsammans. Vissa dagar kanske det känns tungt att komma ut, då kan det vara bra att ha bestämt en tid. Det är sällan du kommer ångra ett träningspass efteråt.

Variera intensiteten, varva mellan lugnare distanspass och intervallpass där du under en kortare tid får upp pulsen.

Har du småbarn så hyr/låna eller köp en joggingvagn. Det blir lite extra motstånd så välj gärna raksträckor i början,

Ladda hem en träningsapp, dvs en mobilapplikation, för att hålla koll på sträckor, medelhastighet och fart.

Bra appar för löpning som du kan ladda ned gratis.

Runkeeper

Endomondo Sports Tracker Pro

Sporty Pal Pro

Löparappen

Cardio Trainer Pro

Runtastic Pro GPS Coach

Vilken är din favorit?

Einar har blivit en gladare kille de senaste veckorna. Han äter och sover bättre vilket såklart spelar in. Det vände nog när han började på förskola.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Sofia

    Appen “Get Running” vill jag tipsa om. Till och med jag som hatar att springa tycker det blir mycket roligare. Man kan lyssna på musik och det kommer in en röst som säger till när man ska gå och när man ska springa. I början är det lätt och så ökar den på efter veckorna som går. Eller så kan man ta det i den fart man vill.