Träna för bättre kroppskännedom – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Träna för bättre kroppskännedom

Det är vanligt att man är starkare/kortare i antingen höger eller vänster sida. Muskelobalans kan leda till smärtor/skador. Det är inte alltid man är medveten om obalansen och ett tips är att använda spegeln då man gör vanliga rörelser eller att man ber någon att “inspektera”. Senare är det bra att ibland träna utan spegel för att öka kroppskännedomen ytterligare.

Drar du upp en axeln högre än den andra? (testa med något som är tyngre än leksaksbilar som du ser på fotot) Eller kompenserar du genom att den ena armen åker fram i då du har raka armar som bilden visar?

Det första steget är att bli medveten och därefter konstruera ett träningsprogram anpassat efter dina obalanser.

Imorgon kommer några nybörjarövningar som jag gjorde till en klient för att öka kroppskännedom, “hitta” muskler och förhindra ländryggsbesvär.

Ovan ser du en övning som kräver att du aktiverat din inre stabiliserande mag/ryggmuskulatur. Se till att bollen är bättre pumpad än på fotot, annars blir det för lätt. Sträck i knäleden kontrollerat, överkroppen ska vara stilla. Blunda gärna när du behärskar övningen.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. LOTTA

    Tack! Ser fram emot de övningarna. Jag tänkte att jag skulle kika på din sida om jag kunde hitta lite coreövningar för jag måste verkligen stärka mina muskler kring buk/rygg och länden men då kanske de övningarna blandad in i det du ska publicera:)
    Jag är precis i början av en behandling på Obesitamottagningen i Göteborg men vill komma igång lite med träning så smått. Kan läsa mer på min blogg om du vill!

    Lotta