Julbord för gravida – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Annons

Julbord för gravida

Passa på att frossa i sill, här finns det omega 3 fett, D-vitamin som gravida behöver extra mycket av. All sill och lutfisk är fri från bakterier. Ät gärna mycket av julskinka (utan fettkant) som ger järn och rödkål som ger folsyra, två andra näringsämnen som du behöver få i dig mycket av, även om du inte är gravid. 

Det som du bör vara uppmärksam på är rökt/gravad fisk, rökt eller torkat kött/korv, kalla röror, patéer och dessertostar.

Torkat, kallrökt och gravat kött, som parmaskinka och salami, kan innehålla parasiten toxoplasma, du kan frysa ned skinkan och salamin 3 dygn innan du ska äta den, då dör parasiten. Inte helt lätt att ställa de kraven på restaurang men äter du hemma krävs det bara lite förberedelse.

Samma gäller för rökt och gravad lax, så om du äter julmat hos släktingar kan du meddela dem att frysa ned lite av dessa godbitar innan jul. Det gäller tyvärr inte för dessertostar, men vill du ändå ha ädelsost går det bra att äta den på tub för den har hettats upp innan.

Anledningen till att du som är gravid ska vara försiktig med kalla röror och patéer är att de ofta står framme länge under ett julbord och då kan de innehålla listeria.

Vad gillar du bäst på julbordet?

Einar 7 veckor tar igen sig efter julmaten
Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons