Träningsexpertens favoritfråga – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Annons

Träningsexpertens favoritfråga

Plankan, bra övning inför graviditeten

Jag har väldigt svårt att vänja mig vid namnet träningsexpert, men frågorna fortsätter att komma och som tur är kan jag svara på dem, eller i alla fall hänsvisa till sjukvården.

Här kommer min favoritfråga, träna i förebyggande syfte!

Hej!

Jag har en dotter på drygt ett år. Vi funderar på att skaffa en tvåa. Jag har tränar lite grann sen jag fick min flicka, joggat en del, lite yoga och lite spinning, men kanske bara ett pass per vecka. Vad är viktigast att träna upp för att klara nästa graviditet så bra som möjligt?

/Krillan

Svar: Satsa på att stärka baksidan av kroppen, styrketräning hemma med gummiband och den egna kroppen som tyngd räcker långt. När du sedan blir framtung har du hjälp av starka muskler att balansera och det minskar risken för smärta i ländrygg/bröstrygg. Självklart bör du även stärka upp hela kroppen, men lägg fokus på baksidan.

De är även bra att ha en god grundkondition, du minns säkert hur tungt det var i slutet av graviditeten och har du ett bra utgångsläge så kommer du orka att hålla igång längre.

Försök att träna 3-4 ggr i veckan (varvat styrka och kondition), 30 minuter räcker gott.

Här kan du läsa mer om fördelar med att träna under graviditeten

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons