Bli av med det sista kilot – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Annons

Bli av med det sista kilot

För många kan det vara svårt att bli av med de där sista “trivselviktkilona” sedan graviditeten. Ju längre tiden går desto svårare blir det. På matlagningskursen i torsdags pratade vi inte enbart om barnens behov på tallriken. Mammorna fick veta ungfär hur stora portioner deras behov motsvarade på tallriken.

Annars är det fortfarande rådet, halva tallriken med grönsaker som är en bra riktlinje.

image

Vi tillagade tre rätter från MatHems familjematkasse, en morotsoppa med äppleomelett, thailändsk fiskgryta och citronkyckling med parmesan. Ska man se måltiden ur ett viktminskningsperspktiv kan man se de på två sätt:

1. Ät en halvportion av allt

Fördelar
-mindre resurskrävande, bättre för “miljön”
-billigt
-enkelt
-resten av den hungriga? familjen uppskattar att det finns mer mat kvar.

Nackdelar
-du blir hungrig snabbt igen
-du får inte lika lätt i dig alla vitaminer och mineraler

2. Ät dubbla portioner av det magra proteinet i måltiden, torsk, kyckling och omelett. Minska kolhydratandelen samt fettet och dubbla även grönsakerna.

Fördelar:
-protein och grönsaker med fibrer mättar
-du får i dig större mängd vitaminer och mineraler

Nackdelar
-påverkar på miljön
-dyrt
-vi vet inte med säkerhet hur ett stort proteinintag påverkar njurarna på sikt.

Köper man en middagskasse blir det säkert svårt att förhandla fram alternativ 2 bland resten av familjens medlemmar. En hårt tränande tonåring har ett stort kolhydratbehov men vitaminerna och mineralerna finns framförallt i kött/fisk samt grönsaker så det blir ingen bra kompromiss.

image

image

Generellt innehöll måltiderna från MatHems familjematkasse mycket vitaminer och mineraler, men eftersom kvinnor har ett högt behov av järn innehöll rätterna lite för lite, ett bra tips som jag fick in av en läsare på Facebook var att koka med röda linser i soppan, ett utmärkt sätt att öka på järn, folsyra, fibrer och protein i måltiden. Annars behöver man inte tänka att alla näringsbehov ska uppnås till varje måltid, ät kött (om du är allätare) senare den dagen.

Dessutom var innehållet av kalcium lågt, men många äter och dricker kalciumrika livsmedel till frukost och mellanmål vilket är bra, kalcium och järn motverkar varandra och det är bättre att dela upp dessa näringsämnen.

Avslutningsvis innehöll rätterna för lite D-vitamin som jag skrivit mycket om tidigare, fet fisk och måttligt av solljus under sommarhalvåret är den bästa hjälpen att få i sig vitaminet.

Vi tyckte att rätterna från MatHem var jättegoda, morotsoppan som var kalorisnål och mättande var en riktig hit. Kul med lime och ingefärssmak!

Så här tyckte en av mammorna efter kursen:

Lärde mig mycket nytt! Jättebra att du pratade lite om ingredienserna i rätterna och tips hur man kunde göra dem ännu nyttigare.

I nästa inlägg ska jag besvara frågor som mammorna tog upp.

Tills dess hoppas jag att du som bor i Göteborg är med och tävlar om en matlagningskurs!

Du har fram till den 8:e december på dig, lycka till!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons