MELLANMÅLSTIPS för stora och små – Föräldrafitness

Föräldrafitness

MELLANMÅLSTIPS för stora och små

En av frågorna som dök upp på dagens matlagningskurs var om jag kunde tipsa om bra mellanmål, här kommer några:

Ett bra mellanmål som du kan variera efter vad du har hemma är olika smoothies/mjölkdrinkar.

Som bas har du yoghurt, fil eller mjölk och frysta bär (valfri sort). Tillsätt gärna banan för mer mättnad. Om du har i bär/frukter som ditt barn föredrar brukar det vara ett mellanmål som går hem. Vill du göra det ännu mer mättande kan du blanda i lite havregryn innan du mixar allt.

 

Yoghurt med färsk frukt/bär samt lite nötter som topping är ett annat bra mellanmål. Se upp med fruktyoghurtar om du vill undvika socker, de innehåller ofta mycket tillsatt socker. Söta istället med naturlig frukt.

En liten omelett är ett proteinrikt mellanmål som mättar bra.

Pannkaksrulle med ett tunt lager sylt (eller bär) brukar ofta gå hem hos både stora och små. Byt gärna ut en del av mjölet i smeten mot fullkornsmjöl så håller du dig mätt lite längre.

Fruktsallad med keso, keso dämpar det söta och gör mellanmålet mer proteinrikt

Avokado med keso eller till omelett

Morot och gurka som dippas i böndipp (mixa vita bönor och fetaost och yoghurt) eller guacemole. Kanske uppskattar ditt barn att dippa grönsaker? Många barn är skeptiska till bönor men på det här sättet får dippen smak av fetaost. Det går även bra att smaksätta med soltorkade tomater istället för fetaost.

image

Baka en stor sats energibars och frys ned i portionsförpackningar.

Här kommer tips på mellanmål du kan äta på stan

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.