Träna efter graviditeten, fokusområden på Mammapilates – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Träna efter graviditeten, fokusområden på Mammapilates

Att det under graviditeten händer mycket med kroppen vet alla, men hur ska du träna för att få tillbaka din gamla kropp igen?

Det är inte bara bäckenbottenmusklerna som nyblivna mammor bör prioritera, här kommer några andra fokusområden.

Du kanske får frågan om det är dags för ett syskon snart? Ingen rolig fråga varesig för dig eller för den som frågar om det inte är sanning. Många besväras av putmage, fast att det var länge sedan att barnet föddes.

På morgonen är magen platt men ju längre tiden går desto mer putar magen. Putmagen blir större efter måltider. Problemet ligger i att magmusklen är uttöjd sedan graviditeten. Du behöver stärka upp dina inre stabiliserande magmuskler för att få magen ”på plats” igen. Det är inte bara av estetiska skäl som det är viktigt att stärka upp magen, många ländryggsbesvär kan bero på försvagade magmuskler.

Ett annat problem som kvarstår efter graviditeten är en försämrad hållning, under graviditeten blir du framtung och det kompenserar din kropp med en ökad svank, gamnacke och framåtroterade axlar. Den här hållningen leder till försvagade rumpmuskler, försvagade ryggmuskler och korta bröstmuskler. Ofta är man kvar i den här hållningen även efter graviditeten, bär du ofta ditt barn förstärks hållningen ytterligare.

Många menar att rumpan försvinner under graviditeten och det är just för att den ökade svank försvagar sätesmusklerna, dessutom rör du dig kanske inte lika mycket under graviditeten. Tappar du snabbt i vikt under amningen så tas ofta fettet från rumpan vilket gör att den ser ännu mindre ut.

mammapilates fokuserar vi på att träna upp hållning, mage och rumpa. Vi gör detta i ett ganska högt med kontrollerat tempo så att fettförbränningen är optimal.

Imorgon lägger jag till två bra hållningsövningar, kom ihåg att ta med en extra vattenflaska (gärna fylld med sand) som vi kommer att använda som vikt.

Vänta med hopp tills du stärkt upp dina bäckenbottenmuskler!

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.