Gymträning under graviditeten – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Annons

Gymträning under graviditeten

För en vecka sedan fick jag en fråga från en läsare:

Det är en sak jag undrar över, kanske något för ett kommande blogginlägg? Kan man fortsätta träna på gym när man är gravid? Jag tänker främst på styrketräning, jag brukar träna armar och rygg på olika maskiner och gå på crosstrainer. Är det farligt att hålla på med det som gravid?

Det går utmärkt att fortsätta att träna på gym under graviditeten, med ett par justeringar och under förutsättning att du mår bra och har en komplikationsfri graviditet kan du fortsätta att träna till sista dagen. Under min första graviditet tränade jag på gym till vecka 38. Därefter övergick jag till styrketräning hemma.

Det är inte alls farligt att träna på gym under graviditeten, snarare tvärtom. Kan du träna under graviditeten minskar du risken för komplikationer under förlossningen och du återhämtar dig snabbare efteråt.

Minska på vikterna och tänk att ditt huvudskaliga syfte är att bibehålla din muskelmassa. Byt övning om något känns obehagligt.

Magövningarna behöver du också ändra på, istället för sit-ups kan du träna de sneda magmusklerna.

När du tränar bröst och armar ska du undvika pressövningar, då ökar buktrycket. T ex bänkpress eller bröstpress i maskin, kör t ex flyes istället. Läs mer här om vad du bör tänka på vid gravidträning

Gravid v. 17

 

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons