Mer matglädje och mindre matkrångel del 2 – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Mer matglädje och mindre matkrångel del 2

Barn och mat

Som förälder ingår det att oroa sig och ha dåligt samvete. Det kan vara en tröst att inse att det ingår i” föräldrakitet”.

Mitt bästa råd är att inte truga och tjata samt att lita på ditt barns egna hunger. Istället för att se näringsintaget över en dag se det över en hel vecka. Ena dagen kanske ditt barn bara äter kött och andra dagen bara grönsaker. Servera av allt på tallriken och låt barnet få testa sig fram. Det tar 10-15 provsmakningar innan barnet lär sig gilla nytt. Så var det säkert för dig också innan du gillade t ex kaffe/mörk choklad/vin eller något annat “vuxet”. Låt det ta tid och ge inte upp.

Servera maten fint på tallriken, tänk färger det kan skapa nyfikenhet.

Fall inte i “sockerfällan”, dvs få panik över att ditt barn inte äter något och därför ger du det något sött, med tanken: så får det i sig något i alla fall. Då blir det lätt en ond spiral.

Lär barnet att äta tills det är mätt, inte tills maten är slut på tallriken.

Fokusera på positiva saker vid matbordet och gör det till en trevlig stund!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.