FunkyMama, att tänka på vid gravidträning – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Annons

FunkyMama, att tänka på vid gravidträning

Idag kommer jag att sätta ihop FunkyMamapasset, det blir en hel del fokus på baksida lår, rygg och axlar, muskler som belastas extra mycket under graviditeten. Vi kommer även att fokusera på övningar som mjukar upp stela ryggar, en vanlig åkomma!

Här hittar vi inspiration till FunkyMama, gravidträning
 

Kan du träna  under graviditet finns det mycket att vinna. Du kan minska illamående, magbesvär och trötthet. Endorfinerna som frigörs under träning gör dig i glad.

Risken för ryggbesvär minskar, du bär lättare upp kroppen under graviditeten och ger dig själv bra förutsättningar för förlossning.

Sannolikt återhämtar du dig också snabbare efter förlossningen. Endorfinerna har också en lugnande inverkan och påverkar barnet positivt.

 

 Det är dock ganska mycket att ta hänsyn till vid gravidträning och jag förstår att många känner sig osäkra på att de gör rätt:

  • Undvik övningar på rygg, det gör att återflödet av blod till hjärtat minskar och mängden blod som hjärtat pumpar ut per minut minskar. Blodtrycket sjunker och hjärtfrekvensen ökar, vilket leder till hjärtklappning. Ibland kan blodtrycket falla så kraftigt att man dessutom känner en stark svimningskänsla (vena cava-syndromet).

 

  • Inga övningar som ökar buktrycket, plankan, båten, pressövningar och tunga övningar med armar över huvudet, framförallt inte i slutet av graviditeten.

 

  • Belasta kroppen jämnt, relaxinet i kroppen gör att leder och fogar i kroppen mjukas upp vilket gör frmförallt bäckenet mer instabilt.

 

  • Inga övningar i ytterlägen, genom relaxinet har du ökad ledrörlighet och risken för skador ökar om du stretchar fel.

 

  • Ta hänsyn till stickningar och domningar som är vanliga i händer. Det kan hjälpa att ändra handfattning.

 

  • Inga krav på balans, hormoner och tyngdförskjutningar gör att balansen försämras hos de flesta gravida.

 

Vill du lära dig mer om träning under graviditeten?

Anmäl dig till FunkyMama, gravidträning i Mölndal. Vi är få deltagare och du kommer att få mycket personlig träning!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons