Veckans övning, balans på ett ben – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Veckans övning, balans på ett ben

Jag hade flera tankar  med att det skulle ingå träningskort i kursavgiften till BarnvagnsBootcamp. En anledning var att kunna välja ut en övning, skriva om den här och förhoppningsvis få er att använda korten mellan passen. Vill du som småbarnsförälder få in träning i ditt familjeliv så kan lek med kortspel vara ett sätt. Tävling, lek och idrott är en bra kombination.
 
Här kommer veckans övning som i kortleken heter “one leg balance touch”. Vi gjorde den lite mer avancerad genom att gå upp med benet hela vägen, som ni ser på bilden nedan.
sträck på den stela mammakroppen
Hitta balansen på höger ben som är lite böjt i knäled. Sträck på dig samtidigt som du spänner Coremuskulaturen (tänk dig att du skruvar in naveln mot ryggraden). Axlarna är sänkta och nacken neutral (undvik gamnacke, tänk dubbelhaka)

Hitta balansen genom att aktivera de inre stabiliaserande magmusklerna!
 

Sakta fäller du fram överkroppen och nuddar i golvet med vänster hand. Upprepa så många gånger du orkar (i alla fall 10 reps, eller hur?) på vardera sida 2-3 gånger i veckan.

Förutom balans och koordination tränar du rygg, baksida lår och de inre stabiliserande magmusklerna.

Lycka till!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Ingela Lilja

    Hej!
    Jag gillar sidan på FB och blev nyfiken på din blogg.
    Ville egentligen bara tala om att övningen du visar här
    passar mig jättebra, fast jag är en “tant” på 56…
    Men jag har genongått en stor nackoperation, vilket gör att jag
    förlorat mycket av mina rygg och magmuskler.
    Ville testa din övning, och tro det eller ej, den funkar jättebra för mig.
    Ska tala om det för sjukgymnasten, då den kanske hjälper fler än mig
    att komma igen…
    Tack o hej leverpastej 🙂